Subaru stapt met drie nieuwe elektrische modellen het stekkertijdperk in: de Solterra, de Uncharted en de E Outback. Voor wie Subaru vooral kent van vierwielaandrijving, praktische stationwagens en de betrouwbare boxermotor, lijkt dat misschien een grote stap. Maar wie verder kijkt, ziet dat Subaru vooral zichzelf blijft, met een beetje hulp van Toyota.

Solterra: doelgericht opgefrist

De Solterra is niet nieuw, maar keert wel in vernieuwde vorm terug. In een eerder artikel op EV Update beschreven we al hoe Subaru zijn eerste elektrische SUV een gerichte update gaf: meer vermogen, snellere laadtijden en een hogere actieradius. Dankzij een grotere accu van 73,1 kWh en geoptimaliseerde aandrijving haalt de nieuwe Solterra meer dan 500 kilometer. De sprint naar 100 doet hij nu in 5,1 seconden. De vierwielaandrijving is verfijnd en standaard, en optioneel kun je snelladen via 22 kW AC.

De Solterra is ontwikkeld samen met Toyota en komt uit dezelfde fabriek als de Toyota bZ4X. Toch voelt hij niet als een kloon. Subaru stemde de besturing, onderstel en software af op z’n eigen manier. Ook het uiterlijk kreeg een update, met een nieuwe neus en een strak interieur met 14 inch scherm. Hij is stiller dan zijn voorgangers, maar nog steeds duidelijk een Subaru.

Lees ook: Subaru Solterra 2026: doelgericht opgefrist

Uncharted: nieuw terrein voor Subaru

De Uncharted is technisch gelijk aan de Toyota C HR+. Een volledig elektrische compactere SUV. Hij is dus wat korter dan de Solterra en oogt een tikkie sportiever. Subaru richt zich hiermee op mensen die houden van avontuur, maar ook comfort en bereik belangrijk vinden. Een mooie verwoording van de zakelijke rijders.

En om aan te sluiten op de laatste categorie: er zijn drie versies: een instapmodel met 445 kilometer bereik, een versie met 585 kilometer (voorwielaandrijving), en een krachtige AWD-variant met 338 pk. Alle modellen hebben een 22 kW-lader aan boord. De draaicirkel is klein (5,5 meter), de bodemvrijheid flink (21 cm), en binnenin valt het stuur op: een afgeplat vierkant model, met paddles en draadloos laden voor je smartphone.

E Outback: bekende naam, nieuwe aandrijving

Toen we eerder over de E Outback schreven, heette hij nog Trailseeker. In die preview zagen we al dat het model karaktervol, comfortabel en eigenzinnig was. Inmiddels is duidelijk: het wordt gewoon de elektrische Outback en hij past perfect binnen Subaru’s traditie.

De E Outback is langer dan de Solterra en heeft meer laadruimte. Je kunt er vier koffers of een hondenkooi in kwijt, en dankzij de 74,7 kWh-accu rijd je er ruim 450 kilometer mee. De sterkste versie accelereert in 4,4 seconden naar 100 en mag 1.500 kilo trekken. Dual X‑Mode, 21 cm bodemvrijheid en symmetrische vierwielaandrijving maken hem geschikt voor meer dan alleen asfalt. Hij heeft veel weg van de  bZ4x Touring, maar dan lijkt het wel of juist de invloeden van Subaru deze auto zo ontzettend fraai hebben gemaakt. Hoe dan ook mag ongeacht het merk het resultaat er zijn.

Lees ook: De Subaru Trailseeker blijkt verrassend en eigenzinnig te zijn

Vertrouwd gevoel, zonder boxer

De elektrische modellen luiden het afscheid in van Subaru’s iconische viercilinder boxermotor. Die motor, sinds de jaren ’60 het hart van elke Subaru, was geliefd om z’n lage zwaartepunt en herkenbare geluid. Toch voelt het niet alsof Subaru zichzelf verliest. De focus op grip, stabiliteit en avontuur is gebleven. Vierwielaandrijving is standaard of beschikbaar, rijhulpsystemen als EyeSight zijn nog steeds aanwezig, en het offroadgevoel is niet verdwenen.

Subaru weet als geen ander wat zijn klanten willen. In Nederland zie je Outbacks en Foresters op campings, met caravans of fietsen achterop. De E Outback past daar naadloos in. Het merk laat zien dat je ook zonder uitlaat gewoon verder kunt trekken.

Samen sterk met Toyota

Op technisch vlak zijn de Subaru EV’s nauw verbonden met Toyota. Het platform, de accu’s en veel elektronica komen uit dezelfde fabriek. De Solterra en Uncharted worden in Japan gebouwd, in de Toyota-fabriek in Aichi. Toch is Subaru meer dan een badge: de besturing, afwerking en de hele rijbeleving zijn afgestemd op Subaru’s eigen waarden. Je merkt het als je instapt. 

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *