
Lagere prijs, bredere doelgroep voor vernieuwde Toyota bZ4X
Met de vernieuwde bZ4X zet Toyota een duidelijk signaal in het segment van elektrische middenklassers. Een vanafprijs van €39.995 – voor de Active Limited Edition – brengt de bZ4X in één klap binnen bereik van een veel bredere doelgroep. De vorige generatie begon bij ruim 46.000 euro en dat werd het Japanse merk niet in dank afgenomen.
Hoewel Toyota zich net als veel andere merken voornamelijk op zakelijke rijders zal richten die op de bijtelling letten, zijn er natuurlijk ook steeds meer particuliere kopers. En met name die willen meer EV voor hun geld dan ooit.
De bijgestelde prijsrange van de Toyota bZ4X sluit nu veel beter aan bij concurrenten als Kia, Hyundai en Skoda, waar Toyota tot nu toe altijd boven zweefde. De scherpere prijsstelling is uiteraard niet los te zien van de bredere marktontwikkeling. EV’s raken in steeds meer landen hun subsidievoordeel kwijt en er is een steeds sterkere concurrentie, niet alleen uit China. Toyota heeft ervoor besloten om niet af te wachten, maar de bZ4X een door middel van een update, gecombineerd met een aantrekkelijker prijskaartje, een nieuwe kans te geven.
Nieuwe accupakketten en aandrijflijnen
Voor het eerst is de Toyota bZ4X verkrijgbaar met twee accupakketten: een 57,7 kWh en een 73,1 kWh (beide bruto). De kleinere variant is er voor de prijskoper of wie vooral regionaal rijdt, de grote accu mikt op de veelrijder en de vakantieganger. Opvallend is dat Toyota kiest voor een volledig nieuwe opbouw van de aandrijflijn: de compacte eAxles gebruiken nu siliciumcarbide halfgeleiders, wat direct ten goede komt aan het stroomverbruik.
- Actieradius: Van 444 km (57,7 kWh, Active) tot 568 km (73,1 kWh, Dynamic), met een realistisch praktijkverbruik dat vooral in de grotere uitvoeringen uitkomt rond de 17–19 kWh/100 km.
- Laadsnelheden: Alle uitvoeringen laden nu tot 11 kW AC, terwijl de Executive eruit springt met een 22 kW-boordlader. Snelladen kan tot 150 kW DC – voldoende om in ruim 25 minuten weer tot 80% te laden.
- Warmtepomp: Standaard, ongeacht de uitvoering. Ideaal voor een optimale actieradius in de winter. We verwachten overigens dat de ‘normale’ Active-uitvoering (er is nu een Limited Edition) geen warmtepomp zal hebben.
De AWD-uitvoeringen krijgen niet alleen een krachtige elektromotor op de achteras, maar verdubbelen ook het maximale trekgewicht naar 1.500 kg. Daarmee is de bZ4X ineens interessant voor caravan- of aanhangerbezitters, een groep die tot nu toe vooral naar Europese concurrenten keek.
Efficiëntie en prestaties
In de praktijk draait het bij de bZ4X minder om de sprintcijfers (al zijn die met 5,1 s naar 100 km/u bij de AWD-uitvoering allesbehalve traag) en meer om voorspelbare prestaties en energieverbruik. De inzet van siliciumcarbide in de elektronica levert een bescheiden, maar merkbare efficiencywinst op – vooral op snelwegtempo’s en bij wisselende belasting.
De warmtepomp als standaardvoorziening is in het Nederlandse klimaat een groot pluspunt. Waar sommige concurrenten hierop beknibbelen in de basisversies, kiest Toyota ervoor de hele line-up hiermee uit te rusten.
Laadopties en praktische inzetbaarheid
De nieuwe bZ4X is in de Executive-uitvoering uitgerust met een 22 kW AC-lader – een unicum in dit segment. Dat maakt dat je er qua opladen een alternatief bij hebt, al zijn er niet zo heel veel 22 kW-laadpalen.
Voor onderweg biedt snelladen tot 150 kW DC uitkomst, ook al zullen dat de meeste bZ4X-rijders vooral de normale AC-laadsessies benutten. De handmatige en automatische voorverwarming van de accu, in combinatie met EV-coaching voor nieuwe rijders, laat zien dat Toyota inzet op zo min mogelijk verrassingen bij dagelijks gebruik.
Uitvoeringen, uitrusting en garantie
Toyota brengt de bZ4X in Nederland als Active Limited Edition, Dynamic, Dynamic AWD, Executive en Executive AWD. Opvallend is dat zelfs de instapper direct een behoorlijk complete uitrusting krijgt, met onder andere climate control, een groot 14 inch touchscreen, draadloze telefoonlader, uitgebreide veiligheids- en assistentiesystemen en een warmtepomp.
De Dynamic en Executive-versies voegen daar zaken als een 360-graden camera, infraroodverwarming, stoelventilatie, een JBL Premium audiosysteem en parkeerassistent aan toe. De AWD-uitvoeringen onderscheiden zich met X-MODE voor terreinrijden en een hoger trekgewicht.
Uitvoering |
Aandrijfvorm |
Vermogen |
Max. aanhangergewicht |
Accucapaciteit (bruto) |
Actieradius WLTP |
Consumentenprijs |
Active Limited Edition |
FWD (voorwiel) |
125 kW (170 pk) |
750 kg |
57,7 kWh |
444 km |
€39.995 |
Dynamic |
FWD (voorwiel) |
165 kW (224 pk) |
750 kg |
73,1 kWh |
568 km |
€45.995 |
Dynamic AWD |
AWD |
252 kW (343 pk) |
1.500 kg |
73,1 kWh |
515 km |
€47.995 |
Executive |
FWD (voorwiel) |
165 kW (224 pk) |
750 kg |
73,1 kWh |
559 km |
€50.995 |
Executive AWD |
AWD |
252 kW (343 pk) |
1.500 kg |
73,1 kWh |
506 km |
€52.995 |
Trekgewicht
Vooral de AWD-versies springen eruit met hun 1.500 kg trekgewicht – een verdubbeling ten opzichte van het oude model, en duidelijk gericht op de caravanrijder die tot nu toe vooral Europese alternatieven overwoog.
Garantie
Toyota levert tot tien jaar of 200.000 kilometer garantie, mits de auto onderhouden wordt binnen het eigen netwerk. Op het accupakket geldt zelfs een garantie tot 300.000 kilometer – zo hoef je je dus niet veel zorgen te maken over de levensduur, en ook de restwaarde van deze EV.
Waar staat deze elektrische Toyota nu?
Toyota heeft met de vernieuwde bZ4X vooral gekozen voor een strategie die gericht is op zekerheid en voorspelbaarheid. De prijsstelling brengt het model nu beter op één lijn met de directe concurrentie, terwijl het garantiebeleid en de praktische keuzes (22 kW AC-lader, ruim trekgewicht) ook de doorslag kunnen geven voor de rationele koper.
De Toyota bZ4X is nog steeds geen prijsvechter, noch een stoer of sportief boegbeeld, maar wel een degelijke en vertrouwde keuze voor wie wil overstappen op elektrisch rijden zonder verrassingen of compromissen op comfort en garantie.
Vertrouwen blijft belangrijk voor Toyota
In vergelijking met de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Skoda Enyaq, valt op dat Toyota minder mikt op uitgesproken design of innovatief infotainment, maar juist op het bouwen van vertrouwen. Dat is natuurlijk ook een van de meest gehoorde argumenten om een Toyota te kopen.
Vooral in een markt waar nieuwe Chinese spelers de onderkant bestormen en Europese merken oftewel richting het budget- of juist het premiumsegment opschuiven, biedt Toyota hiermee een eigenzinnig alternatief.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl