
Een rijdend prototype dat nogal wat vragen oproept
Zou je elektrisch kunnen rijden met een verbruik dat meer dan tien keer lager ligt dan een conventionele auto? Dat is precies wat de Franse startup FacteurDix wil bewijzen. Hun prototype Line – een ultralicht driewielig voertuigje met koolstofvezel structuur en een fluisterstille elektromotor – claimt een verbruik van slechts 4 kWh per 100 km. Dat is minder dan menig elektrische scooter. In dit artikel onderzoeken we de techniek, het gebruiksgemak en de visie achter dit minimalistische mobiliteitsconcept. Onderaan het artikel zie je ook de Line in actie in onze video.
Zo licht als technisch en praktisch mogelijk
De naam FacteurDix verwijst naar het streven om de milieu-impact van mobiliteit met een factor tien terug te brengen. Niet door opoffering, maar door radicaal te herontwerpen. De Line is opgebouwd rond een koolstofvezel monocoque (PRFC), versterkt met een aluminium subframe.
Deze combinatie zorgt niet alleen voor stijfheid en veiligheid, maar houdt het rijklaar gewicht onder de 500 kg – een grens die nodig is om binnen de L5e-homologatie te blijven. Die L5e-classificatie betekent dat de Line officieel een driewielig motorvoertuig is, vergelijkbaar met een zware scooter of driewielige motorscooter. Dat heeft gevolgen voor regelgeving, rijbewijsvereisten en typegoedkeuring – en maakt de Line mogelijk toegankelijker dan reguliere auto’s.
De vorm volgt strikt de functie: een aerodynamisch silhouet, afgeplatte wielkasten en een achteras met twee parallelle wielen (Twin). Samen zorgen die voor een uitzonderlijk lage SCₓ van 0,28 m² – vergelijkbaar met gestroomlijnde sedans als de Ioniq 6 of EQE.
Maar die zijn groter, met een grotere frontale oppervlakte, waardoor hun netto luchtweerstand ok groter is dan die van de Line. Met een lengte van 3,93 meter, een breedte van 1,70 meter en een hoogte van slechts 1,22 meter is de Line opvallend laag en gestrekt. Die verhoudingen dragen niet alleen bij aan de stroomlijn, maar maken het voertuig ook bijzonder geschikt voor krappe stedelijke ruimtes en ondergrondse parkeergarages.
Designstudio Faster tekende voor de ergonomie en het interieur, dat ondanks zijn eenvoud alle essentiële uitrusting bevat.
Verbruik: 4 kWh/100 km – en da’s géén typfout
Met een geclaimd verbruik van 4 kWh per 100 km verbruikt de Line minder energie dan de meeste elektrische scooters (2–6 kWh/100 km, gemiddeld circa 2,5). Een elektrische fiets blijft nog zuiniger (0,6–0,8), maar heeft een totaal ander gebruiksdoel. Ter vergelijking: een doorsnee EV verbruikt tussen de 17 en 22 kWh/100 km.
De actieradius is opgegeven op 500 km volgens WLTP, wat wijst op een accucapaciteit van zo’n 20 kWh. Opladen kost thuis minder dan €1 per 100 km. Daarmee positioneert de Line zich als een extreem efficiënt alternatief voor korte en middellange ritten.
Opladen: AC en DC
Het kleine accupakket laat zich snel laden. Volgens FacteurDix is laden van 20 naar 80 procent mogelijk in 10 minuten, al is onduidelijk met welke snelheid. In de praktijk volstaat het normale AC-laden ruimschoots: wie 50 km per dag rijdt, hoeft dagelijks slechts 2 kWh bij te laden. Dat kan desnoods via een regulier stopcontact.
Naafmotoren
De twee naafmotoren drijven elk een achterwiel aan, wat zorgt voor een zo direct mogelijke aandrijving, een optimale energierecuperatie en een verrassend dynamisch rijgedrag. De korte draaicirkel en lage zitpositie versterken het kartgevoel.
In de video hieronder zie je niet alleen het nodige over het ontwerp en de ontwikkeling van de Line versnelt, maar ook hoe hij remt en stuurt.
Compacter, lichter, zuiniger, meer vrijheid
De Line is niet ontworpen als budgetoplossing, maar als ‘object de liberté’: een lichte, stille en zuinige cocon die vrijheid geeft in het stedelijk vervoer. Daarmee sluit hij naadloos aan bij de Europese ambities voor emissievrije zones, lagere mobiliteitsdruk en het herontwerp van de publieke ruimte. Door gewicht, vermogen en ruimteverbruik te minimaliseren, maximaliseert hij zijn maatschappelijke betekenis. Wat ons betreft: precies de juiste vragen, op het juiste moment.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl