
Europa als strategisch zwaartepunt – ook vanwege de importheffingen
Met de keuze voor productie in Slowakije verankert Polestar zijn Europese ambities in beton. In Košice verrijst momenteel een nieuwe fabriek van Volvo Cars – bedoeld om Europese klanten dichter bij de bron te bedienen. Deze fabriek, waarvan de bouw al in 2023 begon, wordt ook het kloppend hart voor de productie van de Polestar 7. Voor Polestar betekent het een eerste stap naar Europese assemblage. Tot nu toe kwam elk productiemodel uit China of, in het geval van de Polestar 3, de VS.
De voordelen liggen voor de hand: kortere levertijden, lagere transportemissies, betere toegang tot lokale leveranciers. Maar het is ook een geopolitiek signaal. Terwijl handelsrelaties met China onder druk staan, kiezen Europese merken steeds vaker voor herijking van de productielocaties. Slowakije biedt bovendien ervaren personeel, solide infrastructuur en toegang tot de EU-markt zonder importheffingen.
Technologie: delen met Volvo, finetunen als Polestar
De Polestar 7 rust op een technologieplatform van Volvo Cars. Welke architectuur precies wordt gebruikt – mogelijk SPA2 of een doorontwikkeling daarvan – is nog niet bevestigd, maar duidelijk is dat Polestar intensief leunt op de gedeelde R&D binnen de Geely-groep.
Dit vertaalt zich ongetwijfeld in cel-tot-carrosserietechnologie (CTC), waarbij accucellen direct in de carrosseriestructuur worden geïntegreerd. Het resultaat: hogere structurele stijfheid, gewichtsbesparing en mogelijk meer bruikbare accuruimte.
Opvallend is dat Polestar de elektromotoren intern ontwikkelt. Daarmee volgt het merk een trend waarin autofabrikanten de regie terugpakken over de aandrijflijn. Niet alleen voor performance, maar ook voor softwarematige aansturing, energieverbruik en integratie met rijhulpsystemen.
Hoewel chassis en aandrijving grotendeels uit dezelfde technologische vijver komen als die van Volvo, wordt de afstemming typisch Polestar. Denk aan een scherper stuurgevoel, straffer onderstel en sportieve rijmodus. Het doel: een compact premium SUV die zich qua rijeigenschappen duidelijk onderscheidt van zijn broers binnen de groep (zoals de Volvo EX30, Zeekr X en Lynk & Co 02).
Design en positionering: compact én premium
De Polestar 7 wordt een compacte SUV, onder de Polestar 3 gepositioneerd. Daarmee speelt het merk in op een razend populair segment in Europa. Denk aan concurrenten als de Kia EV3, Skoda Elroq en de eerder genoemde Volvo EX30. In tegenstelling tot de Polestar 2 – een liftback in sedanvorm – kiest de 7 voor een traditioneler SUV-profiel.
Qua vormgeving houdt Polestar vast aan zijn herkenbare, sobere stijl. Scherpe lijnen, uitgesproken lichtsignatuur en een minimalistisch interieur liggen voor de hand. Verwacht geen overdaad aan displays of visuele gimmicks, maar een ontwerp waarin vorm en functie samenkomen. “Direct herkenbaar”, noemt het merk het zelf.
Productie pas vanaf 2028: veel te laat?
De marktintroductie van de Polestar 7 staat gepland voor 2028. Dat is relatief laat in een segment dat nu al volop in beweging is. Volvo heeft tegen die tijd mogelijk al een update van de EX30 klaarstaan en de Chinese merken timmeren ondertussen ook stevig aan de weg in Europa terwijl de gevestigde spelers hun EV-aanbod gestaag uitbreiden. En misschien staat de langverwachte goedkope Tesla tegen die tijd ook wel in de showroom.
Tegelijk biedt de lange aanlooptijd ook voordelen. Polestar krijgt de ruimte om nieuwe accutechnologie door te voeren – mogelijk zelfs solid-state als dat tegen 2028 marktrijp is. Ook op het gebied van software, rijhulpsystemen en voertuigarchitectuur kan het merk profiteren van lessen uit eerdere modellen.
Maar de lat ligt hoog. Als Polestar tegen die tijd niet weet te verrassen op het gebied van actieradius, laadsnelheid of prijsprestatie, wordt het lastig concurreren. Zeker als prijzenslag en margedruk in het EV-segment verder toenemen.
Europese assemblage is ook een merkstatement
Polestar presenteert de Slowaakse productie niet alleen als logistieke of technologische keuze, maar ook als symbolische. Het merk wil zich nadrukkelijker nestelen op de Europese markt – als zelfstandig label met Zweedse wortels.
De samenwerking met Volvo maakt die positionering mogelijk zonder de investering in een eigen fabriek. Het toont hoe Polestar pragmatisch inzet op gedeelde resources, zonder zijn design- en performanceprofiel uit handen te geven.
Voor Europese consumenten is het een duidelijk en belangrijk signaal. Niet alleen vanwege leveringsbetrouwbaarheid, maar ook omdat lokale productie steeds meer meetelt in de perceptie van duurzaamheid, werkgelegenheid en regionale betrokkenheid.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl