
Onzekerheid rond onthulling in München
Komt hij er wel? En in welke vorm? Verschillende internationale media – ook uit Korea – melden dat Hyundai op de IAA in München begin september een ‘bijna-productierijp’ model zal tonen: de Ioniq 3. Toch ontbreekt vooralsnog een officiële bevestiging vanuit het merk zelf. Daarmee blijft onduidelijk of bezoekers straks een designmodel, een prototype of een digitale presentatie te zien krijgen.
Dat het model eraan komt, staat wél zo goed als vast. Zowel topmensen bij Hyundai als de eerste uitgelekte gegevens bevestigen dat de Ioniq 3 een belangrijke nieuwe stap moet worden in het betaalbare EV-segment. Zo zei Hyundai’s Europese topman Xavier Martinet onlangs dat modellen als de Inster en Ioniq 3 “goedkoper zijn, en zo volledige marktafdekkende dekking bieden” binnen het EV-aanbod van het merk . Ook TopGear beroept zich op een interview en zegt expliciet dat de Ioniq 3 een “kleine, goedkope elektrische auto” met een fors bereik tot 365 mijl (WLTP) wordt.
Compacte SUV, waarschijnlijk een zustermodel van de EV3
De Ioniq 3 wordt gepositioneerd als compacte SUV en deelt naar verwachting zijn platform en aandrijflijnen met de Kia EV3. Waar eerdere berichten suggereerden dat het model zich tussen de Inster en Kona zou bevinden, wijzen recente gegevens op een meer volwassen positionering. En dat is natuurlijk ook precies het segment waar de grote verkoopvolumes te verwachten zijn.
Qua formaat lijkt de Ioniq 3 in het B-SUV-segment te vallen, met een lengte van ongeveer 4,30 meter en een SUV-profiel met rechte lijnen en korte overhangen. Spionagebeelden en digitale renders suggereren een ontwerp dat verwant is aan de Ioniq 5, maar compacter en eenvoudiger van opzet. Maar dat kan nog alle kanten opgaan, en ook bovenstaande render (door AI) is maar een ruwe inschatting.
Ergens zou het ons overigens niet verbazen als Hyundai toch niet in het vaarwater van succesnummer Kia EV3 gaat zitten, en ook niet in dat van de binnenkort in de showroom te verwachten EV4, en met een elektrische hatchback of cross-over in het segment van de VW ID.3 komt.
Techniek en accupakketten
Volgens informatie die via Koreaanse media naar buiten kwam, krijgt de Ioniq 3 twee accupakketten:
- Standard Range: 58,3 kWh (WLTP-actieradius circa 420 km)
- Long Range: 81,4 kWh (WLTP-actieradius circa 587 km)
De aandrijving gebeurt via de voorwielen en de sprint naar 100 km/u zou in minder dan acht seconden gebeuren. Met het 400V-platform is snelladen uiteraard niet mogelijk met de snelheid van Hyundai’s 800V-modellen zoals de Ioniq 5.
Nieuwe software als kern van de beleving
De auto krijgt Hyundai’s nieuwe Pleos OS mee: een softwarestructuur die over-the-air updates ondersteunt en functies pas later activeert – vergelijkbaar met systemen van Tesla en Polestar. Denk aan personaliseerbare displays, EV-geluiden en naadloze integratie van Apple CarPlay Ultra. Daarmee richt Hyundai zich nadrukkelijk op het softwarematige karakter van moderne EV’s: functies als dienst, en niet meer als hardware.
Productie in Turkije, gericht op Europese markt
Volgens Britse en Koreaanse media wordt de Ioniq 3 gebouwd in Hyundai’s fabriek in Izmit, Turkije. Daarmee voldoet het model aan EU-regelgeving en kunnen (eventuele) importheffingen worden vermeden – een strategie die ook Kia toepast bij de EV4, die in Slowakije van de band loopt. De productieplanning en lokalisatie wijzen erop dat Hyundai het model stevig in Europa wil positioneren.
Nog meer concurrentie…
Voor EV-kopers wordt de Hyundai Ioniq 3 mogelijk een aantrekkelijk alternatief in het compacte SUV-segment. Een segment dat inmiddels overvol is, en de concurrentie is er niet mals. Naast de Kia EV3, is daar bijvoorbeeld ook nog de Skoda Elroq die de verkoopcijfers regelmatig domineert.
Maar voor het zover is, moeten we eerst afwachten wat Hyundai precies meebrengt naar München. Een designstudie? Een rijdende conceptversie? Of alleen een digitale aankondiging? Op dit moment blijft het koffiedik kijken. Maar één ding is duidelijk: als Hyundai inderdaad een Ioniq 3 introduceert, is dat ongetwijfeld een model waarmee het Koreaanse merk goede kansen heeft om de markt behoorlijk op te schudden.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl