Dit gaat de Kia EV4 ongeveer kosten

Wie wachtte op de officiële prijzen van de Kia EV4, moet nog even geduld hebben. Deze maand waarschijnlijk, maar voorlopig houdt Kia Nederland de kaken stijf op elkaar. Toch is het prijsniveau van de EV4 nu al opvallend goed te benaderen – als je maar even goed om je heen kijkt. EVupdate.nl rekent op basis van de Britse consumentenprijzen een realistische Nederlandse adviesprijs uit voor elke uitvoering van de Kia EV4, en is daarmee de eerste in Nederland die deze cijfers publiceert.

Prijsvergelijking: zo komt onze schatting tot stand

Voor deze analyse is gekeken naar de actuele Engelse OTR-prijzen, omgerekend naar euro’s tegen een koers van 1 GBP ≈ 1,19 EUR (juli 2025). Daaroverheen is een correctiefactor toegepast, gebaseerd op de prijsverhouding tussen de Kia EV3 in Nederland en Engeland – gemiddeld komt die uit op 98%. Daarmee biedt deze eerste Nederlandse prijsinschatting behoorlijk wat houvast, en meer dan vrijblijvende geruchten of marketingverwachtingen.

Dit levert het volgende, exclusieve overzicht op:

Uitvoering

UK OTR-prijs (£)

Omgerekend (€)

Schatting NL-prijs (€)

Air 58,3 kWh

£34.695

€41.287

€40.460

Air 81,4 kWh

£37.695

€44.856

€43.959

GT-Line 81,4 kWh

£39.395

€46.872

€45.935

GT-Line S 81,4 kWh

£43.895

€52.232

€51.187

GT-Line S 81,4 kWh (Heat Pump)

£44.795

€53.310

€52.244

Voor de sedan-variant worden vergelijkbare prijzen verwacht; de eerste signalen uit het VK wijzen op minimale prijsverschillen tussen hatchback en sedan.

Uitvoeringen Kia EV4 en EV4 Sedan: wat krijg je in het VK per versie?

Kia brengt de EV4 én EV4 Sedan naar Nederland in diverse uitvoeringen, elk met een eigen accupakket, uitrustingsniveau en uitstraling. De keuze is daarmee breder dan bij veel concurrenten, en de verschillen zijn ook daadwerkelijk voelbaar in de praktijk. Onderstaand een indicatie van de uitvoeringen in het VK:

Air

De Air is het instapmodel, maar zeker niet karig uitgerust. Standaard krijg je onder meer stoffen bekleding in zwart-grijs, een 12,3-inch digitaal instrumentarium, een 5,3-inch display voor klimaatbediening en een 12,3-inch touchscreen voor infotainment. Verder: handmatige, verzonken portiergrepen, USB-C aansluitingen voor en achter, Smart Cruise Control, Highway Driving Assist, volledige LED-verlichting rondom, 17-inch lichtmetalen velgen en over-the-air updates.

GT-Line

De GT-Line biedt een sportievere uitstraling en een hogere standaarduitrusting. Je krijgt grotere 19-inch velgen, draadloos laden voor je smartphone, Kia Digital Key 2.0, keyless entry, glanzend zwarte GTL-exterieuraccenten, een sportstuur met drie spaken, aluminium pedalen en automatische portiergrepen. De bekleding is uitgevoerd in tweekleurig kunstleder en de bestuurdersstoel heeft een elektrisch verstelbare lendensteun.

GT-Line S

De GT-Line S is het luxemodel binnen het gamma. Kenmerkend zijn de vleugelvormige voor- en achterbumpers, exclusieve 19-inch GT-Line-velgen met driehoekdesign en dynamische welkomstverlichting. In het interieur vind je premium relaxstoelen met geheugen- en ventilatiefunctie, een 8-speaker Harman Kardon-audiosysteem, een head-up display, een 360 graden camera met Rear Cross-Traffic Assist en een groot, elektrisch schuif-/kanteldak.

Prijsindicatie Kia EV4

Prijsindicatie Kia EV4

Prijsindicatie Kia EV4

Prijsindicatie Kia EV4

Prijsindicatie Kia EV4

Wat zou dit voor de Nederlandse markt betekenen?

Met deze prijsinschatting positioneert Kia zich stevig in het middensegment van de elektrische markt. De Kia EV4 wordt daarmee aantrekkelijker geprijsd dan een vergelijkbaar uitgeruste Volkswagen ID.3 of Volvo EX40, en blijft ook onder het prijsniveau van de Tesla Model 3.

De meerwaarde zit niet overigens alleen in de prijs, maar ook in de uitrusting: Kia rust zelfs de basisversies standaard rijk uit, met zaken als een groot digitaal display, uitgebreide assistentiesystemen en acceptabele laadtijden.

  • Hatchback én sedan: keuzevrijheid voor verschillende doelgroepen
  • Twee accugroottes: 58,3 en 81,4 kWh, tot 624 km WLTP-bereik
  • Laadtijd: 10–80% in zo’n 30 minuten
  • Complete standaarduitrusting, ook bij instapmodellen

Geen prijzenslag, maar focus op kwaliteit

Het bijzondere aan deze aanpak is dat Kia – in tegenstelling tot veel Chinese merken – geen prijzenslag voert, maar zich duidelijk positioneert als kwalitatief alternatief. Dat sluit – uiteraard – aan bij wat Kia eerder met de EV3 heeft gedaan.

Volgens de Britse media maakt Kia hiermee een serieuze kans om een breed publiek te bereiken: “Met deze positionering dwingt Kia de concurrentie tot reactie, zonder de race naar de bodem te starten,” zegt men bijvoorbeeld.

Waarschijnlijk leverbaar vanaf Q3 2025

Als de leveringen in Nederland gelijk op gaan met die in het Verenigd Koninkrijk, dan wordt de Kia EV4 hatchback vanaf het derde kwartaal van 2025 in Nederland verwacht, de sedan volgt kort daarna. Bestellen kan vermoedelijk vanaf het najaar. De officiële prijzen worden waarschijnlijk nog deze maand door Kia Nederland bekendgemaakt, maar met deze analyse zijn de eerste indicaties nu al helder.

Disclaimer

De genoemde Nederlandse prijzen voor de Kia EV4 en EV4 Sedan zijn gebaseerd op een inschatting aan de hand van Engelse OTR-prijzen en een rekenmethode zoals toegelicht in dit artikel. De uiteindelijke consumentenadviesprijzen kunnen bij introductie door Kia Nederland afwijken. Aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *