
Met de introductie van een nieuwe accuvariant voor de Opel Frontera Electric zet Opel opnieuw een strategische stap richting betaalbare, praktische e-mobiliteit. De Duitse fabrikant kondigde vandaag aan dat de Frontera binnenkort leverbaar is met een grotere 54 kWh-accu, goed voor een WLTP-rijbereik van tot 450 kilometer — zo’n 100 kilometer meer dan de standaardversie met 44 kWh (rijtest).
Meer keuze, meer bereik
De Frontera Electric wordt bij de marktintroductie leverbaar met twee accuvarianten. De standaardversie met 44 kWh biedt een WLTP-actieradius van zo’n 300 kilometer. Met de komst van de nieuwe 54 kWh-versie speelt Opel in op de groeiende vraag naar compacte SUV’s met meer actieradius, zonder de prijs buitensporig te laten oplopen.
Opel positioneert de Frontera nadrukkelijk als een betaalbare EV voor gezinnen en “actieve mensen”, met ruimte voor vijf personen, 460 liter bagageruimte en praktische features zoals een flexibele dakdrager. Volgens Opel is het model dan ook ideaal als eerste EV of als elektrische gezinsauto.

Techniek & laden
Beide versies van de Frontera Electric beschikken over een elektromotor met 83 kW (113 pk). Voor het laden is er standaard ondersteuning voor AC-laden tot 11 kW en DC-snelladen tot 100 kW, waarmee de accu in ongeveer 30 minuten van 20 tot 80% kan worden opgeladen.
De nieuwe 54 kWh-versie voegt niet alleen actieradius toe, maar is ook ontworpen met efficiëntie in gedachten. Het lagere energieverbruik per kilometer — mede dankzij de aerodynamische lijnen en het compacte formaat — zorgt ervoor dat de Frontera zich positioneert als één van de zuinigste elektrische SUV’s in zijn klasse.
Strategische zet
Met deze uitbreiding verstevigt Opel zijn positie in het populaire B-segment van elektrische SUV’s. Merken als Renault (Met de Scenic en Megane E-Tech), Hyundai (Kona Electric) en Peugeot (e-3008) zetten daar al stevig op in. Opel wil met de Frontera echter vooral het toegankelijke alternatief zijn, zonder concessies te doen aan ruimte of functionaliteit.
De Frontera wordt gebouwd op het Stellantis Smart Car-platform, dat ook aan de basis staat van onder andere de Citroën ë-C3 en de nieuwe Fiat Grande Panda. Daarmee deelt de Frontera technologie, maar onderscheidt zich qua design, positionering en binnenruimte.
Wanneer te bestellen?
Opel belooft dat de nieuwe accuvariant in Nederland beschikbaar zal zijn vanaf het vierde kwartaal van 2025. De Nederlandse prijzen zijn al bekend. Met een vanafprijs van € 32.499,- is hij slechts € 2.500,- duurder dan de 44 kWh versie. Ons advies is: “altijd upgraden!”. Je krijgt er meer actieradius, en dus rust, voor terug én later ook nog een hogere restwaarde.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl