Prijzen elektrische Eclipse Cross starten in Nederland bij €45.690

Mitsubishi keert terug met een volledig elektrische gezins-SUV: de Eclipse Cross EV, die eind 2025 in Nederland verkrijgbaar zal zijn. De basis is bekend terrein – het CMF-EV-platform uit de alliantie – maar de invulling is eigenzinniger dan die van alliantiepartner Renault: AC-laden met 22 kW, acht jaar garantie en een WLTP-claim boven 600 kilometer. Dit vertelden we al in ons artikel over de onthulling van de elektrische Eclipse Cross. Maar nu zijn ook de prijzen van de nieuwe elektrische Mitsubishi bekend. Die prijzen verschillen niet zo gek veel met die van de Renault Scenic E-Tech, die recent een iets scherper prijskaartje kreeg. Maar uiteraard zijn er ook de nodige verschillen.

Mitsubishi Eclipse Cross prijs en uitvoeringen: wat krijg je per stap erbij?

De prijslijst van de nieuwe Eclipse Cross EV laat meteen zien waar Mitsubishi zich positioneert. Geen stuntprijzen, maar drie duidelijke pakketten die elk een stap(je) verder gaan in uitrusting en comfort. Van een solide basis met alle essentiële techniek tot een luxueus aangekleed topmodel: de verschillen zitten niet in de aandrijflijn, maar in de mate van gemak, beleving en uitstraling. Dat maakt de keuze overzichtelijk, maar dwingt ook tot nadenken: welke uitvoering past bij jouw gebruik?

Intense

De Intense opent op €45.690 (rijklaar). Hierin zitten al de kernpunten van de auto: de 87 kWh-accu, 160 kW/300 Nm aandrijving, AC-laden tot 22 kW, DC tot 150 kW, een brede ADAS-basis (o.a. Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist) en Google built-in. Functioneel dus meteen compleet – waardoor de vanafprijs niet voelt als een kale lokker.

Intense+

De Intense+ voor €49.990 bouwt vooral op comfort en aankleding door. Denk aan extra assistenten en interieurfeatures die het dagelijks gebruik prettiger maken; precies de zone waar zakelijke rijders vaak op uitkomen.

Instyle

De Instyle sluit af op €52.990 en mikt op luxebeleving met onder meer het panoramadak, sfeerverlichting en het premium audiosysteem. Wie zijn EV als primair gezinsvervoer gebruikt en veel kilometers maakt, zal geneigd zijn hier uit te komen: niet omdat het moet, maar omdat het geheel dan “af” voelt.

Bijtelling

Voor leaserijders rekent Mitsubishi voor: netto bijtelling vanaf €245 p/m (17% over de eerste €30.000, daarboven 22%; voorbeeld op basis van 35,82% IB). Vast punt: in de showroom wordt dit gesprek gewonnen of verloren op total cost of ownership, niet op de stickerprijs alleen.

Actieradius meer dan 600 km

Op papier haalt de Eclipse Cross meer dan 600 km WLTP. Dat is heel netjes in deze klasse, maar wie veel 110–120 km/h rijdt, komt op een kleiner bereik uit. Dan zal dat hooguit 450 à 500 km bedragen, afhankelijk van temperatuur, wind en bandenmaten. Positief voor de dagelijkse ritten zijn wel het rustige, directe karakter van de auto en de regeneratie in vier standen (B0–B3), waarmee je efficiënt remenergie terug kunt winnen.

Laden met 22 kW AC is een onderschat voordeel

De 22 kW AC-lader is een praktische troef die vaak wordt onderschat. Aan een 22 kW-paal (publiek, op het werk of van de VvE) kun je simpelweg sneller bijladen dan met 11 kW. Ook even aan de laadpaal aansluiten geeft een merkbaar verschil. Denk hierbij ook aan die paar uurtjes famliebezoek of shoppen. Onderweg kun je natuurlijk ook snelladen. Dat kan met een snelheid van 150 kW DC, dat betekent van opladen van 10 naar 80% in ongeveer een half uur gaat, mits de laadcurve meewerkt. Geen recordcijfers, wel gewoon nette prestaties.

Dynamic Shield en hexagon

Uiterlijk volgt de elektrische Eclipse Cross de nieuwste Dynamic Shield-signatuur van Mitsubishi; achter zie je een hexagon-motief dat het familie-DNA benadrukt. Binnenin zet Mitsubishi in op rust, met LED-sfeerverlichting en een elektrochromatisch panoramadak. De bagageruimte is bruikbaar: 478 liter, uit te breiden tot 1.670 liter. Niet de grootste van de klas, wel praktisch vlak en logisch ingedeeld.

Google built-in en MI-PILOT

Het 12,4-inch centrale scherm (portret) en het 12,3-inch instrumentarium houden info helder. Google built-in (Maps/Assistant/Play) is standaard beschikbaar; Apple CarPlay en Android Auto blijven aan boord voor wie liever zijn telefoon volgt. MI-PILOT combineert adaptieve cruise met rijstrookcentering en haalt de sleur uit file- en snelwegkilometers. Achteruitrijhulpen en 360°-zicht helpen in krappe parkeervakken.

Garantie en service kunnen het verschil maken

Mitsubishi koppelt de EV aan 8 jaar/160.000 km fabrieksgarantie én 8 jaar/160.000 km accugarantie, plus 12 jaar anti-corrosie en levenslange pechhulp (bij dealeronderhoud). In een markt waar voorwaarden nogal variëren, is dit een geruststellend houvast – zeker voor kilometervreters en tweede/derde eigenaren.

Zoals verwacht positioneert hij zich naast de Renault Scenic

De Renault Scenic E-Tech staat logischerwijs bovenaan het vergelijkingslijstje: zelfde fundament, andere saus. Renault zette recent de prijs scherper; Mitsubishi legt het accent op 22 kW AC, garantie en een eigen design- en merkaanpak.

Wie vooral rationeel kijkt, zal vooral op de total cost of ownership letten. Wie merkbeleving en dealerrelatie laat meewegen, zal de Eclipse Cross heus niet wegstrepen op basis van een paar honderd euro. Hoe de twee zich precies verhouden, laten we binnenkort zien in een uitgebreid vergelijk.

Eerste exemplaren nog eind 2025 in Nederland

De productie start in Q4 2025 in Douai (FR); eerste Nederlandse leveringen eind 2025. Dat maakt ‘m interessant voor wie nog gebruik wil maken van de iets lagere bijtellingsregels van 2025. Maar dan zul je er wel snel bij moeten zijn. De eerste exemplaren zouden vanwege die reden wel eens snel uitverkocht kunnen zijn en dan heb je voor de gehele leaseperiode te maken met een hogere bijtelling.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *