
De meeste automerken willen zo veel mogelijk auto’s aan de man brengen en hun marktaandeel vergroten, want massa is nou eenmaal kassa. Voor sommige automerken is de essentie van autorijden nog steeds hun belangrijkste drijfveer. Eén van die merken is Jaguar. De auto’s van Jaguar staan vooral bekend om hun design en dat trekt echte liefhebbers van autorijden aan. Ze blijven het merk vaak trouw en rijden niks liever dan een van origine Britse ‘Jag’.
Type 00
De Jaguar liefhebbers is het niet ontgaan, je kunt momenteel alleen nog auto’s uit voorraad bestellen. De productie is vorig jaar stopgezet om ruimte en tijd vrij te maken voor een volledig nieuwe koers. De Jaguar Type 00 wordt het eerste model van een compleet nieuwe designtaal. In 2026 wordt deze officieel geïntroduceerd, maar er zijn een tijdje geleden al een paar beelden vrijgegeven waarop te zien is dat het een gestroomlijnd en futuristisch uiterlijk heeft. De beelden op de website van Jaguar hebben overigens meer weg van een zweverig reclamebureau dan dat van een autobouwer.

Jaguar x Yoshirotten
Japan is een belangrijke markt voor Jaguar. In Tokio heeft kunstenaar Yoshirotten onlangs een Type 00 omgetoverd tot een kunstwerk waaruit projecties, een lichtshow en geluidsharmonieën werden tentoongesteld. Eerder werd de Type 00 al zichtbaar in Miami en dook het plotseling op in Parijs en Monaco. Het lijkt erop alsof Jaguar de release van hun eerste auto behoorlijk aan het teasen is.

Om in de tussentijd nog steeds geld te verdienen, leunt Jaguar op de verkoop van Land Rover. Deze gaan naar verluidt zo goed, dat de huidige Indiase eigenaar het circus rondom Jaguar prima kan bekostigen. Jaguar gaat dus een spannend jaar beleven volgend jaar. ‘Copy Nothing’ is het motto van oprichting Sir William Lyons en dat geldt nu opnieuw voor de nieuwe designtaal. Mocht je toch nog een nieuwe Jaguar willen bemachtigen, dan moet je de voorraad in de gaten houden. Een Jaguar met 2025 als eerste toelatingsjaar is bijzonder, want in de eerste vier maanden van dit jaar zijn er slechts 24 op kenteken gezet. Er is een dubbel aantal Ferrari’s in deze periode op kenteken gezet. Een nieuwe Jaguar spotten is dus zeldzamer dan een Ferrari, wie had dat ooit gedacht?