
Na maanden van afname laat de Nederlandse automarkt in juli 2025 weer een groei zien. In totaal werden er 28.986 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 9,0 procent ten opzichte van juli 2024. Toch geldt die groei niet voor alle aandrijflijnen: vooral het aantal volledig elektrische auto’s (BEV’s) blijft achter, zo blijkt uit cijfers van RDC, geanalyseerd door Aumacon, de RAI Vereniging en Joeri van Dam.
BEV-groei vlakt verder af
De groei van het totaal aantal registraties lijkt op het eerste gezicht positief, maar bij nadere beschouwing blijkt dat vooral benzine- en hybrideauto’s profiteren van de toegenomen vraag. Het aandeel volledig elektrische auto’s (BEV’s) blijft steken rond de 24 procent, net als in juni – terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog duidelijk hoger lag. Volgens Joeri van Dam is “de rek eruit” bij veel BEV-modellen, mede door onzekerheid over subsidieregelingen en de restwaardes van elektrische auto’s.
Kia blijft marktleider, Volkswagen klimt
Kia voert nog altijd de merkentop aan met 3.649 registraties in juli, gevolgd door Volkswagen (2.522) en Toyota (2.391). De Zuid-Koreaanse fabrikant weet ook in het elektrische segment terrein vast te houden, onder meer dankzij de EV6 en Niro EV.
Volkswagen boekte deze maand een opmerkelijke stijging van 23,3% ten opzichte van vorig jaar, vooral dankzij de ID.4 en ID.3.
Dalers: Tesla en Nissan onder druk
Opvallend is de terugval van Tesla. Met slechts 443 registraties in juli verliest het merk fors terrein ten opzichte van vorige maand (–58%) en vergeleken met juli 2024 zelfs bijna de helft van zijn volume. Over het gehele jaar tot en met juli daalde Tesla’s marktaandeel met bijna 50% ten opzichte van 2024, van 6,6% naar 3,5%.
Ook Nissan en Fiat laten sterke dalingen zien: respectievelijk –20% en –58% ten opzichte van vorig jaar. Deze merken lijken moeite te hebben met het vergrijzende modelaanbod en beperkte EV-line-up.
Positieve uitschieters: Cupra, BYD en Zeekr
Aan de andere kant zijn er ook winnaars. Cupra verdubbelde zijn volume en groeide met 119,5% ten opzichte van vorig jaar, mede dankzij de succesvolle Born. BYD – nog altijd een relatieve nieuwkomer op de markt – groeide met ruim 36% en lijkt zich definitief te vestigen in het Nederlandse EV-landschap. Ook Zeekr en Polestar boekten flinke winst, met groeipercentages van respectievelijk 52% en 29%.
Top 10 bestverkochte EV-modellen – juli 2025 (Nederland)
# | Model | Aantal registraties | Merk |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen ID.4 | 553 | Volkswagen |
2 | Volvo EX30 | 424 | Volvo |
3 | Peugeot e-208 | 293 | Peugeot |
4 | BMW iX1 | 252 | BMW |
5 | Tesla Model Y | 237 | Tesla |
6 | Kia EV6 | 212 | Kia |
7 | Cupra Born | 205 | Cupra |
8 | Renault Megane E-Tech | 198 | Renault |
9 | Hyundai Kona Electric | 195 | Hyundai |
10 | BYD Atto 3 | 186 | BYD |
Prognose 2025: lichte plus
Cumulatief komt de markt in de eerste zeven maanden van 2025 uit op 211.432 registraties – dat is 3,9% minder dan in dezelfde periode in 2024. Toch blijft de jaarprognose van Aumacon gematigd positief, met een verwachte eindstand van 385.000 nieuwe auto’s voor 2025, een stijging van 0,9% ten opzichte van vorig jaar (Bron: RAI Vereniging, Aumacon CarMonitor).
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl