Zes jaar geleden maakten we kennis met het ‘nieuwe’ MG. Via de dealerorganisatie van Van Mossel werd een compacte elektrische SUV op de Nederlandse weg gezet: de ZS. En met succes, want mede dankzij een scherpe prijsstelling zijn er van dit model ruim 7.300 exemplaren verkocht. Sindsdien is het modellenaanbod van MG flink gegroeid, en verschijnt nu de opvolger van de oer-ZS op de markt: de MG S5 EV.

Voordelen Nadelen

Ruim interieur

Mooie afwerking

Prima prestaties

Concurrentiepositie

Hoog verbruik op hogere snelheden

Omslachtige bediening

Vorig jaar bestond MG 100 jaar. Dat wil zeggen: het in 1924 in Groot-Brittannië geboren merk, dat klassiekerliefhebbers hartstochtelijke koesteren vanwege roadsters zoals de A en de B, maar inmiddels ook de latere sportsedans op Austin- en Rover-basis. Historie waar de huidige Chinese eigenaren maar wat graag gebruik van maken, al zou je een lange discussie kunnen aangaan in hoeverre de huidige modellen met de beroemde ‘octagon’ op de neus daadwerkelijk bloedverwanten zijn van de geliefde Britse modellen van weleer.

Maar laten we ons concentreren op de hoofdrolspeler van deze review: de MG S5 EV. Dit nieuwe model dient ter vervanging van de ZS, het model waarmee het Chinese MG zes jaar geleden voet aan Nederlandse wal zette en mede dankzij een scherpe prijsstelling een behoorlijk verkoopsucces is geworden. In zes jaar tijd zijn meer dan 7.300 exemplaren van de ZS verkocht.  De nieuwe MG S5 EV krijgt echter een iets ander takenpakket. Met een vanafprijs van € 33.850 is de S5 namelijk niet meer zozeer bedoeld als regelrechte prijspakker. Want puur en alleen naar de prijs gekeken, zit hij op gelijk niveau met veel andere compacte elektrische SUV’s – of er zelfs iets boven. De MG S5 EV moet de consument daarom overtuigen met heel andere kwaliteiten. De nieuwkomer is per direct te bekijken bij de MG-dealer.

MG kiest voor zelfverzekerd, ‘veilig’ design

Wat je daar te zien krijgt, is een auto met een zelfverzekerde uitstraling. De ZS oogde altijd wat timide, op zijn kleine wieltjes – als een kleuter die een korte broek ‘op de groei’ aan heeft. Zo ‘spillebenerig’ ziet de nieuwe MG S5 er beslist niet uit; hij maakt een bredere indruk en de proporties van zijn design kloppen veel beter. Al zit er ook nu nog altijd veel lucht om de wielen. Hedendaagse elementen als de kleine, in de luchtsleuven verstopte koplampen en led-dagrijlicht als wenkbrauwen erboven, alsmede de schoudervullingen boven de achterwielen en doorgetrokken led-balk op de achterkant, staan de herkenbaarheid van de MG S5 echter wel een beetje in de weg. Dergelijke details sieren tegenwoordig vrijwel elke SUV, vooral de SUV’s van Oost-Aziatische snit. Het ontwerp zal echter weinig negatieve reacties oproepen, op veel opgestoken duimen hoef je echter ook niet te rekenen.

Vergeleken met de ZS, heeft het interieur van de MG S5 een metamorfose ondergaan. Mooie, zachte materialen worden gecombineerd met duidelijk afleesbare beeldschermen, het touchscreen in het midden heeft een formaat van 12,8 inch. De aircobediening is buiten het scherm gehouden; daarvoor zit onder het display een rijtje afzonderlijke schakelaars. Dankzij de duidelijk uiteengezette tegels onderaan het beeldscherm, vind je gemakkelijk je weg naar de submenu’s voor de navigatie, audio, parkeercamera’s, telefoonbediening en stoelverwarming. Van de joystick-achtige knopjes op het stuur, waarmee je bijvoorbeeld de veiligheidssystemen kunt activeren of uitschakelen, worden we nog steeds niet gelukkig. De praktijk zal uiteindelijk wel uitwijzen wat ze precies doen en wat niet, maar gedurende de 150 kilometer lange testroute in de omgeving van de Noorse hoofdstad Oslo, konden wij er geen enkele wijs uit. Terwijl we onszelf toch heus niet als digibeten beschouwen. Hopelijk heeft de MG-verkoper zich erin verdiept, en kan die precies vertellen hoe je met die stuurknoppen te werk dient te gaan.

Ruimer dan menig concurrent

Aan ruimte geen gebrek, aan boord van de nieuwe MG S5 EV. Zowel voorin als achterin heb je naar de maatstaven van het compacte B-segment genoeg bewegingsvrijheid. Voorin is de hoge middentunnel prominent aanwezig, maar deze biedt niet alleen onder de armsteun, maar ook op vloerniveau de nodige bergruimte. De stoelen maken een wat smalle indruk. De zijkussens sluiten nauw op je rug en zitvlak aan, maar door de zachte schuimvulling vormen ze niet het schoolvoorbeeld van perfecte ondersteuning. Ook de achterbank heeft een lichte kuipvorm, maar door de laag gepositioneerde zitting ontkom je er niet aan dat er enige souplesse van je lange stelten wordt gevraagd.

De kofferruimte van de MG S5 heeft in standaardsetting een inhoud van 453 liter bagage, met beide rugdelen van de achterbank neergeklapt heb je 1.441 liter tot je beschikking. Om dat in het juiste perspectief te plaatsen: de Hyundai Kona Electric huisvest 407 tot 1.300 liter (plus 27 liter in de frunk), de Jeep Avenger brengt 355 tot 1.252 liter bagage onder. Daar zit de MG dus boven. De Skoda Elroq zet daar op zijn beurt echter 470 tot 1.580 liter tegenover. De MG S5 mag een aanhangwagen met een geremd gewicht van 750 kilo trekken.

Twee accu- en vermogensvarianten

In de modellen van MG hebben we nooit te klagen gehad over de prestaties, en op die regel maakt de nieuwe S5 geen enkele uitzondering. De nieuwe SUV staat op het modulaire MSP-platform (MG Scalable Platform) waarop ook de MG 4 staat. Net als bij dat model, is de elektromotor van de S5 op de achteras geplaatst. Afhankelijk van de gekozen uitvoering, beschik je over een vermogen van 170 of 231 pk. De krachtigste versie levert een maximum koppel van 350 Nm, en is goed voor een 0-tot-100-sprint in slechts 6,3 seconden. Daarmee maak je bij het verkeerslicht beslist indruk.

Er is keuze uit twee verschillende accu’s. De S5 Standard Range beschikt over een 49 kWh LFP-batterij. Voor deze variant geeft MG tijdens de introductie van de S5 geen inschatting van de WLTP-actieradius, wel is bekend dat een maximum laadsnelheid van 120 kW haalbaar is. Daarmee zou je in 24 minuten kunnen laden van 10 tot 80 procent state of charge. Als Comfort Range heeft de MG S5 een NMC-batterij met een capaciteit van 64 kWh. Volgens de technische specificaties is hiermee een rijbereik van 478 kilometer haalbaar. Snelladen gaat met een piekvermogen van 139 kW, voor een 10-tot-80-procent-laadsessie verstrijken 28 minuten. Een warmtepomp wordt alleen geleverd als je kiest voor de S5 Comfort Range (64 kWh) in de meest complete Luxury-uitvoering.

Hoe rijdt de MG S5 EV?

Het hoge motorvermogen doet misschien anders vermoeden, maar de MG S5 EV is beslist niet bedoeld als sport-SUV. Daarvoor is zijn onderstel veel te nadrukkelijk op comfort afgestemd. Het is souplesse wat de klok slaat, met keurig gecontroleerde wielbewegingen en op minder egaal asfalt slechts beperkte reacties van de carrosserie op de schokdempers. Wanneer je gebruik maakt van het volle motorvermogen – in onze testauto het maximale van 231 pk – rijd je je passagiers algauw misselijk. Hogere snelheden hebben immers ook sterkere duik- en rolneigingen tot gevolg. Overigens doe je jezelf met deze sportieve losbandigheid ook geen groot plezier, want de besturing is vooral gericht op een gebruiksgemak, en niet op een optimale terugkoppeling. Bij normaal tempo geeft de besturing echter geen enkele reden tot klachten.

Tijdens de ongeveer 150 kilometer lange testrit noteert de boordcomputer in eerste instantie een heel net verbruik van 16,3 kWh/100 km. Het voorjaar is in Noorwegen pas net ontwaakt en de route kronkelt door het Teletubbie-landschap. Zodra we de snelweg opdraaien, valt niet alleen op dat de wind- en afrolgeluiden flink toenemen, maar ook dat het verbruik omhoog schiet. Algauw zien we hoe de boordcomputer richting 20 kWh optelt, waarbij we de strenge Noorse snelheidslimiet van 110 km/h ons diepste respect betonen. Zodra de MG S5 in Nederland is, zullen we de auto nog een keer wat langer rijden, ook om een goed beeld te kunnen vormen over het energieverbruik in de Nederlandse praktijk. De eerste testindruk biedt echter geen gunstig vooruitzicht, wanneer je met de MG S5 veel op de snelweg zit.

Conclusie rijtest MG S5 EV

De eerste indruk die we hebben opgedaan met de nieuwe MG S5 EV, is door de bank genomen positief. De auto is een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger, de MG ZS. Niet alleen op het gebied van design en ruimte, maar ook als het gaat om rijeigenschappen en prestaties. Na de messcherp geprijsde ZS is MG nu in een volgende fase aanbeland, en dat betekent ook een andere prijsstelling. Voor een startprijs van € 33.850 voor de S5 Standard Range Comfort (49 kWh) tot € 39.300 voor de S5 Comfort Range Luxury (64 kWh), vist MG nu in een drukbevolkte vijver waarin modellen als de Skoda Elroq, Kia EV3 en ook de nieuwe Renault 4 E-Tech Electric hun hengel hebben uitgelegd. Zware competitie, waarmee MG nu niet alleen maar met een scherpe prijsstelling het gevecht aangaat. Het is de vraag of de S5 genoeg kwaliteiten in huis heeft om tegen deze ijzersterke concurrenten een vuist te kunnen maken.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *