Nu al stevige prijsverlaging

De prijzen van de DS N°8 zijn nog niet zo lang geleden vrijgegeven, maar nu hij daadwerkelijk op de markt komt wordt de prijsstelling nog eventjes aangescherpt. Niet via persberichten of marketingcampagnes, maar gewoon via de online configurator. Sinds medio juni 2025 zijn de Nederlandse vanafprijzen voor het elektrische topmodel van DS fors lager dan eerder werd gecommuniceerd. 

De basisuitvoering, de Pallas met voorwielaandrijving en 74 kWh accu, komt nu uit op €55.000 rijklaar. Dat is €2.000 minder dan het eerdergenoemde bedrag van €57.000. Ook de andere uitvoeringen, inclusief de 97 kWh Long Range-versies, zijn tot ruim €3.000 goedkoper dan eerder aangegeven. Opmerkelijk, want de eerste leveringen worden pas later dit jaar verwacht.

DS mikt met de N°8 op het hogere middensegment

Met zijn coupésilhouet, luxe-interieur en nadruk op rijcomfort richt de DS N°8 zich op hetzelfde koperspubliek dat ook kijkt naar modellen als de BMW i4, Audi A6 e-tron Sportback of Polestar 4. Die vergelijking is niet toevallig: ook de DS N°8 heeft een lage luchtweerstand en mede daardoor een flink rijbereik. En in al deze modellen zal het niet aan rijcomfort ontbreken, zodat dit echte auto’s voor (zakelijke) kilometervreters zijn.

Wat de DS N°8 onderscheidt, is de Franse interpretatie van luxe: zacht afgewerkte interieurs, rijke stoffering, en een rijervaring die meer draait om rust dan om dynamiek. Daarmee neemt DS bewust afstand van de meer ‘nuchtere’ Duitse en Zweedse merken in het premiumsegment en zoekt het kopers die comfort en verfijning boven sportiviteit verkiezen.

Specificaties blijven ongewijzigd

Ondanks de aangepaste prijs verandert er technisch niets aan de DS N°8. Het model blijft leverbaar met drie aandrijflijnen:

Aandrijving

Vermogen

Accu

Actieradius (WLTP)

Vanafprijs

FWD

230 pk

74 kWh  

550 km (Pallas)

€55.000

FWD

230 pk

74 kWh  

527 km (Étoile)

€62.000

FWD Long Range

245 pk

97 kWh  

750 km (Pallas)

€59.200

FWD Long Range

245 pk

97 kWh  

715 km (Étoile)

€66.600

AWD Long Range

350 pk

97 kWh  

664 km (Étoile)

€70.600

Opladen kan met 11 kW AC en tot 160 kW DC. In het laatste geval laad je in 10 minuten circa 200 km bereik. De aandrijflijnen zijn ontwikkeld en gebouwd in Frankrijk, en bevatten accucellen die eveneens lokaal geassembleerd worden.

Wat krijg je nu voor je geld?

De Pallas-uitvoering biedt voor €55.000 standaard onder meer een warmtepomp, 16″ HD-scherm, DS IRIS-infotainment, vier USB-C-poorten, keyless entry, akoestisch glas en verwarmde voorstoelen. Ook V2L-functionaliteit en One-Pedal Driving zijn inbegrepen.

De Étoile-uitvoering (€62.000) voegt daar onder meer DS Pixel Vision, een gemotoriseerde achterklep, draadloze oplader, semi-autonoom rijden (DS Drive Assist 2.0) en sfeerverlichting aan toe. Het dashboard is afgewerkt met aluminium details, het stuur met DS Canvas. Wie kiest voor Long Range of vierwielaandrijving betaalt respectievelijk €66.600 of €70.600.

Dwingt de concurrerende markt tot deze bijstelling?

Dat DS de prijzen bijstelt voordat de eerste auto’s zijn uitgeleverd, is misschien wel tekenend voor de huidige EV-markt. Zowel nieuwe spelers als gevestigde merken voelen de druk om prijstechnisch concurrerend te blijven. Chinese merken zoals Zeekr en Nio zetten stevig in op prijs-kwaliteit, en ook Audi, Polestar en BMW passen de prijsstelling van hun modellen continu aan.

DS lijkt met deze scherpe prijzen nadrukkelijk te willen meedingen naar de zakelijke rijder – een doelgroep waar naast de specificaties ook de uitstraling, uitrusting, leasebedrag en de bijtelling meewegen. Door luxe op Frans recept te bieden voor bedragen net onder de grens van het traditionele premiumsegment, kan het zijn dat men hierin een aantrekkelijk alternatief ziet.

Prijs vs. prestige

De aangepaste prijslijst betekent niet dat DS zijn ambities verlaagt. De DS N°8 blijft een model dat inzet op esthetiek, stilte en comfort. Waar anderen kiezen voor sportieve positionering, houdt DS vast aan een andere definitie van luxe – bovendien zonder daarbij concessies te doen aan actieradius of techniek.

De prijsstrategie lijkt ons geen tijdelijke actie, maar een structurele aanpassing waarmee de DS N°8 meer kans heeft om zijn plek in dit segment in te nemen. Franse elegantie voor een verrassend zakelijke prijs, zullen we maar zeggen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *