Nieuwe speler betreedt Europa

De Chinese fabrikant Linktour presenteert zijn eerste modellen op de Europese markt. Tijdens de IAA Mobility in München toonde het merk de compacte Alumi L6e en L7e, twee ultrakleine EV’s die zich direct richten op de Citroën Ami, Opel Rocks-e, Fiat Topolino en Microlino. Waar deze concurrenten vooral bekendstaan als stadsbrommobielen, gaat Linktour een stap verder met een hogere actieradius en meer snelheid.

De auto’s zijn gebouwd op een volledig aluminium frame, waarin de accu als dragend element is geïntegreerd. Deze zogenoemde CTB-constructie (cell-to-body) vergroot de stijfheid en verlaagt het gewicht. Daarmee is het merk de eerste die deze technologie toepast in het lichte quadricycle-segment.

Techniek en specificaties Alumi L6e en L7e

De Alumi L6e is de brommobielvariant met een maximumsnelheid van 45 km/u. Hij heeft een elektromotor van 6 tot 12 kW en een 7,2 kWh LFP-accu, goed voor circa 120 km volgens de WMTC-testcyclus. Laden gaat via een normaal stopcontact of wallbox en duurt ongeveer vier uur.

De grotere Alumi L7e haalt een topsnelheid van zo’n 90 km/u en beschikt over een elektromotor van 23 kW met 110 Nm koppel. Daarmee sprint hij in 5,5 seconden naar 50 km/u. De 12,96 kWh LFP-accu is goed voor een bereik tot 180 km. Opladen duurt zo’n 4,5 uur.

Beide modellen worden via de achterwielen aangedreven en voorzien van moderne veiligheidssystemen als ABS, EBD en tractiecontrole. In het interieur vinden we een 10,25-inch centraal touchscreen en een digitaal instrumentencluster. Connectiviteit via CarPlay, Android Auto en een smartphone-app hoort bij de standaarduitrusting.

Hoe verhouden de Linktour L6e en L7e zich tot de concurrentie?

Linktour mikt duidelijk op hetzelfde publiek als de Rocks-e en Topolino, maar probeert zich te onderscheiden met meer bruikbaarheid. Waar de Citroën en Fiat blijven steken op een bereik van circa 75 km en een topsnelheid van 45 km/u, biedt de Alumi L7e ruim het dubbele rijbereik en de mogelijkheid om ook buiten de stad te rijden.

De Microlino gaat qua prestaties nog iets verder met 230 km actieradius, maar is met een vanafprijs van bijna 18.000 euro een stuk duurder. Linktour wil juist onder de €10.000 blijven, al zijn officiële prijzen nog niet bevestigd. In de media wordt gesproken dat hij €1.000 goedkoper is dan de Ami, Rocks en Topolino, zodat we hem nu even op €7.000 schatten.

Model

Actieradius

Topsnelheid

Indicatieve prijs

Linktour Alumi L7e

180 km

90 km/u

± €7.000?

Citroën Ami

75 km

45 km/u

± €8.000

Fiat Topolino

75 km

45 km/u

± €9.000

Opel Rocks-e

75 km

45 km/u

± €8.500

Microlino

230 km

90 km/u

vanaf €17.990

Linktour Alumi

Linktour Alumi

Linktour Alumi

Linktour Alumi

Linktour Alumi

Linktour Alumi

Praktisch in gebruik

Met een lengte van nog geen drie meter en een wielbasis van 1.800 mm is de Alumi compact maar verrassend ruim. Linktour claimt zelfs 320 liter bagageruimte, waarmee een weekendtas of boodschappen moeiteloos mee kunnen. De korte draaicirkel maakt parkeren eenvoudig, zelfs in krappe binnensteden.

Voor woon-werkverkeer binnen en rond de stad lijkt vooral de L7e interessant. Het hogere bereik en de 90 km/u topsnelheid maken korte ritten over ringwegen of 80-wegen mogelijk. Het ontbreken van snellaadopties en de beperkte AC-laadsnelheid betekenen wel dat de auto vooral ’s nachts of overdag op de werkplek moet laden.

En ook nu weer kansen én uitdagingen

Linktour heeft de wind mee: steeds meer Europese steden voeren zero-emissie zones in, en lichte elektrische voertuigen zijn een betaalbaar alternatief voor zowel de auto als de scooter. Ze zijn makkelijk te rijden en te parkeren en bieden een dak boven het hoofd. Voor veel mensen is dat genoeg. Ook de gedeelde mobiliteitsmarkt is een kans, met compacte EV’s die eenvoudig inzetbaar zijn voor deelplatforms.

Tegelijkertijd moet het merk zich nog bewijzen. De Europese typegoedkeuring is nog niet rond en een distributie- en servicenetwerk ontbreekt. Bovendien is de consument kritisch: onbekende Chinese merken hebben vaak moeite om vertrouwen te winnen, zeker in het instapsegment.

Eerst in Zuid-Europa

Linktour mikt op een marktintroductie in Zuid-Europa, met Italië als eerste land waar de Alumi verschijnt. Nederland staat mogelijk in 2026 op de planning. Het bedrijf hint daarnaast op meerdere varianten, waaronder een lichte bestelversie en een cabriomodel.

Met zijn aluminium frame, vlotte prestaties en opvallende personalisatieopties – zoals een programmeerbaar buitendisplay – wil Linktour meer zijn dan een goedkope brommobiel. Als het merk de prijs laag weet te houden, zou dit wel eens de eerste serieuze Chinese uitdager kunnen worden van de gevestigde stads-EV’s.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *