
Geen karig uitgerust instapmodel, maar direct compleet
De nieuwe generatie Nissan Micra is voortaan volledig elektrisch, en nu ook te bestellen. Nederland is het eerste land waar de compacte vijfdeurs hatchback verschijnt. Nog opvallender is wat er ontbreekt. Anders dan bij de Renault 5 – waar deze Micra qua techniek en design van is afgeleid – is er géén kale instapuitvoering met 95 pk motor. Nog niet, althans. Nissan trapt namelijk af met een versie van 90 kW (120 pk) met een 40 kWh-accu, en een krachtigere versie met 110 kW (150 pk) en 52 kWh-accu. Daarmee richt Nissan zich vanaf het begin op een volwaardig aanbod in prestaties, uitrusting, actieradius én laadcapaciteit.
Prijs begint nog net onder de 30 mille
De elektrische Micra is leverbaar vanaf € 29.590. Daarvoor koop je de best wel behoorlijk compleet uitgeruste basisversie Engage, die een actieradius van 319 kilometer (WLTP) en een 120 pk motor heeft. Nissan gaat er kennelijk van uit dat wie een elektrische Nissan wil rijden, dat wil doen met een auto die niet aanvoelt als een compromis. Een begrijpelijke keuze, al mis je dan wel dat verleidelijke prijskaartje van 25 mille van de Renault 5 – die in die uitvoering trouwens géén snellaadmogelijkheid heeft.

Drie versies, duidelijke positionering
De Micra komt in drie uitrustingsniveaus: Engage, Advance en Evolve. Daarmee wil Nissan een logische en vooral duidelijke opbouw bieden in uitrusting, techniek en comfort, zonder overbodige varianten.
Engage – praktische basis met praktische actieradius
De Engage combineert de 40 kWh-accu met een 90 kW elektromotor. De actieradius van 319 km (WLTP) is ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Standaard krijg je onder meer een warmtepomp (!), 18” lichtmetalen wielen, automatische airco, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera en een 10,1” infotainmentscherm met smartphonekoppeling.
Ook aan de veiligheid is gedacht: Lane Departure Warning en Emergency Lane Keep Assist zijn inbegrepen. Laden gaat met 11 kW AC of 80 kW DC – voldoende om in 30 minuten tot 80% te laden.
Advance – de meest complete middenweg
De Advance is leverbaar met zowel de 40 kWh- als de 52 kWh-accu. Vooral die laatste combinatie met 110 kW motor en 419 km actieradius lijkt een logische keuze voor wie ook wel langere ritten maakt. Standaard krijg je hier onder meer twee 10,3” beeldschermen, geïntegreerde Google-navigatie, een draadloze telefoonlader, verwarmbare stoelen én stuurwiel, plus vier instelbare rij- en regeneratiemodi – met bediening via flippers op het stuur.
Het nieuwe One-Pedal Stop-systeem maakt stadsverkeer rustiger en efficiënter, terwijl Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Alert en Adaptive Cruise Control met Stop & Go bijdragen aan het rijcomfort.
Evolve – topversie met focus op comfort
De Evolve wordt altijd geleverd met de grootste accu en krachtigste motor. Bovenop de Advance-uitrusting krijg je onder meer een Harman Kardon-geluidssysteem, elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder, een frameloze binnenspiegel en het ProPILOT navi-linksysteem. Uiterlijk onderscheidt de Evolve zich met Two Tone-lak en chromen raamomlijsting.
De prijzen van de Nissan Micra op een rijtje
Hieronder de officiële consumentenprijzen van de elektrische Nissan Micra per uitvoering op een rij, inclusief het onderscheid tussen de motoren en accupakketten.
Uitvoering |
Aandrijflijn |
Actieradius (WLTP) |
Consumentenprijs |
Engage |
90 kW, 40 kWh |
319 km |
€ 29.590 |
Advance |
90 kW, 40 kWh |
317 km |
€ 31.590 |
Advance |
110 kW, 52 kWh |
419 km |
€ 34.590 |
Evolve |
110 kW, 52 kWh |
419 km |
€ 36.490 |
Typisch Nissan: geen franje, wél functioneel
De nieuwe Micra introduceert geen baanbrekende innovaties, maar combineert bewezen technieken tot een doordacht geheel. De energie-efficiëntie wordt ondersteund door een aerodynamisch ontwerp, standaard warmtepomp en natuurlijk ook regeneratief remmen. De aandrijving is stil en krachtig, met een acceleratie van 0–100 km/u in 8 à 9 seconden – afhankelijk van de versie. De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 150 km/u.
De bagageruimte blijft met 326 liter (of 1106 liter met neergeklapte achterbank) verrassend bruikbaar, zeker voor een auto in dit segment.
Bewust geen prijsstunter
Nissan positioneert de Micra met een prijs vanaf zo’n 30 mille dus nadrukkelijk boven het EV-instapniveau, dat momenteel op 23 tot 25 mille ligt. Daar staat tegenover dat alle versies royaal zijn uitgerust en ook op leasegebied aantrekkelijk worden aangeboden: private lease is er vanaf € 379 per maand (Engage, incl. btw), operational lease vanaf € 429 per maand (Advance 52 kWh, excl. btw). Voor deze bedragen krijg je een complete EV met volwassen rijprestaties, snellaadcapaciteit en moderne ADAS-systemen. Daarmee richt de Micra zich niet op mensen die vooral op de laagste prijs letten, maar op EV-rijders die vanaf de eerste kilometer een complete rijervaring willen.
Nederland als eerste
Dat Nissan Nederland heeft gekozen als eerste land waar de elektrische Micra gelanceerd wordt, is geen toeval. Ons land kent een behoorlijk volwassen EV-markt, een uitgebreid netwerk aan laadpunten en een sterke leasemarkt – met steeds meer kleine en compacte auto’s. Juist daar lijken de eerste Micra-klanten vandaan te komen. Die vinden in de Micra een praktisch, herkenbaar maar technisch fris alternatief, die net iets minder frivool is dan het zustermodel, de Renault 5 E-Tech Electric.
De vraag is of Nissan de plank niet misslaat door de elektrische Micra niet scherper te prijzen dan de elektrische Renault 5. Die heeft immers al een aardig stukje van de markt veroverd. Het lijkt ons lastig voor een iets minder in het oog springend én niet goedkoper alternatief om een succesnummer als de Renault 5 te verslaan. Binnenkort zullen we de Renault 5 en de Nissan Micra eens goed met elkaar vergelijken.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl