Slim stadsvervoer uit Helmond: hoe Qarry inzet op betaalbare elektrificatie

De herstart van de productie bij Qarry betekent meer dan alleen een nieuw hoofdstuk voor een kleine fabrikant van elektrische bestelbussen. Het is een voorbeeld van hoe Nederlandse maakindustrie zich opnieuw uitvindt in het post-Lightyear-tijdperk. In de voormalige zonneauto-fabriek op de Helmondse Automotive Campus rolt sinds kort weer elektrische mobiliteit van de band – dit keer in de vorm van een compact elektrisch bestelwagentje dat inspeelt op de harde realiteit van ondernemers in de stad.

Wendbare eenvoud voor een ingewikkelde markt

Het voertuig zelf is op het eerste gezicht eenvoudig: compact, volledig elektrisch, scooterkenteken, brommerrijbewijs, en dus ook maximaal 45 km/u. Juist die eenvoud blijkt een slimme zet. Stadslogistiek wordt steeds complexer: volle straten, zero-emissiezones, tijdvakken. Een traditionele bestelbus is vaak te groot, te duur of te beperkt inzetbaar. De Qarry is klein genoeg voor de smalste steegjes, maar groot genoeg voor dagelijks werk. Hij combineert het bereik en comfort van een gesloten voertuig met de toegankelijkheid van een brommer.

Volgens CEO Lorenzo Engelen gaat het niet alleen om technische innovatie, maar vooral om toepasbaarheid: “Veel ondernemers willen wel elektrisch, maar niet ten koste van hun flexibiliteit. Met Qarry hoeven ze niet te kiezen tussen bereik en bereikbaarheid.”

Nieuwe fabriek, oude les: produceer lokaal, denk praktisch

Na het faillissement van Lightyear werd de vraag wat er moest gebeuren met de hoogtechnologische productielijn in Helmond. Qarry besloot tot hergebruik, mét behoud van kwaliteit. De assemblage voldoet nog steeds aan automotive-standaarden. Inmiddels zijn er vijftig Qarry’s op de weg, met nog eens 40 in levering. Tegen eind 2025 mikt het bedrijf op honderden exemplaren – allemaal gebouwd op Nederlandse bodem.

De productie in Helmond zorgt niet alleen voor werkgelegenheid, maar ook voor snellere doorlooptijden en controle over service. “We leveren vanuit Amsterdam en Helmond, met 24/7 service. Zo laten we ondernemers niet stilstaan,” aldus Engelen.

Ook burgemeester Potters was aanwezig bij de herstart: “De productie van de Qarry is niet alleen goed nieuws voor de werkgelegenheid, maar ook een voorbeeld van hoe deze regio voorop loopt in duurzame mobiliteit.”

Voor wie is de Qarry bedoeld?

De typische Qarry-gebruiker is geen early adopter, maar een ondernemer met een concreet probleem. De doelgroep is breed: schoonmaakbedrijven, ambachtslui, horeca, pakketdiensten. Ze delen één kenmerk: ze moeten de stad in, vaak, snel en goedkoop. Een leaseprijs vanaf €295 per maand of €15.950 bij koop, gecombineerd met lage onderhoudskosten, maakt de drempel laag.

Dat blijkt ook uit de praktijk. Onno de Looff van bezorgdienst MyPup: “Met Qarry plannen we efficiënter, vervoeren meer dan met een bakfiets en blijven emissievrij. Voor ons was de overstap logisch.”

Momentum voor micro-logistiek

Qarry past in een bredere trend van elektrificatie in stedelijke distributie. Waar grotere merken zich richten op bestelbusjes in een hoger segment, vult Qarry het gat daaronder: lichte, goedkope voertuigjes voor korte ritten met hoge frequentie. Dat segment groeit – mede dankzij strengere milieuregels en veranderend consumentengedrag.

Maar de inzet is ook breder. Qarry’s start van de Helmondse productieband staat ook symbool voor de veerkracht van de regio en het potentieel van hergebruik. Het laat zien dat duurzaamheid niet altijd in futuristische beloftes hoeft te zitten, maar juist ook in praktische, hernieuwde toepassingen van wat al bestaat.

Qarry  elektrisch bestelwagentje

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *