De Jeep Wrangler is vooralsnog een auto waarvan het nut in Nederland niet te vinden is. Maar, niet alles hoeft nuttig te zijn. Chocolade is ook niet nuttig. Achtbanen ook niet. Maar ze zijn wel leuk en de Jeep Wrangler is dat ook. Hoog op z’n poten, rechte hoeken en hele stoere scharnieren overal. Oh ja, en het dak kan eraf. En de deuren eruit. En de voorruit ook.

Sterke puntenZwakke punten
+ Karakter– Plastic moeilijk schoon te krijgen
+ Alleskunner – Verbruik
+ Zitpositie

Wat is de Jeep Wrangler Rubicon 4xe?

We hoeven je waarschijnlijk niet meer te vertellen wat de Jeep Wrangler Rubicon is. Dit icoon op vier wielen is al sinds de jaren ’40 een bekende verschijning. De klassieke looks, de grille met zeven openingen, die vrolijke ronde koplampen en de robuuste houding. Dat zijn stuk voor stuk kenmerken die zich diep in het autobrein van de mens hebben genesteld. Ooit een pure werkpaard-offroader, inmiddels ook een beetje een lifestyle-statement met een flinke dosis luxe.

Qua uiterlijk blijft alles bij het oude – en dat bedoelen we positief. De Wrangler ziet er nog steeds uit zoals je verwacht: hoge instap, korte overhangen en de wielen bijna tegen de bumpers aan voor maximale terreinvaardigheid. De rolbeugel is lekker fors, zodat je ook zonder dak veilig kunt toeren. En jawel, dat dak kan er dus af. In één stuk kan het dak, wat normaliter al een forse rag-top bevat, eraf. Vanaf boven de voorstoelen tot helemaal achteraan kun je ‘m strippen. De deuren mogen er trouwens ook uit. En de voorruit kan plat. Hebben we niet gedaan hoor, maar het kán.

Wij reden met de Wrangler Rubicon 4xe. Rubicon is het topmodel qua uitvoering, met extra snufjes zoals een dikker audiosysteem en net wat meer luxe dan z’n broertje, de Sahara. De toevoeging ‘4xe’ is een geinige mix van 4×4 en de ‘e’ van elektrisch. In plaats van een ouderwetse zescilinder of bulderende V8, krijg je nu een plug-in hybride met een tweeliter benzinemotor. Samen met de elektromotor komt het vermogen uit op een stevige 380 pk. En ja, je kunt er ook nog best een stukje elektrisch mee rijden – tot je weer zin hebt in modder en motorgerommel. Zuinig is hij overigens totaal niet. Maar goed, hij heeft ook de vorm van een archiefkast.

Hoe rijdt de Jeep Wrangler Rubicon 4xe?

De eerste kilometers met de Wrangler vergen wat gewenning. De portieren zijn kaarsrecht en sluiten met zo’n mechanisch klonk dat doet denken aan oude Mercedes-deuren. Alles voelt stevig en functioneel. De instap is hoog, maar gelukkig zijn er genoeg handgrepen om jezelf naar binnen te hijsen. Eenmaal achter het stuur zit je niet in, maar meer op de auto – en dat bedoelen we positief. Het dashboard is net zo hoekig en rechttoe rechtaan als het exterieur. Geen fratsen, wel solide. Wie eerder in een Wrangler reed, zal misschien even schrikken bij het starten: het blijft stil. Helemaal stil.

Volgens Jeep kun je zo’n 40 kilometer elektrisch rijden met de Wrangler 4xe. In de praktijk haal je eerder iets tussen de 30 en 35, afhankelijk van hoe je met het rechterpedaal omgaat. Als je regelmatig oplaadt, kun je dus prima elektrisch door de stad cruisen. Dat maakt ‘m verrassend geschikt voor dagelijks gebruik. De benzinemotor is een viercilinder en klinkt ook zo. Hij moet hard aan de bak om de Wrangler in beweging te krijgen en houden, maar gelukkig blijft het allemaal vrij beschaafd qua geluid. Met een volle accu kom je op een verbruik van 1 op 25 à 30. Laat je alles aan de benzinemotor over, dan daalt dat naar ongeveer 1 op 8 tot 10. Niet gek, maar ook niet te gek, gezien het formaat en het blokvormige silhouet.

Wie denkt een soort sportwagen te kopen met 380 pk komt bedrogen uit. Ja, het vermogen is er wel, maar het moet ook 2.300 kilo meeslepen. Toch voelt de Wrangler 4xe allesbehalve traag. Je kunt er prima mee meekomen in het verkeer, zolang je maar ruim op tijd begint met remmen. In bochten laat de auto zich niet dwingen – de combinatie van gewicht, terreinbanden en typisch Nederlands wegdek zorgt voor een eigen willetje. Onveilig? Nee, zeker niet. Maar je moet wel meewerken. En eerlijk: als je dan per ongeluk de berm in glijdt, kom je er waarschijnlijk ook gewoon weer uit. De noppenbanden zorgen voor een constant gerommel, maar dat hoort er een beetje bij. Remmen vergt vertrouwen; het duurt soms iets langer dan je denkt, maar hij stopt altijd. Rijden in een Wrangler is geen doorsnee ervaring – en misschien is dat juist het mooie ervan.

Sterke punten

Zoek je een auto die overal blikken vangt, die mensen herkennen vanaf een kilometer afstand en die spontaan glimlachen oproept? Dan is de Jeep Wrangler Rubicon 4xe een schot in de roos. Er is simpelweg geen auto die zó’n iconisch uiterlijk heeft als deze. Als je ermee onderweg bent, krijg je gegarandeerd reacties – en bijna altijd positief. Wij kwamen onderweg een andere Wrangler-rijder tegen, en die bleef een tijdje vrolijk met ons mee cruisen. We wisselden een blik die geen woorden nodig had: broederschap op wielen. De Wrangler heeft simpelweg een eigen persoonlijkheid. Hij maakt geluid, hij zwiept wat heen en weer, hij laat overal een briesje door – maar juist dat maakt het zo’n belevenis. Al die eigenaardigheden voelden voor ons als onderdeel van zijn charme. Het liefst zou ik er vandaag nog een bestellen.

Je hoort het al aankomen: “de Wrangler is overal inzetbaar”. Klinkt cliché, ik weet het. Maar soms is iets gewoon waar. De Rubicon 4xe biedt ruimte genoeg voor vijf volwassenen zonder dat je ellebogen moet inleveren. Mits je netjes oplaadt, is hij ook nog eens behoorlijk efficiënt te rijden. En aan bagageruimte is er bepaald geen gebrek. Met een ruk aan de versnellingshendel schakel je over naar serieuze terreinstand, en als het moet, rij je zo je buurman’s voortuin in, al raden we dat niet direct aan. En dan vergeet je bijna: het is óók nog eens een cabrio. Haal het dak eraf, en je zit met je hoofd in de zon. Ik spreek uit ervaring – m’n voorhoofd had de kleur van een kreeft. We vragen ons eerlijk gezegd af wat deze Jeep níét kan. Oké, een looping misschien. Maar dat is dan ook het enige.

Wat echt genieten is in de Wrangler, is hoe je erin zit. Niet laag en verscholen zoals in veel moderne auto’s, maar hoog en trots. De vloer is al flink boven de grond, en daarbovenop komt je stoel pas. Je kijkt letterlijk neer op het verkeer – en dat voelt fantastisch. Je hebt perfect zicht op alles om je heen. Of het nu gaat om een plotseling overstekend kind of een overenthousiaste fietser: jij ziet het ruim op tijd. En buiten dat praktische voordeel geeft het gewoon een heel relaxed gevoel. Als je uitstapt, voelt het even alsof je uit een vrachtwagen klimt. En dat vinden wij eigenlijk best stoer.

Zwakke punten

Ik heb eigenlijk maar één negatief punt. Ditmaal niet over het laden! Maar, als we het dan toch over opladen hebben: de brandstofconsumptie verdient even aandacht. Want ja, plug-in hybride klinkt zuinig, maar dat hangt wel sterk af van hoe trouw je oplaadt. Rijd je altijd met een volle accu, dan kom je best netjes uit: rond de 1 op 25 à 30 is haalbaar, zeker in stadsverkeer. Maar zodra de stroom op is en de viercilinder het alleen moet doen, zak je snel terug naar 1 op 8 à 10. Combineer dat met een flinke tankinhoud en je snapt waarom je de pomp vaker ziet dan je zou willen. De Wrangler is groot, zwaar en zo aerodynamisch als een bakstenen schuurtje – dus een laag verbruik zit er zonder stekkerhulp gewoon niet in. Je rijdt dus óf efficiënt met discipline, óf je betaalt gewoon voor het avontuur. Als je dan avontuur hebt gedaan, zal je dat voor altijd terug blijven zien op je plastic spatborden. Het schoonkrijgen van die dingen is namelijk bijna niet te doen. Maar, dan heb je wel altijd een herinnering aan je avontuur!

Verder kunt u naar de vorige rijtest kijken om de negatieve punten te bekijken die ze in deze nieuwe versie hebben verbeterd.

Uitrusting

De Jeep Wrangler Rubicon is bepaald geen koopje, maar gelukkig krijg je daar ook wel meteen een flinke dosis standaarduitrusting voor terug. Om het overzichtelijk te houden, heb ik de belangrijkste spullen even in categorieën verdeeld.

  • Veiligheid eerst: Je krijgt adaptieve cruise control (inclusief stopfunctie), een waarschuwing bij het verlaten van je rijstrook, automatische noodremhulp, dodehoekdetectie en koplampen die vanzelf aangaan als het donker wordt. Best handig allemaal.
  • Stoelen & comfort: De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar in acht richtingen – zowel voor bestuurder als passagier. Achterin heb je een achterbank die in twee ongelijke delen neerklapt (60/40), en voorin zit je er warmpjes bij dankzij stoelverwarming. Natuurlijk ontbreekt ook keyless entry niet, net als parkeersensoren en een offroadcamera die je een kijkje onder de auto geeft als je over iets ruws rijdt.

Onze testauto was uitgerust met wat extra opties. Zo was de lak een meerprijs van €1.095. Op zich geen schokkend bedrag, maar wat wél opvallend is: er is géén standaardkleur inbegrepen. Je moet dus altijd betalen voor een kleurtje. Beetje vreemd, eerlijk gezegd. Verder hadden we de zogenaamde All-Weather vloermatten aan boord – rubberen matten die je auto beschermen tegen modderige schoenen. Prijskaartje: €150.

Een opvallende en leuke optie is het Dual Door Pack van €5.590. Daarbij krijg je een extra setje deuren die je in tweeën kunt splitsen. Het bovenste gedeelte haal je er dan gewoon af, zodat je meer frisse lucht (en zon) binnenlaat. Voor €375 kun je de Wrangler uitrusten met all-terrain banden – die zaten ook op onze testauto.
Het dak? Dat is standaard in drie delen los te halen. Wil je iets meer gemak of variatie, dan kun je voor €3.750 een softtop erbij nemen, of voor €3.290 de boel vervangen door een elektrisch schuifdak (de zogeheten “ragtop”). Die laatste hadden wij op ons model.

Conclusie rijtest Jeep Wrangler Rubicon 4xe

De Jeep Wrangler Rubicon 4xe is zo’n auto waar je in Nederland misschien niet per se iets aan hébt, maar die je tóch graag wilt hebben. Net als chocolade of achtbanen: nergens voor nodig, wel ontzettend leuk. Vierkante vormen, hoge poten, stoere scharnieren en het dak, de deuren en zelfs de voorruit kunnen eraf – het blijft een feestje.

Qua uitstraling is het een icoon. Iedereen herkent ‘m, iedereen kijkt, en verrassend veel mensen geven je een glimlach. En rijd je langs een andere Wrangler, dan volgt er een soort geheime groet. De 4xe is een plug-in hybride met een 2.0 benzinemotor en elektromotor die samen goed zijn voor 380 pk. Klinkt indrukwekkend, maar je moet wel door 2.300 kilo staal zien te trekken. Vlot is hij, snel niet – maar dat hoeft ook niet. Elektrisch rijden lukt zo’n 30 à 35 kilometer als je je best doet. Daarna neemt de benzinemotor het over, en dan merk je pas écht hoe zwaar en hoekig deze bak is. 1 op 8 is geen uitzondering. Laad je trouw, dan kan het verbruik netjes blijven, maar zonder stekkerdiscipline loopt het rap op.

De zitpositie is heerlijk hoog – je voelt je een soort mini-truckchauffeur. Alles is recht, robuust en functioneel. De standaarduitrusting is royaal, met onder andere adaptieve cruise control, stoelverwarming en offroadcamera. Maar let op: er zit géén standaardkleur op. Wil je lak, dan betaal je. Ook leuke opties als het Dual Door Pack of een elektrische ragtop zijn prijzig, maar maken de Wrangler nóg unieker. Kortom: onpraktisch, dorstig en totaal onnodig. Maar man, wat wil ik deze auto graag. En dat zegt eigenlijk alles.

De Jeep Wrangler Rubicon 4xe was verkrijgbaar vanaf 97.000,- euro (in België vanaf 78.000,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 101.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *