
Mercedes Benz is druk bezig een nieuwe koers te varen. De volledig elektrische GLC is het eerste model met een vernieuwde designtaal. Opvallend is de grille: herkenbaar maar met een moderne twist. De wereldpremière is op 7 september in München.
Van EQ‑submerk terug naar normaal model
Oude EV‑versies kregen een naam zoals EQA, EQS of EQG. Die benadering vervalt nu: Mercedes gebruikt voortaan weer reguliere modelnamen, aangevuld met “met EQ technologie”. Bijvoorbeeld: geen EQG, maar gewoon G580 met EQ technologie, omdat elektrisch langzaam de standaard wordt.
Grille toont de toekomst
Een grille die ooit eens de functie had om de verbrandingsmotor te koelen, blijft hét kenmerk van de elektrische Mercedes. Bij de nieuwe GLC heeft hij daarom een chroomrand, een rookglasstructuur en subtiele contourverlichting. Optioneel is een achtergrond met 942 aansturingsbare stippen, bij elkaar vormt dat een statige, maar geen luidruchtige lichtshow vooraan.
Digitale kern met MB.OS
De nieuwe GLC is het eerste model dat draait op MB.OS: één softwareplatform voor navigatie, infotainment, rijassistentie en wagenbeheer. Voortaan lopen updates en functies via hetzelfde centrale systeem. Binnenin vult het MBUX hyperscreen bijna de hele breedte van het dashboard. Bedienfuncties volgen via aanraking, spraak of slimme suggesties op basis van gebruiksgedrag. Comfort en rust staan voorop zonder opsmuk.
Zonder concessies
We spraken al over de 3e generatie EV’s waarbij je geen concessies doet. EV-rijden wordt de norm en Mercedes belooft dat laadvermogen, trekkracht en bagageruimte niet zullen onderdoen voor versies met een verbrandingsmotor. Navigatie plant automatisch laadmomenten in via realtime accuniveaus, zodat je zonder zorgen op weg kunt.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl