
Het Chinese Leapmotor, sinds kort actief in Europa via Stellantis, zet vol in op uitbreiding van het modelaanbod met een nieuwe all-wheel-drive variant van de elektrische C10 SUV. Deze krachtigere uitvoering combineert indrukwekkende prestaties met razendsnelle laadtijden en interessante techniek, waarmee Leapmotor zich mengt in de strijd met gevestigde merken als Tesla, Hyundai en Volkswagen.
Een elektrische SUV die zich meer onderscheidt
De nieuwe Leapmotor C10 AWD draait niet alleen om extra paardenkrachten; het is vooral een doorontwikkeling op het bestaande BEV-platform. Dankzij een dual-motor aandrijflijn levert deze uitvoering maar liefst 585 pk en sprint de auto in slechts 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u in de vergrootte accu van 81,9 kWh. Daarmee is hij echt onderscheidend ten opzichte van zijn concurrenten, iets wat niet direct gezegd kan worden van de uitvoering met achterwielaandrijving, 69,9 kWh accu en 217 pk.
Wat dit model verder onderscheidt, is de toepassing van een geavanceerde 800V-architectuur. Bij Stellantis is 800V verre van gemeengoed. Maar het betekent vooral: heel snel snelladen. Leapmotor belooft dat de accu in 22 minuten van 30 naar 80 procent kan worden opgeladen, wat overeenkomt met een gemiddelde laadsnelheid van 111 kW bij het opladen van 30 tot 80% SoC. Een hoge snellaadsnelheid is sowieso ideaal voor mensen die vaak onderweg zijn of lange ritten maken.
Geavanceerde techniek, zonder compromissen
Leapmotor belooft niet alleen verbeterde prestaties, maar ook rijveiligheid en comfort. De vierwielaandrijving past zich automatisch aan op wisselende wegomstandigheden. Van gladde stadspaden tot een avontuurlijk bospad, maar eerlijk gezegd is de AWD vooral interessant om het hoge vermogen van de elektromotoren goed op de weg te krijgen.
Hoewel exacte actieradiuscijfers voor de AWD-uitvoering nog ontbreken in het persbericht, ligt het bereik volgens onze verwachting op een kleine 500 kilometer (WLTP).
Ruimte voor iedereen – en alles
Net als de andere C10-varianten is ook deze uitvoering een volwaardige middelgrote SUV. Het design is modern, met een aerodynamisch profiel en strak lijnenspel. Binnenin vinden we een minimalistisch maar doordacht interieur met een groot centraal scherm, slimme connectiviteit en veel binnenruimte. Het is vooral een interessante ruime, no-nonsense elektrische auto tegen een scherpe prijs. Al is de prijs van deze nieuwste variant op dit moment nog niet bekend.
Introductie op de Zürich Auto Show
Leapmotor presenteert de C10 AWD voor het eerst aan het grote publiek tijdens de Zurich Auto Show, oktober 2025. De Europese markt is duidelijk een speerpunt voor de fabrikant, die onder de paraplu van Stellantis steeds sneller voet aan de grond krijgt in meerdere landen – Nederland uiteraard inbegrepen.
Eerder lanceerde Leapmotor al een volledig elektrische variant met 69,9 kWh accu, 217 pk en 420 kilometer actieradius, en een PHEV.
Met de komst van de AWD-versie wil Leapmotor zich positioneren als merk voor EV-rijders die meer eisen dan alleen zuinigheid en actieradius – namelijk rijbeleving en prestaties. We zijn vooral erg benieuwd hoe de C10 met al die pk’s rijdt.
Wat kunnen Nederlandse kopers verwachten?
Hoewel prijzen en leverdata voor Nederland nog niet bekend zijn gemaakt, is de verwachting dat Leapmotor de concurrentie aangaat met populaire modellen als de Hyundai Ioniq 5 AWD, Tesla Model Y Performance en Volkswagen ID.5 GTX – maar dan tegen een (iets) concurrerendere prijsstelling. Een voordeel voor Leapmotor is dat Stellantis het distributienetwerk en de aftersales verzorgt.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl