
Brussel is vandaag volledig autovrij. Tussen half tien ’s ochtends en zeven uur ’s avonds is het hele Brusselse gewest afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dat betekent dat ook elektrische auto’s vandaag buiten de stad moeten blijven. Alleen openbaar vervoer, taxi’s, hulpdiensten en enkele uitzonderingen mogen nog rijden. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zet extra trams en bussen in en het gebruik daarvan is gratis.
De autoloze zondag is onderdeel van de Europese Week van de Mobiliteit, die van 16 tot en met 22 september plaatsvindt. Brussel wil bewoners en bezoekers laten ervaren hoe de stad voelt zonder verkeer. Wie vandaag door de stad loopt, hoort vooral geroezemoes en muziek van straatoptredens. Er zijn kinderactiviteiten, markten en sportwedstrijden georganiseerd.
Een bewuste keuze
Waar autoloze zondagen vroeger een noodmaatregel waren, zijn ze nu bedoeld om bewustwording te creëren. Het gaat om schonere lucht, minder lawaai en ruimte voor voetgangers en fietsers. De Brusselse milieudienst meet op deze dag een duidelijk lagere concentratie stikstofdioxide en fijnstof. Ook de geluidsniveaus gaan merkbaar omlaag. Zo wordt in één dag duidelijk hoe groot de impact van verkeer op de leefomgeving is.
Niet iedereen is enthousiast. Voor sommige ondernemers is een afgesloten stad een last, omdat klanten moeilijker kunnen komen. Toch is er veel steun voor het initiatief. Bewoners geven aan dat ze de rust en ruimte prettig vinden. Het idee is dat mensen vaker gaan nadenken over hoe ze zich door de stad bewegen.
Terug naar Nederland in de jaren zeventig
In Nederland kennen we het fenomeen autoloze zondag al langer. In de jaren zeventig werden de wegen stil door de oliecrisis. De regering besloot toen dat auto’s op zondag niet mochten rijden, om brandstof te besparen. Heel Nederland trok er te voet of per fiets op uit. Voor veel mensen was het een bijzondere ervaring: de snelwegen waren leeg en kinderen konden op straat spelen.
Het grote verschil met toen is dat de autoloze zondag nu niet meer uit nood wordt ingevoerd, maar om een signaal af te geven. Het gaat om het verkennen van een andere manier van leven in de stad.

Foto: Taal, Ruud / Capital Press / Spaarnestad Photo
Niet alleen Brussel
Ook andere Belgische steden doen mee. Hasselt ging vorige week al op slot voor auto’s en Leuven volgt vandaag. In bijna alle steden geldt hetzelfde principe: het centrum gaat dicht, ook voor elektrische auto’s, en er worden activiteiten georganiseerd. Wie toch met de auto komt, kan buiten de stad parkeren en de laatste kilometers met bus, tram of fiets afleggen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl