De solid state accu is al jaren het heilige graal van elektrisch rijden. Hij zou lichter zijn, veiliger, veel sneller kunnen laden en verder komen. Dé doorbraak om massaal over te stappen naar schone mobiliteit. Maar wie in 2025 een elektrische auto koopt, vindt nog steeds nergens een solid state accu op de optielijst. Hoe kan dat? Is het allemaal marketingpraat, of staan we echt op de drempel van een doorbraak?

Wat is een solid state accu eigenlijk?

Een solid state accu werkt in de basis hetzelfde als een gewone lithiumionaccu. Alleen zit er in plaats van een vloeibare elektrolyt die stroomgeleiding mogelijk maakt tussen anode en kathode een vaste stof in. Vandaar ook de naam Solid State. Die vaste elektrolyt maakt de accu veiliger, er is minder risico op brand of lekkage, en zorgt ervoor dat de cellen compacter kunnen worden. Dat betekent meer energiedichtheid, dus meer actieradius ten opzichte van het gewicht van de accu. En als klap op de vuurpijl beloven fabrikanten ook snellere laadtijden en een veel langere levensduur.

Op papier is het dus een droom: een elektrische auto die 800 tot zelfs 1200 kilometer ver komt op één lading, in tien minuten weer vol zit, en waarvan de accu na tien jaar nog steeds als nieuw presteert.

Waarom rijden we er dan nog niet mee?

De praktijk is weerbarstiger. De productie van solid state accu’s is technisch complex. De vaste elektrolyten, vaak keramisch of op basis van sulfiden, zijn moeilijk te verwerken en gevoelig voor scheurtjes. Het opschalen van laboratoriumproeven naar massaproductie blijkt veel lastiger dan gehoopt. Daarbij komt dat de kosten voorlopig torenhoog liggen. Het is simpelweg nog niet rendabel om deze accu’s in grote aantallen in consumentenauto’s te monteren.

Kortom: de technologie werkt, maar is nog niet klaar voor grootschalige productie. En dus blijven we voorlopig aangewezen op verbeterde lithiumionvarianten zoals de LFP accu, die inmiddels steeds vaker in betaalbare elektrische auto’s opduikt.

Zomervakantie zonder laadstress

De Europese zomervakantie is het moment waarop veel EV rijders hun auto echt op de proef stellen. Lange ritten naar Zuid Frankrijk, Italië of Spanje betekenen flink wat kilometers, volle bagage en soms wel wat laadstress onderweg. Want hoe goed het laadnetwerk ook is geworden, wachtrijen bij snelladers zijn in het hoogseizoen geen uitzondering. En wie met kinderen in de auto onderweg is naar de camping, zit niet te wachten op extra tussenstops van drie kwartier.

Juist daarom klinkt de belofte van solid state accu’s zo aantrekkelijk. Een actieradius van 800 tot 1200 kilometer zou voor veel gezinnen betekenen dat je in één ruk naar je bestemming kunt rijden, of hooguit één korte laadpauze hoeft in te lassen. En als laden dan ook nog eens in tien minuten kan, dan wordt elektrisch rijden in de zomer ineens net zo praktisch als een traditionele diesel.

Toch is er beweging

Hoewel het tempo lager ligt dan gehoopt, zijn de ontwikkelingen op het gebied van solid state wel degelijk gaande. Steeds meer autofabrikanten investeren fors in onderzoek en testen inmiddels zelf de eerste prototypen in rijdende voertuigen. Op onze website staan er al genoeg artikelen over de techniek en de automerken die druk mee in de weer zijn. Hieronder een overzichtje:

BMW test voor het eerst volledig solid-state-accu’s in een rijdend prototype van de elektrische i7. In samenwerking met Solid Power worden sulfide-gebaseerde ASSB-cellen in de praktijk getest op temperatuurgedrag,

De samenwerking tussen Stellantis en het Amerikaanse Factorial Energy heeft geresulteerd in een eerste reeks ‘automotive-grade’ solid-state accucellen. Deze FEST®-cellen (Factorial Electrolyte System Technology) zijn niet alleen chemisch en structureel stabiel, maar ook schaalbaar naar seriegrootte.

Ingenieurs van Mercedes-Benz en de accu-experts van het Amerikaanse solid-state accubedrijf Factorial Energy hebben samengewerkt aan een compleet nieuw testprogramma voor solid-state accu’s. Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), dat gespecialiseerd is in Formule 1-technologie,

De Chinese autofabrikant BYD heeft bevestigd dat het in 2027 zal beginnen met de implementatie van de volledig solid-state accu’s in zijn elektrische auto’s.

IM, het nieuwe premium zustermerk van MG, kondigt aan dat de IM L6. Deze fraaie, veelbelovende sedan zal ook verkrijgbaar zijn met een solid-state accu.

En de accufabrikanten?

Ook buiten de autowereld wordt er hard gewerkt aan solid state technologie. Grote accufabrikanten proberen hun technologieën klaar te stomen voor opschaling.

StoreDot staat bekend om zijn extreem snel ladende 100in5 accu: 100 mijl bereik in vijf minuten. Technisch gezien nog geen echte solid state, maar het zit er wel dicht tegenaan. Polestar wil deze technologie als eerste gaan testen.

CATL, de grootste accuproducent ter wereld, wil in 2027 starten met beperkte productie van solid state accu’s. Grootschalige toepassing volgt pas na 2030.

QuantumScape werkt aan keramische solid state cellen en levert inmiddels de eerste testexemplaren aan Volkswagen.

Solid Power richt zich op sulfide gebaseerde technologie. Samenwerkingen met BMW en Ford moeten in 2025 leiden tot grotere prototypes, met serieproductie vanaf 2026.

ProLogium is een van de meest concrete spelers. Het levert al duizenden testcellen aan automerken en bouwt momenteel een fabriek in Frankrijk. Die moet in 2026 operationeel zijn.

Wat betekent dit voor de consument?

Tussen 2025 en 2028 verschijnen de eerste modellen met solid state accu’s. Maar verwacht geen instapmodel voor dertigduizend euro. De technologie zal eerst zijn weg vinden naar duurdere modellen zoals topversies van BMW, Lexus of Porsche. Pas als de productie echt op gang komt, kunnen ook middenklassers en later de compacte auto’s volgen.

De voordelen zijn duidelijk: geen lange laadsessies meer, geen zorgen over accudegradatie, en een flink groter rijbereik. Daarmee verdwijnen veel klassieke bezwaren tegen elektrisch rijden. Maar tegelijk blijft de vraag: wat kost het, en hoe snel kunnen fabrikanten opschalen?

Een belofte die blijft hangen

De solid state accu is zonder twijfel een technologische belofte. Maar het is er een die zijn tijd nodig heeft. Waar de afgelopen tien jaar vooral in het teken stonden van grote woorden, lijkt de periode 2025 tot 2030 het tijdperk van de eerste echte toepassingen te worden. Of dat leidt tot een revolutie, of eerder tot een geleidelijke evolutie, dat moet nog blijken.

Voorlopig is geduld een schone zaak. De elektrische auto’s van morgen worden langzaam voorbereid op de technologie van overmorgen. En dat is misschien maar goed ook: liever een betrouwbare solid state dan een gehaaste flop.

foto’s: Daimler en Oxcart

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *