
Als dit op 1 april was gepubliceerd, had je het waarschijnlijk als grap afgedaan. Maar het is echt waar: een beetje sportief rijden kan de levensduur van je accupakket verlengen. Tenminste, als we de onderzoekers van het gerenommeerde SLAC Stanford Battery Center mogen geloven.
Zij onderzochten hoe accu’s zich gedragen in het dagelijks gebruik. Geen laboratoriumsimulaties met eentonige laad en ontlaadcycli, maar echte praktijkscenario’s gebaseerd op hoe mensen daadwerkelijk rijden. Van files en stadsverkeer tot een keer stevig optrekken of even stoppen bij de supermarkt. Wat blijkt? Accu’s die in zo’n dynamisch ritme worden gebruikt houden het gemiddeld 33 tot zelfs 40 procent langer vol dan de voorspellingen op basis van standaardtests.
De praktijk is beter dan het lab
In het onderzoek werden 92 lithiumionaccu’s getest over een periode van meer dan twee jaar. De onderzoekers vergeleken vier verschillende rijprofielen. Daaruit bleek dat afwisseling met versnellen, remmen, rustpauzes en kortstondige belasting beter is voor de accu dan constant gebruik bij gelijkmatige belasting, zoals vaak wordt gesimuleerd in laboratoria.
Opvallend: zelfs korte, felle acceleraties zorgen volgens het onderzoek niet voor snellere slijtage. Sterker nog, ze vertragen de afbraak van de accu zelfs iets. Dat druist in tegen de aannames van veel batterijonderzoekers, inclusief de onderzoekers zelf.
Wat kun je hier als EV rijder mee?
De uitkomsten zijn geen vrijbrief om dagelijks plankgas te geven, maar ze geven wel inzicht in hoe je slim met je accu omgaat. Een paar praktische tips:
-
Wissel je ritten af
Niet alleen snelwegkilometers, maar ook stadverkeer en binnenwegen houden de accu in vorm. -
Gebruik verschillende rijmodi
Rijd niet altijd in Eco. Wissel af met Normaal of Sport. -
Laad niet telkens tot 100 procent
Blijf liever tussen 20 en 80 procent. Dat is meestal het gezondst. -
Laat je auto niet stilstaan met een volle of lege accu
Rond de 50 tot 60 procent is ideaal als de auto langer geparkeerd staat. -
Warm de accu op voor het laden
Vooral in de winter voorkomt dit extra slijtage.
Ook fabrikanten kunnen iets met deze kennis
De meeste accutests zijn nog altijd gebaseerd op een eentonige cyclus: laden tot 100 procent, volledig ontladen en weer opnieuw. Maar zo rijden mensen niet. Volgens Stanford kunnen fabrikanten veel leren van deze resultaten. Softwareupdates in het accubeheersysteem zouden bijvoorbeeld rekening kunnen houden met deze nieuwe inzichten.
En niet alleen autobouwers profiteren. Ook voor accutechnologie in bredere zin, zoals bij zonne energieopslag of medische implantaten, helpt dit om verouderingsprocessen beter te begrijpen.
Tot slot
Wie dacht dat sportief rijden slecht is voor de accu, heeft nu iets om over na te denken. Natuurlijk hoef je niet elke rit op het scherpst van de snede te rijden, maar wie gevarieerd rijdt, doet de accu een plezier. En dat is goed nieuws, zeker nu accu’s nog steeds het duurste onderdeel zijn van een elektrische auto.
En mocht je het allemaal toch niet helemaal vertrouwen, dan kun je je accu tegenwoordig ook gewoon verzekeren. Er zijn inmiddels verzekeringen beschikbaar die de kosten dekken bij onverwachte accuproblemen, vooral bij gebruikte elektrische auto’s. Lees hier meer over accuverzekeringen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl