In Rastatt is de productie gestart van een auto die meer is dan alleen een nieuw model. De elektrische CLA is het begin van een volledig nieuwe generatie bij Mercedes-Benz. De eerste van vier modellen op het MMA-platform (Mercedes-Benz Modular Architecture), dat primair werd ontwikkeld voor een volledig elektrische aandrijving.

MB.OS als nieuwe, centrale pijler

Mercedes spreekt zelf van de “instap-Mercedes van de toekomst”. Niet vanwege het formaat of de prijs, maar omdat dit het eerste model is dat gebouwd is rondom het nieuwe digitale ecosysteem uit Stuttgart: MB.OS. Deze eigen softwarearchitectuur is geen evolutie van bestaande systemen, maar een fundamentele vernieuwing. Met MB.OS verplaatst Mercedes de intelligentie van de auto naar de cloud – waardoor updates sneller en centraler verlopen, en rijhulpsystemen, infotainment en accumanagement nauwer op elkaar ingrijpen.

De CLA is bovendien het eerste productiemodel waarbij MB.OS vanaf dag één standaard is. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld: naadloze updates via de lucht, realtime dataverwerking en schaalbaarheid richting autonoom rijden. Hiermee zet Mercedes een duidelijke stap richting een softwaregedreven toekomst. Niet alleen de hardware, maar ook de architectuur van de auto verandert fundamenteel.

Productie in Rastatt is klaar voor de toekomst

Wie vandaag de poorten van de Mercedes-fabriek in Rastatt binnenstapt, ziet niet zomaar een productielijn. Wat daar gebeurt, is exemplarisch voor de manier waarop Mercedes zich heruitvindt. De fabriek is in enkele maanden tijd volledig omgebouwd voor de productie van de nieuwe CLA – zonder dat de lopende productie van andere modellen tot stilstand kwam.

De nieuwe CLA rolt van dezelfde lijn als in een volledig elektrische versie, maar ook als plug-in hybride en met een normale benzinemotor. Die drive-flexibele opzet maakt het productieproces schaalbaar en wendbaar – een bewuste keuze in een tijd waarin markten nog niet synchroon elektrificeren.

Wat de fabriek in Rastatt onderscheidt, is de manier waarop technologie daar tot in de kern is doorgedrongen. De ombouw werd eerst volledig digitaal gesimuleerd, met behulp van een ‘digitale tweeling’ van de productielijn. Dat verkortte niet alleen de bouwtijd, maar verhoogde ook de precisie en efficiëntie. Mercedes noemt het de blauwdruk voor toekomstige ombouwoperaties van fabrieken wereldwijd.

Daarnaast speelt kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol. In de lakstraat stuurt AI het proces aan op basis van realtime data – goed voor 20 procent minder energieverbruik en snellere inbedrijfstelling. En ook elders in de fabriek wordt slimmer gewerkt: met energiebesparende robots, warmteterugwinning en geoptimaliseerde verlichting daalde het energieverbruik met ruim 15 GWh per jaar. Het hele productieproces draait volledig op groene stroom, deels opgewekt door eigen zonnepanelen.

‘Made in Germany’ met digitale slagkracht

Met de productie van de CLA in Rastatt maakt Mercedes-Benz meer dan een industrieel statement. De keuze om juist hier te starten met deze nieuwe generatie modellen is bewust en strategisch. Niet alleen omdat de fabriek technisch vooroploopt, maar ook omdat de regio symbool staat voor de industriële kracht van Duitsland.

In Rastatt komt alles samen: de accu’s komen uit Kamenz, de aandrijflijnen uit Untertürkheim, de carrosseriedelen uit Kuppenheim. Deze korte toeleverketen vermindert transportbewegingen en versterkt de grip op kwaliteit en leverzekerheid. Mercedes toont hiermee aan dat hoogwaardige EV-productie niet alleen in Azië hoeft te gebeuren – maar gewoon in Baden-Württemberg kan.

Bovendien dient Rastatt als referentiepunt voor de wereldwijde uitrol van MB.OS. Wat hier technisch en organisatorisch werkt, wordt straks toegepast in andere fabrieken. Onder meer in het Hongaarse Kecskemét en bij de Chinese joint venture BBAC, waar ook CLA-modellen zullen worden gebouwd – afgestemd op lokale markten, maar met dezelfde digitale basis.

Door MB.OS wereldwijd uit te rollen vanaf een Europese basis, zet Mercedes in op autonomie en schaalbaarheid. Software wordt daarmee net zo’n kerncompetentie als motortechniek dat vroeger was. Niet toevallig: Rastatt is geen eindpunt, maar een vertrekpunt voor de nieuwe koers van het merk.

Lokale productie is signaal aan de markt én politiek

De productie van de nieuwe Mercedes CLA in Duitsland is geen puur economisch besluit. Het is ook een signaal – naar de markt, naar concurrenten én naar de politiek. Want terwijl andere fabrikanten delen van hun EV-productie naar lagelonenlanden verplaatsen, kiest Mercedes ervoor om juist in Duitsland zwaar te investeren.

CEO Ola Källenius liet er geen twijfel over bestaan: “We investeren om ervoor te zorgen dat topmodellen hier gebouwd kunnen worden. Maar dan moeten de randvoorwaarden wel concurrerend blijven.” Het is een directe boodschap richting beleidsmakers: wie duurzame productie in eigen land wil houden, moet ook zorgen voor stabiele energieprijzen, voorspelbaar beleid en goed opgeleid technisch personeel.

Minister-president Winfried Kretschmann sloot zich daarbij aan. Volgens hem is het geen toeval dat de CLA uitgerekend in Baden-Württemberg van de band rolt: “De beste e-auto’s moeten uit Duitsland komen – de allerbeste uit onze deelstaat.” Daarmee wordt de CLA niet alleen een strategisch model voor Mercedes, maar ook een symbool van industriële en politieke ambities.

Want achter elke auto die van de band rolt, schuilt een ecosysteem van technici, toeleveranciers, transporteurs en softwareontwikkelaars. Door hier te produceren, houdt Mercedes die waardeketen lokaal – met directe impact op banen, innovatiekracht en kennisbehoud.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *