Prijs Nissan Leaf blijft waarschijnlijk onder de 35 mille

Toen Nissan eerder dit jaar de derde generatie van de Leaf presenteerde, was vooral de herpositionering opvallend: geen klassieke hatchback meer, maar een volwaardige, aerodynamisch vormgegeven cross-over met gestroomlijnd silhouet, grotere actieradius en ruimer interieur. Inmiddels zijn ook de Amerikaanse prijzen bekendgemaakt, en die geven een beter beeld van waar Nissan in Europa waarschijnlijk op zal mikken.

Importheffingen in de VS

In de VS begint de Leaf S+ bij $29.990. Maar dat bedrag vertelt niet het hele verhaal. Omdat de auto in Japan wordt gebouwd, geldt daar sinds april 2025 een invoerheffing van 25 procent – bovenop de reguliere 2,5 procent. Die komt nog niet tot uiting in de MSRP, maar beïnvloedt wel de uiteindelijke prijs aan de klant. Ondanks dat is de Leaf volgens Nissan nog steeds de goedkoopste BEV in de VS.

Prijsindicatie voor Europese markt

Nu Nissan USA gisteren de officiële prijzen voor de nieuwe Nissan Leaf bekend heeft gemaakt, kunnen we ook een indicatie voor de prijzen in Europa bedenken. Voor Europa is de situatie heel anders: de Leaf wordt lokaal gebouwd in Sunderland (VK), als onderdeel van het EV36Zero-programma. Daardoor zijn invoerrechten niet aan de orde, en blijven ook transport- en distributiekosten beperkt.

Rekening houdend met lokale belastingen en marges, lijkt een Europese vanafprijs tussen de € 33.000 en € 35.000 voor de versie met 75 kWh‑accu realistisch. We hebben het hier over de Nissan Leaf S+. De variant met de kleinere 52 kWh‑accu (Leaf S) is op dit moment nog niet geprijsd inde VS.

Twee accupakketten: 436 of 604 kilometer WLTP

Nissan biedt keuze uit twee accupakketten. De basisversie krijgt een 52 kWh‑accu en haalt daarmee 436 km WLTP. De grotere versie biedt 75 kWh netto en komt daarmee tot 604 km WLTP.

Op de snelweg presteert de Leaf naar eigen zeggen efficiënt: bij een constante snelheid van 130 km/u blijft naar schatting ruim 330 km over – een waarde die weinig modellen in deze prijsklasse evenaren. Snelladen gebeurt met maximaal 150 kW DC, goed voor ongeveer 417 km extra bereik in 30 minuten. Routeplanning, Google Maps en realtime verkeersinformatie zijn (uiteraard) standaard geïntegreerd. De accu wordt automatisch voorverwarmd als je via het navigatiesysteem een laadstop plant.

AC-laden gaat met maximaal 11 kW via een Type 2‑aansluiting. De auto ondersteunt ook Plug & Charge, waardoor de laadsessie automatisch start zodra je de kabel aansluit – mits je laadpas en voertuigaccount gekoppeld zijn.

De Leaf deelt zijn CMF-EV-platform overigens met de Ariya (en Renault Scenic), inclusief multilink achterwielophanging voor extra stabiliteit.

Functioneel interieur, met behoud van knoppen

Wat ook opvalt bij de nieuwe Leaf is het ruimtegevoel, wat op de vrijgegeven foto’s en onderstaande video goed te zien is. Dankzij de langere wielbasis en vlakke vloer is er meer beenruimte op de tweede zitrij, terwijl ook de bagageruimte iets toeneemt. De instap is hoger dan bij de vorige generatie, zonder dat het een SUV wordt. Zie trouwens ook de ‘inside shorts’ op het Youtube kanaal van Nissan.

Nissan lijkt hier bewust te kiezen voor eenvoud boven effectbejag. Geen ingewikkelde interfaces of opzichtige displays, maar intuïtieve bediening, efficiënte software en degelijke afwerking. In de luxere uitvoeringen zijn een warmtepomp, stoelverwarming achterin en draadloze Apple CarPlay standaard.

Het dashboard combineert twee 14,3 inch beeldschermen met fysieke bedieningselementen voor klimaat en rijfuncties. De Leaf ondersteunt Google Assistant, Android Auto en draadloze Apple CarPlay. Voor de bestuurder is er ook ondersteuning in de vorm van ProPilot Assist met Navi-link, e-Pedal-modus, Front Wide View en Invisible Hood View. De regeneratie is instelbaar per rijmodus.

Betaalbare, praktische EV met groot bereik

Met de nieuwe Leaf kiest Nissan niet voor spektakel, maar voor bruikbaarheid. De derde generatie combineert ruim bereik, functionele techniek en doordachte digitalisering in een herkenbare maar volwassen verpakking.

Door de lokale productie in Sunderland en het ontbreken van invoerheffingen kan de prijs in Europa scherp blijven, ondanks de grotere accu en nieuwe uitrusting. Daarmee komt de Leaf opnieuw in beeld als logisch, toekomstgericht alternatief voor gezinnen die elektrisch willen rijden – zonder concessies te doen aan bereik of gebruiksgemak.

Terug naar waar het begon

De eerste Leaf stond in 2010 aan de basis van de elektrische massamarkt. Die pioniersrol is de afgelopen jaren wat naar de achtergrond verdwenen. Behoorlijk zelfs. Maar met deze derde generatie – en met de komst van een elektrische Nissan Micra – lijkt Nissan zijn elektrische aspiraties opnieuw op te pakken. Noodgedwongen ook, want het Japanse merk staat het water bijna tot aan de lippen.

Laten we voor Nissan hopen dat de nieuwe Leaf inderdaad biedt wat veel EV-rijders zoeken: een gebruiksvriendelijke, ruime, stille elektrische auto met flink bereik – zonder overdaad, maar mét de juiste mogelijkheden en uitrusting. En dat voor een prijs die voor veel kopers binnen bereik ligt.

Disclaimer

De genoemde Nederlandse prijzen voor de Nissan Leaf zijn gebaseerd op een inschatting aan de hand van de door de Amerikaanse importeur vrijgegeven prijzen en zijn slechts een indicatie. De uiteindelijke consumentenadviesprijzen kunnen bij introductie door Nissan Nederland afwijken. Aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *