
Hornbach krijgt 160 snellaadplekken door samenwerking met Allego
Hornbach en Allego realiseren in 2026 twintig snellaadhubs bij de Nederlandse Hornbach-vestigingen. Daarmee komen er minstens 160 nieuwe (snel)laadplekken bij. De hubs krijgen laadsnelheden tot 150 kW en maken gebruik van slimme energietechniek om ondanks netcongestie stabiele laadsessies te garanderen.
Twintig hubs verspreid over Hornbach vestigingen in Nederland
De overeenkomst tussen Hornbach en Allego werd begin september 2025 ondertekend. De uitrol start in het eerste kwartaal van 2026 en moet eind datzelfde jaar afgerond zijn. Alle achttien Hornbach-vestigingen in Nederland krijgen een hub, plus het servicekantoor in Houten. In totaal gaat het om twintig locaties.
Minimaal acht laadpalen per locatie
Op elk parkeerterrein komt een laadplein met minstens acht palen. Die zijn steeds voorzien van twee aansluitingen, wat neerkomt op minimaal zestien laadplekken per vestiging. Hiervan zijn er minstens acht geschikt voor snelladen (DC), de rest betreft AC-laadpunten voor regulier opladen.
De snelladers hebben een capaciteit tot 150 kW, voldoende voor nagenoeg alle personenauto’s en elektrische bestelauto’s. als we de cijfers uit de persberichten goed interpreteren, dan omvat het project minstens 160 snellaadplekken, naast de reguliere AC-laadpunten.
Laden terwijl je winkelt
De combinatie van laden en winkelen staat centraal in de plannen. “Dankzij de nieuwe snellaadhubs van Allego op onze parkeerterreinen kunnen klanten hun elektrische auto of klusbus straks makkelijk opladen. Met hun aangeschafte materialen en een volle accu rijden ze vervolgens probleemloos naar hun klusproject,” zegt Stephen Smits, financieel directeur van Hornbach Nederland.
Volgens Allego sluit dit aan bij het huidige laadgedrag. Emiel van Steenselen, Head of Business Development bij Allego Nederland: “Naast thuis en op het werk groeit de behoefte aan tussentijds snel bijladen op bestemmingen waar men toch al naartoe gaat, zoals de bouwmarkt.”
Techniek tegen netcongestie
Een belangrijk aspect van de samenwerking is de aanpak van netcongestie. Allego combineert de hubs met stationaire accu’s en intelligent load balancing. Hierdoor kunnen hoge laadvermogens geleverd worden zonder dat de bestaande netaansluiting verzwaard hoeft te worden. Piekbelastingen worden afgevlakt en de laadsnelheid blijft voorspelbaar, ook bij drukte.
Flinke uitbreiding voor Allego’s snellaadnetwerk
Met de samenwerking groeit Allego’s Nederlandse netwerk naar circa tachtig snellaadhubs. Voor Hornbach is dit een manier om klanten extra service te bieden en tegelijk de duurzame ambities kracht bij te zetten. Retailers in Europa kiezen steeds vaker voor laadpleinen bij hun vestigingen. Niet alleen om de druk op snelweglocaties te verlichten en laadtijd te koppelen aan winkelbezoek, maar ook om dat winkelbezoek te stimuleren.
Handige combinatie
Voor de klanten is het – zolang ze de impulsaankopen weten te beperken – opladen bij winkellocaties een win-win situatie. Ze kunnen het opladen van hun auto combineren met boodschappen doen.
In het geval van de geplande laadhubs bij Hornbach hebben ze nog meer keus. Wie niet al te lang wil shoppen, kan gebruikmaken van de DC-laders. Doordat de hubs gebruikmaken van buffercapaciteit, is de kans groter dat de beloofde 150 kW ook daadwerkelijk beschikbaar is, ongeacht de belasting van het lokale net. Voor langere shoppingtours zijn er de AC-punten.
Details uitrol nog niet bekend
De exacte details, zoals de precieze hoeveelheid AC- en DC-laders per vestiging en de maximale simultane laadcapaciteit, zijn nog niet bekendgemaakt. Naar verwachting worden deze details richting de start van de uitrol in 2026 gedeeld.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl