
Mitsubishi noemt de nieuwe Eclipse Cross dé auto op het juiste moment. Een stevige claim, dus reden genoeg om af te reizen naar Brussel. Daar trok het merk op 17 september het doek van de nieuwkomer. De vraag is: hoe heet is dat nieuws eigenlijk?

Nieuw design
De samenwerking met Renault heeft Mitsubishi de afgelopen tijd flink wat kritiek opgeleverd. De auto’s zouden kopieer- en plakwerk zijn, zonder originaliteit. Daar zijn ze in Japan wel klaar mee. Wat hebben ze eraan gedaan? Nou, aan de samenwerking zelf niets. Die is er nog steeds. Maar het ontwerp komt dit keer wel degelijk uit eigen keuken.
Het front is volledig nieuw, met een frisse grille, koplampen en bumpers. Volgens ons ziet het er gewoon weer uit zoals een Mitsubishi hoort te zijn. Het zijprofiel verraadt nog steeds de samenwerking en de laadklep doet ook weinig moeite dat te verbergen. Maar de achterkant? Die staat weer lekker op zichzelf, met eigen bumpers, achterlichten en logo’s die niet meer ogen als een haastig ingevoegde nagedachte.
Of samenwerking erg is? Wij vinden van niet. Het heeft er tenslotte voor gezorgd dat Mitsubishi weer terug is op de Europese markt. Een paar jaar geleden zat het merk nog midden in een financiële storm, en dankzij deze alliantie lijkt de zon weer door te breken.
Interieur
Binnenin doet Mitsubishi het netjes. De Eclipse Cross is, net als zijn Franse tegenhanger, uitgerust met Google-integratie. Dat systeem behoort tot de betere infotainmentschermen in de industrie, geen schande dus. Het dashboard is duidelijk Frans van oorsprong, maar de indeling is praktisch. Twee schermen van twaalf inch geven je de benodigde info. Er is één voor de bestuurder en één voor infotainment.
Het bijzondere zit ‘m in de details: climate control, raambediening en stuurknoppen zijn nog altijd fysieke knoppen. Precies zoals het hoort. De stoelen zijn afhankelijk van de uitvoering uitgevoerd in synthetisch leer of in keurige stof. Zoals gebruikelijk bij Mitsubishi zijn komen die uitvoeringen in vier smaken: Inform, Invite, Intense en Instyle.
De zitpositie verraadt meteen dat je met een EV te maken hebt. Door het accupakket is de vloer hoog en dat merk je bij instappen. Qua bagageruimte valt er weinig te klagen: 540 liter is meer dan voldoende. Mitsubishi biedt bovendien een slimme piepschuimbak om de vloer te verhogen of juist te verwijderen voor meer ruimte. Geen frunk, wel een opbergvak onder de vloer voor je laadkabel. Handig detail: een met klittenband bevestigde draagtas om die kabel in op te bergen.
Laden en snelheid
AC-laden kan thuis met 22 kW; snelladen gaat met maximaal 150 kW. Niet revolutionair, maar voldoende om de 87 kWh-accu in iets meer dan vier uur thuis vol te krijgen, of in 37 minuten van 15 naar 80% bij een snellader. Goed voor een kop koffie onderweg. Mitsubishi claimt een actieradius van 600 kilometer (WLTP).
Dan de prestaties. De Eclipse Cross levert 160 pk en 300 Nm, via een eentraps versnellingsbak naar de voorwielen. Met een gewicht van 1.826 kilo sprint hij in 7,9 seconden naar de 100. Voor EV-begrippen niet heel vlot, maar in de praktijk meer dan genoeg. Belangrijker: je Labrador blijft gewoon ontspannen liggen in de achterbak.
Vier recuperatiestanden helpen bij het terugwinnen van energie. Welke daarvan het prettigst rijdt, moeten we je nog schuldig blijven. De eerste kilometers staan nog op de planning.
Zoals altijd geeft Mitsubishi royale garantie: acht jaar of 160.000 kilometer op de accu, waarvan vijf jaar volledige fabrieksgarantie. De resterende drie jaar krijg je na jaarlijkse inspecties bij de dealer.

Snel naar de showroom
Vanaf december staat de Eclipse Cross bij de dealers. Prijzen zijn nog niet bekend; daar rekent Mitsubishi op dit moment nog hard op door. Zodra we meer weten, lees je het uiteraard hier.
En dan de hamvraag: is dit de juiste auto op het juiste moment? Mitsubishi vindt van wel. Wij zeggen: het is in elk geval een teken dat het merk weer vertrouwen heeft en zelfbewust durft te ontwerpen. Binnenkort volgt onze rijimpressie, dan weten we definitief of die claim klopt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl