
Steeds meer Nederlanders gaan met de elektrische auto naar hun vakantiebestemming. De laadstress van een paar jaar geleden lijkt grotendeels verdwenen. Tenminste: zolang je binnen de juiste landen en routes blijft. Dankzij een snellaad-netwerk dat in één jaar tijd met 40% groeide (bron: EAFO), zijn populaire routes zoals de Route du Soleil naar Zuid-Frankrijk of de Autostrada del Sole naar Italië inmiddels goed voorzien. Maar wie zuidwaarts doorrijdt richting Spanje, komt al snel buiten de dekking. Dat blijkt zowel uit het recente praktijkonderzoek van mobiliteitsplatform Shuttel als uit onze eigen analyse van snellaadinfrastructuur langs Europese snelwegen.
Spanje nog niet
Volgens geanonimiseerde laad- en tanktransacties van meer dan 25.000 Shuttel-gebruikers is een duidelijke trend zichtbaar: steeds meer Nederlanders rijden elektrisch naar hun vakantiebestemming. In de zomermaanden kleuren Franse en Italiaanse snelwegroutes donkergroen van de laadsessies, terwijl Spanje een opvallend witte vlek blijft. Bart Horstman van Shuttel: “De wil is er, maar de infrastructuur in Spanje houdt veel mensen nog tegen.”
Op de afbeelding hieronder het laadgedrag 2024 van elektrische rijders buiten de Benelux door de seizoenen heen (V.L.N.R.: Q1, Q2, Q3, Q4). Wit = vrijwel geen laadtransacties, rood = weinig transacties, geel = een redelijk aantal transacties, groen = veel transacties en donkergroen = heel veel transacties.

Laden per land
Nederland: voorbeeldland
Langs de Nederlandse snelwegen bevinden zich zo’n 216 tankstations. Vrijwel elke verzorgingsplaats heeft een snel(DC)-lader. Daarmee is elektrisch rijden binnen Nederland probleemloos.
België: stevige inhaalslag
Vrijwel alle hoofdwegen hebben inmiddels locaties met snelladers, hoewel sommige delen van Wallonië nog achterlopen. Aanbieders als Fastned, Allego en Ionity breiden snel uit.
Duitsland: snelladen op z’n Duits
Het aantal snelladers groeit hard, met op steeds meer verzorgingsplaatsen inmiddels krachtige HPC-laders van 150 kW of meer. Voor 2030 wordt een volledige dekking verwacht.
Frankrijk: kampioen laadinfrastructuur
Frankrijk telt ongeveer 370 tankstations langs tolwegen, en op 99% daarvan kun je inmiddels ook snelladen. Daarmee is het laadnetwerk praktisch gelijkwaardig aan dat voor brandstof.
Italië: op de goede weg
Italië heeft ruim 460 tankstations op het snelwegennet. Ongeveer de helft daarvan heeft inmiddels een snellader. De dekking is nog niet overal even goed, maar er is sprake van een stevige opmars.
Spanje: de blinde vlek
Hoewel Spanje een goed ontwikkeld wegennet heeft, is het aantal snellaadstations langs snelwegen nog ver onder de maat. De meeste laadpunten bevinden zich in steden. Voor lange ritten is dat een serieus knelpunt. Pas recent is meer dan een miljard euro toegezegd voor verbetering, maar dat effect laat voorlopig op zich wachten.
Planning
Wie met een EV op vakantie gaat, moet nog altijd beter plannen dan brandstofrijders. Snelladers zijn vooral beschikbaar langs hoofdwegen, wat resulteert in een netwerk van laadslagaders door Europa. Daarbuiten ben je afhankelijk van AC-laders, die vaak veel trager zijn. Volgens Shuttel is dat een remmende factor: “Je wilt een rit van 12 uur niet rekken tot 16 uur vanwege lange laadtijden.”
EV versus brandstofauto: nog niet helemaal gelijk
Brandstofauto’s blijven in het voordeel waar het flexibiliteit betreft. Een tankstation vind je bijna overal en tanken duurt maar een paar minuten. Dat verklaart ook waarom traditionele auto’s nog steeds de voorkeur krijgen op routes waar het laadnetwerk tekortschiet. Vooral in Spanje kiezen veel Nederlanders nog voor brandstof, ondanks hun bereidheid om elektrisch te rijden.
Op de afbeelding hieronder: tankgedrag van brandstofrijders in 2024 buiten de Benelux door de seizoenen heen (V.L.N.R.: Q1, Q2, Q3, Q4 van 2024). Wit = vrijwel geen tanktransacties, rood = weinig transacties, geel = een redelijk aantal transacties, groen = veel transacties, donkergroen = heel veel transacties.

Conclusie: ga vooral, maar weet waar je aan begint
Wie richting Frankrijk of Italië rijdt, hoeft zich nauwelijks zorgen te maken. Het netwerk van snelladers is daar volwassen en betrouwbaar. Voor Spanje ligt dat anders: plan goed, houd rekening met langere laadtijden of overweeg vooralsnog een alternatieve route. Elektrisch op vakantie is zeker mogelijk, maar nog niet in heel Europa vanzelfsprekend.
Bronnen:
– Data-analyse Shuttel, 2022–2024
– European Alternative Fuels Observatory
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl