Na jaren van prototypes en beloftes is het zover: Polestar heeft in Göteborg de 5 officieel gepresenteerd. Het nieuwe vlaggenschip van het Zweedse merk, afgeleid van de Precept conceptauto, is een vijf meter lange vierdeurs GT die design, prestaties en duurzaamheid combineert. Twee uitvoeringen staan klaar: de Dual Motor en de Performance, met vermogens tot 650 kW en een actieradius tot 670 kilometer. Snelladen gaat dankzij een 800V-architectuur met maximaal 350 kW, waarmee de accu in 22 minuten van 10 naar 80 procent kan worden opgeladen. De prijzen starten bij €121.900. Daarmee positioneert Polestar de 5 rechtstreeks tegenover gevestigde concurrenten als de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Lucid Air en Tesla Model S.

Vlaggenschip op geheel nieuw platform

De Polestar 5 staat op een compleet nieuw bonded aluminium platform, lichter en stijver dan een conventionele staalconstructie. Dit levert een torsiestijfheid op die volgens Polestar hoger is dan die van veel sportwagens. De 112 kWh-accu (106 kWh bruikbaar) maakt onderdeel uit van de structuur, wat het gewicht laag houdt en de veiligheid ten goede komt.

Twee aandrijflijnen, beide razendsnel

Het gamma begint met de Dual Motor, goed voor 550 kW (812 Nm). Deze uitvoering sprint in 3,9 seconden naar 100 km/h. De Performance levert zelfs 650 kW en 1.015 Nm, waarmee 100 km/h in slechts 3,2 seconden wordt gehaald. Beide varianten zijn elektronisch begrensd op 250 km/h.

De actieradius loopt uiteen van 670 km WLTP voor de Dual Motor tot 565 km voor de €145.300 kostende Performance. Daarmee behoort de 5 tot de efficiëntste elektrische GT’s van dit moment.

Snelladen met 350 kW

Dankzij de 800V-architectuur kan de Polestar 5 laden tot 350 kW. Onder ideale omstandigheden betekent dit dat de accu in ongeveer 22 minuten van 10 naar 80 procent kan worden opgeladen. Voor lange ritten is dat een belangrijke troef in dit segment.

Polestar voorziet de auto ook van een laadindicator op de C-stijl, die in één oogopslag de status van het laden weergeeft.

Ontwerp Polestar 5 uiteraard zonder achterruit

Qua design volgt de 5 behoorlijk nauwgezet de lijnen van de Precept-conceptauto. Het gestroomlijnde koetswerk heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. Opvallend detail: de auto heeft geen achterruit. Inderdaad, net als bij de Precept. En ook net als bij de Polestar 4. Het zicht naar achteren wordt verzorgd door een digitale binnenspiegel met camerabeeld.

Het interieur combineert minimalisme met comfort. De 4+1-indeling betekent in de praktijk vier afzonderlijke stoelen met uitgebreide instelmogelijkheden, terwijl de middenarmsteun optioneel een vijfde zitplaats mogelijk maakt. Het enorme panoramadak – ruim twee meter lang – versterkt het gevoel van ruimte.

Duurzame materialen in interieur

Polestar blijft trouw aan zijn duurzaamheidsstrategie. In de 5 worden biobased materialen zoals vlasvezels en ampliTex toegepast, naast gerecyclede PET en Econyl. De stoelen zijn ontwikkeld in samenwerking met Recaro en leverbaar in MicroTech of optioneel Nappa-leer uit reststromen van de voedselindustrie.

Ook de bagageruimte is afgewerkt met lichte, recyclebare materialen die bijdragen aan gewichtsbesparing en eenvoudiger hergebruik.

Infotainment en veiligheid

Het infotainmentsysteem draait ook in deze Polestar op Android Automotive OS, met een 14,5-inch scherm en Google-diensten ingebouwd. Een Bowers & Wilkins-audiosysteem met 21 speakers en 1.680 Watt staat op de optielijst.

Op veiligheidsvlak is de Polestar 5 uitgerust met 11 camera’s, radar en 12 ultrasone sensoren. Het Pilot Assist-systeem ondersteunt de bestuurder tot 150 km/h. Acht airbags en radars die de aanwezigheid van inzittenden detecteren completeren de veiligheidsuitrusting.

Concurrentie en marktpositie Polestar 5

De prijzen en prestaties maken duidelijk dat de 5 geen compromis zoekt, maar de strijd met de top direct aangaat. Met de 5 zet Polestar dan ook een duidelijke stap richting het topsegment. Niet alleen door brute prestaties en hoog laadrendement, maar ook door het doorvoeren van duurzame materialen en nieuwe ontwerpkeuzes zoals het virtuele achterzicht.

Polestar betreedt zoals gezegd het domein van de Porsche Taycan, Lucid Air, Audi e-tron GT en Tesla Model S. Waar de Duitsers vooral de nadruk leggen op sportiviteit, Lucid op efficiëntie en Tesla op software, kiest Polestar voor een combinatie van prestaties, minimalistisch design en duurzaamheid.

Volgende week ook te zien op Wheels @ Mariënwaerdt 2025

De marktintroductie vindt plaats in 24 landen, waaronder Nederland. Bestellen kan per direct. Voor wie de auto binnenkort in levenden lijve wil zien: de Polestar 5 maakt volgende week ook zijn Nederlandse publieksdebuut. Meer daarover lees je hier: Polestar 5 maakt debuut tijdens Wheels Mariënwaerdt 2025.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *