Wie bij Renault door de poorten van Villiers Saint Frédéric loopt, komt op een plek waar normaal geen buitenstaander komt. Voor deze gelegenheid mocht de pers een unieke blik achter de schermen werpen bij het zestig jaar oude R&D centrum van Renault Bedrijfswagens. Hier wordt sinds 1965 dag en nacht gewerkt aan de bestelwagens die dagelijks duizenden bedrijven draaiende houden. De plek ademt historie – het is de geboortegrond van iconen als de Estafette, Trafic, Master en Kangoo – maar vooral ook vooruitgang. Renault viert dit jaar niet alleen zestig jaar R&D centrum, maar ook 125 jaar ervaring in de bouw van bedrijfswagens. En dat doet het merk door volledig in te zetten op elektrisch.

Getest alsof het diesel is

Een elektrische Renault moet net zo bedrijfszeker zijn als een diesel. Daar maakt het merk geen enkel verschil in. De norm is duidelijk: een bedrijfswagen moet tien jaar en 900.000 kilometer meegaan. Dat vraagt om extreme tests die ver buiten het normale gebruik gaan. De ontwikkelaars noemen hun werkplek niet voor niets de martelkamers van Renault. Hier staan tientallen testbanken waarop bestelwagens maandenlang 24 uur per dag worden beproefd, tot hun maximale toegestane gewicht volgeladen. Ze stuiteren op hydraulische platforms die een slecht wegdek nabootsen, krijgen duizenden keren hun deuren dichtgeslagen en hun stoelen ingedrukt alsof een chauffeur 450.000 keer in- en uitstapt.

Het was bijzonder dat we hier als media een kijkje mochten nemen. Dit deel van Renault is normaal gesproken niet toegankelijk. Foto’s maken was strikt verboden, al hadden we dat meer dan graag gedaan. De testbanken en meetapparatuur zijn indrukwekkend om te zien.

Ook geluidscomfort is een belangrijk aandachtspunt. Bestuurders brengen vaak vele uren per dag in hun bestelauto door, dus een stillere cabine betekent minder vermoeidheid. In de akoestische kamers wordt elk rammeltje opgespoord en worden rijgeluiden geoptimaliseerd. Zelfs het werk van een pakketbezorger wordt met augmented reality gesimuleerd om te zien waar seconden te winnen zijn. Want een paar seconden tijdswinst per stop kan over een jaar bezien een groot verschil maken.

Van Kangoo tot Master

Renault heeft inmiddels een volledig elektrische line up van bedrijfswagens. De Kangoo E Tech electric is al jaren een vaste waarde en werd in 2022 uitgeroepen tot International Van of the Year. De elektrische Master kreeg dezelfde eer in 2025 en werd geprezen om zijn aerodynamische ontwerp en efficiënte aandrijflijnen. Daarmee is hij een nieuwe maatstaf in zijn klasse.

De Trafic maakt binnenkort plaats voor een nieuw drieluik: Estafette, Trafic en Goulette. Vooral de Estafette is interessant voor bezorgdiensten. Het model is helemaal opnieuw ontworpen met de bezorger in gedachten. De nieuwe generatie krijgt 800V technologie, kan in minder dan twintig minuten van 15 naar 80 procent laden en haalt tot 450 kilometer WLTP actieradius. Daarmee is hij inzetbaar voor een volledige werkdag zonder tussentijds opladen.

Maatwerk voor iedere klus

Bedrijfswagens zijn er om een klus te klaren, niet om te pronken. Renault begrijpt dat en levert zijn bestelauto en in talloze varianten: van compacte 3,3 m³ tot meer dan 20 m³, met diverse lengtes, hoogtes en aandrijflijnen. Voor specifieke wensen zijn er de Qstomize werkplaatsen. Hier worden fabrieksconversies gedaan die direct aansluiten op de behoeften van de klant. Denk aan laadruimtes met rekken, koelinstallaties of voertuigen die direct klaar zijn voor servicewerk.

Voorloper in elektrisch

Renault mag zich met recht pionier noemen. Al in 1985 testte het merk elektrische versies van de Express en Trafic. In 2002 volgde de Kangoo Electri’cité en in 2011 kwam de eerste Kangoo ZE op de markt. Sindsdien zijn er honderdduizenden elektrische bedrijfswagens verkocht. Met de nieuwe generatie zet Renault opnieuw een stap vooruit. De elektrische modellen zijn de eerste die profiteren van de software defined vehicle technologie van Ampere. Daardoor kunnen ze over the air nieuwe functies krijgen en steeds slimmer worden naarmate ze ouder worden.

Toekomst klaar

Wie de testbanken in Villiers Saint Frédéric ziet, begrijpt waarom Renault zoveel vertrouwen heeft in zijn elektrische toekomst. Elke klap, elke kilometer en elke deurbeweging is bedoeld om de auto’s bedrijfszeker te maken. Zo ontstaat een generatie bedrijfswagens die niet alleen emissievrij is, maar ook klaar voor het zware leven dat een bestelauto te wachten staat.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *