
Jaren geleden was het gemeengoed, een dikke romige 6-cilinder in je D-segmenter station. Renault, Peugeot, Citroën, Opel en Alfa Romeo zijn er ondertussen al lang mee gestopt. Wil je tegenwoordig alsnog een 6-cilinder in je D-segmenter station? Dan zul je toch echt bij de Oosterburen moeten shoppen. Waaronder dus bij het merk met de vier ringen. Die naast de instapper A5, ook nog iets hoger op de ladder hebben staan. Lees in deze rijtest hoe de Audi S5 Avant bevalt!
Sterke Punten | Zwakke Punten |
+ Comfort | – Versnellingsbak |
+ Speels | – Ruimte achterin |
+ Stoelen | – Fysieke knoppen |

Wat is de Audi S5 Avant?
Nou eigenlijk is de S5 Avant, wat eerst de Audi S4 was. Maar Audi speelt het slim en laat de Audi A4 vervallen. In de configurator op de website is deze dan ook niet meer terug te vinden. In plaats daarvan biedt Audi nu dus de A5 aan. Slim, want zo kunnen ze de auto net wat hoger in de markt positioneren. Instappen kan dus in de gewone A5. Dan krijg je een 2.0 liter TFSI met 150 pk. Een trapje hoger op de ladder staat de plug-in hybride, die Audi de A5 e-hybrid quattro noemt. Die komt al tot een niet misselijke 299 pk, uiteraard een combinatie van elektro- en verbrandingsmotor. Helemaal boven staat de S5. Deze krijgt dus die heerlijke 6 cilinder, en biedt 367 pk. Wij reden daar de Avant van, oftewel de stationversie. Overigens wordt ook de S5 ondersteund door een kleine elektromotor middels 48V technologie. Deze ondersteunt op de eerste meters en is gekoppeld aan het start/stop systeem. Wat in de Audi S5 Avant in praktijk dus een Mild Hybrid maakt.

Goed nu we het theoretische gedeelte gehad hebben, kunnen we door naar het leuke deel. Want wat ziet de S5 er fantastisch uit! Het model dat wij meehebben is daarbij ook nog eens volgehangen met alle opties, waaronder de 20 inch velgen, met mat-neodymiumgoud kleur erin verwerkt. In combinatie met de blauwe kleur uit de Exclusive catalogus en het rode leer over de sportstoelen springt de S5 Avant er goed uit. Onze tip is dan ook om de S5 altijd in een lekker kleurtje te bestellen, want het past de auto goed, waarbij alle lijnen mooi naar boven komen. En, als je iets bijzonders rijdt, mag dat ook best gezien worden toch?

Hoe rijdt de Audi S5?
Na het instappen van de startknop komt het stuur elektrisch naar je toe, precies zoals je dat zelf hebt ingesteld. En dan.. blijft het stil. Door de Mild Hybrid technologie rijdt de S5 de eerste meters dus volledig elektrisch. Opstarten gebeurd ook altijd in de normale rijmodus. Over de snelweg naar huis is de S5 dan ook vooral comfortabel. Ja, het is echt serieus snel als je dit wilt, maar juist de rust en stilte aan boord vallen nu in positieve zin op. Rustig loopt de Audi door de zeven versnellingen en bij 120 kilometer per uur, draait het blok krap aan 2000 toeren. Opvallend zuinig dan ook, zeker voor het formaat auto en het slagvolume van het motorblok. Zonder problemen noteren we cijfers rond de 1 op 13/14.

Dit veranderd echter allemaal wanner de sportmodus geactiveerd wordt. Als eerste gaan er wat kleppen in de uitlaat open. Zonder dat het echt asociaal wordt (we zijn immers niet op de witte de withstraat in Rotterdam), klinkt de S5 dreigend. Door middel van de speakers wordt het geluid in het interieur versterkt. Is dit erg? Nou niet als het zo goed klinkt. In deze stand schakelt de bak ook veel later op en blijft de S5 altijd in het ideale toerengebied. In de sportstand merk je pas hoe capabel de S5 echt is!

Sterke punten
De sportstand is natuurlijk de leukste stand om te rijden. Waar veel auto’s binnen dit segment echter last hebben van zwaarlijvigheid en dit ook duidelijk kenmaar maken, is hier in de S5 geen sprake van. Al is de S5 met 1940 kilo duidelijk geen lichtgewicht. Toch voelt de Audi speels. Zeker met de versnellingsbak in handmatige modus. Helaas laat deze niet toe de S5 vol in de toerenbegrenzer te hangen, maar alsnog biedt de manuele modus wel degelijk meerwaarde. Diep en hard aanremmen voor een bocht, een paar keer terugflipperen en je voelt de S5 een stapje opzij zetten. Precies zoals je dat zou willen, want hierdoor duikt de neus naar de binnenkant. Met Quattro kan je daarnaast al vroeg op het gas, waarbij je voelt hoe het systeem werkt, maar ook hier laten de veiligheidssystemen van de S5 echt wel wat toe. Daarbovenop komt nog eens de directe en precieze stuurreactie, wat ervoor zorgt dat de S5 simpelweg echt leuk rijdt.
Wat eveneens bijdraagt aan het sportief kunnen rijden, zijn de zeer goede stoelen. De sportstoelen S plus bieden echt meer dan voldoende ondersteuning, waarbij het erg prettig is dat de ook de zijwangen strakker kunnen, waardoor de stoel het lichaam perfect omsluit. Kies ook altijd voor de fantastisch rode kleur overigens.

Zwakke punten
Ondanks het zeer potente motorblok, hebben we toch wat te miepen. Met name in de normale modus is de versnellingsbak namelijk niet altijd bij de les. Om een beetje efficiënt te blijven, schakelt de bak al vroeg op. Soms mis je dan het koppel voor een snelle inhaalactie. Niet per se erg als de bak adequaat reageert, maar dat is waar de schoen een beetje wringt. Eigenlijk schakelt de bak net iets te laat terug in de normale modus, waardoor er niet direct de versnelling is die verwacht wordt.
De mooie sportstoelen hebben daarnaast ook een keerzijde, met name voor wie achterin moet plaatsnemen. Er is echt meer dan voldoende hoofdruimte, maar ik kon met mijn 1,85 net achter mezelf zitten. Daarnaast missen we in het interieur een aantal fysieke knoppen. Gelukkig is de menustructuur overzichtelijk, maar voor de climate control, stoelkoeling en stoelverwarming werken fysieke knoppen simpelweg gewoon prettiger.

Uitrusting
De uitrusting van de Audi S5 avant laat echt niets te wensen over. Climate control, adaptieve cruise control en Android Auto/Apple Carplay zijn gewoon standaard. Twee bijzondere dingen willen we echter nog wel even uitlichten. Allereerst kan er optioneel een extra scherm voor de voorpassagier besteld worden. Netjes geïntegreerd in het dashboard. Dit werkt niet alleen prettig, maar ziet er ook gewoon goed uit. De passagier kan dan zelf de muziek aanpassen, navigatieinstructies invoeren en via het menu de eigen temperatuur instellen. Waardoor het scherm voor de bestuurder ongemoeid blijft. Als we het toch over het instellen van de temperatuur hebben: niets is zo onprettig als koude voeten. De S5 heeft hier een slimme oplossing voor. Het is namelijk mogelijk om enkel de voetenbak te verwarmen, terwijl de rest van het interieur wel op de gewenste temperatuur blijft.

Conclusie Audi S5 Avant
Al met al weet het totaalplaatje van de Audi S5 te imponeren. Niets rijdt zo zijdezacht als een grote 6-cilinder. Er is altijd voldoende koppel, terwijl het lage toerental zorgt voor veel rust aan boord. Voor wie wil is de S5 daarnaast serieus sportief, met een speels randje. Iets wat we in deze tijd, waarin alles kapot gereguleerd wordt, eigenlijk nog maar zelden zien. Wel had de versnellingsbak iets beter bij de les mogen zijn, om zo ook in de normale modus dat gevoel van overdadig koppel te versterken. Toch zijn we het over één ding eens: het is goed dat de powerstation nog leeft en de S5 is een welkome aanvulling binnen dit segment!











