GT zonder achterruit, met 800V-techniek en actieradius tot 670 km
Op Wheels Mariënwaerdt, dat afgelopen weekend in Beesd plaatsvond, trok de Polestar 5 aardig wat bekijks. Voor het eerst was deze nieuwe elektrische GT in Nederland te zien, nog geen week nadat het model wereldwijd officieel was onthuld. Meestal onder een zonnetje, soms in de regen – de bezoekers lieten zich niet weerhouden om zich rond het nieuwe vlaggenschip van Polestar te verzamelen.
Geen achterruit, wel een digitale spiegel
De Polestar 5 viel direct op door zijn silhouet. Net als de Polestar 4 ontbreekt de achterruit; een digitale binnenspiegel met camerabeeld vervangt het zicht naar achteren. Daardoor kon de daklijn langer en vloeiender naar achteren worden doorgetrokken. Andere details: strak sluitwerk rond de carrosserienaden, een doorlopende lichtbalk achter en verzonken portiergrepen.
Nieuwe GT in het Taycan-segment
Met de 5 begeeft Polestar zich nadrukkelijk in het segment van sportieve elektrische GT’s. De auto is gebouwd op een nieuw aluminium platform en mikt daarmee op directe concurrentie met modellen als de Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Het afwerkingsniveau, zichtbaar in Beesd, laat zien dat Polestar zich misschien nog wel hoger in de markt wil positioneren dan met de 2 en 3.
Altijd met vierwielaandrijving
De aandrijflijn bestaat uit twee versies, beide met twee motoren en vierwielaandrijving. De Dual Motor levert 550 kW, de Performance doet daar nog een schepje bovenop met 650 kW. Het koppel bedraagt respectievelijk 812 Nm en 1.015 Nm.
Beide varianten beschikken over een 112 kWh-accu (106 kWh bruikbaar) en een 800V-architectuur. De actieradius van de Dual Motor bedraagt 670 kilometer WLTP, de Performance moet 565 kilometer op een acculading halen. Snelladen kan met een snelheid tot 350 kW, waarmee van 10 tot 80 procent laden in ongeveer 22 minuten haalbaar is. In Beesd stonden beide configuraties opgesteld, herkenbaar aan hun verschillende rem- en wielsets.
Publieksreacties
Bezoekers bleven ondanks de regen opvallend lang rond de auto staan. Veel aandacht ging uit naar het interieur, met zijn minimalistische opzet en de digitale binnenspiegel die de ontbrekende achterruit vervangt. Sommigen vroegen zich af hoe dat in de praktijk zou bevallen, anderen waren vooral onder de indruk van de afwerking en het strakke lijnenspel.
Wachten tot 2026
Het debuut van de Polestar 5 was slechts een voorproefje. Volgend jaar, in 2026, moet hij daadwerkelijk op de markt verschijnen. Met een vanafprijs van zo’n €120.000 mikt het Zweedse merk op de bovenkant van de markt.
Qua verkoopaantallen zal de 5 geen massaproduct worden; daarvoor zijn de 2, 3 en 4 belangrijker. Als vlaggenschip moet hij vooral laten zien dat Polestar technisch en qua afwerking in de top kan meedraaien.
Foto’s: Daniël Berckenkamp – Arc1
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl















