
Voorafgaand aan de vandaag gestarte IAA Mobility in München presenteerde Cupra voor het eerst beelden van de bijna productierijpe Raval. Dit -uiteraard- sportieve model komt misschien al in 2026 op de markt en wordt de kleinste volledig elektrische Cupra tot nu toe. Met deze introductie betreedt het sportiefste merk uit de Volkswagen Group het compacte hatchback-segment, dat de komende jaren misschien wel bepalend wordt voor de Europese EV-markt.
Eerste blik op de Cupra Raval
De Raval is het eerste model van de Electric Urban Car-familie van de Volkswagen Groep. Deze nieuwe lijn compacte elektrische auto’s moet elektrische mobiliteit toegankelijker maken voor een breder publiek. De camouflagewrap van het getoonde exemplaar verwijst naar de wijk El Raval in Barcelona, waar de auto ook zijn naam aan ontleent.
Compacte afmetingen, dynamisch karakter
Met een lengte van 4,05 meter en een wielbasis van 2,60 meter is de Raval duidelijk een compacte hatchback. Toch kiest Cupra voor een uitgesproken sportieve positionering. Standaard krijgt de auto een 15 mm verlaagd sportonderstel, ‘progressive steering’ voor een directer stuurgevoel en ESC Sport. Daarmee wil Cupra benadrukken dat de Raval geen eenvoudige instapper is, maar een volwaardige rijdersauto in klein formaat.
Sportieve topversie VZ
De krachtigste uitvoering wordt de Raval VZ. Deze levert 166 kW (223 pk) op de voorwielen en krijgt een reeks sportieve voorzieningen mee. CUPBucket-stoelen zorgen voor extra steun, terwijl het DCC Sport-onderstel en een ESC OFF-modus de dynamiek verder vergroten. De 19-inch wielen met brede 235 mm-banden en een elektronisch sperdifferentieel (VAQ) maken de VZ tot een compacte hot hatch in elektrische vorm.
Maar ook voldoende praktische bruikbaarheid
Cupra geeft de Raval twee accugroottes mee, al zijn exacte waarden nog niet bekend. Duidelijk is wel dat de auto ook in dagelijks gebruik praktisch inzetbaar moet zijn. Daarnaast zijn er opties die doorgaans in hogere segmenten worden aangetroffen, zoals Travel Assist met verkeersbordherkenning, Intelligent Park Assist en een 360° Area View-camera.
Gebouwd in Spanje
De productie van de Raval start in 2026 in Martorell, nabij Barcelona. De Volkswagen Groep positioneert het Iberisch schiereiland nadrukkelijk als centrum voor elektrische mobiliteit. Het is immers ook de fabriek waar later de Volkswagen ID. Polo van dezelfde technische basisband rolt, terwijl de kleinere Volkswagen ID.Every1 -of hoe die ook gaat heten- in Portugal zal worden gebouwd.
Betekenis voor Cupra
De introductie van de Raval valt samen met het achtjarig bestaan van Cupra. Het model wordt bovendien het achtste model in de line-up van het jonge merk. Daarmee versterkt Cupra zijn positie als zelfstandig label binnen de Volkswagen Group en scherpt het merk zijn sportieve profiel verder aan.
UPDATE: Nu ook foto’s van de Cupra Raval zonder camouflage
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl