
Meer pakketten, minder standaard
Ford voert een wijziging door in de uitrustingsstructuur van zijn elektrische modellen Explorer en Capri. In plaats van de vaste, behoorlijk rijk uitgeruste standaarduitvoeringen kiest het Amerikaanse automerk voor een flexibelere aanpak, waarin kopers hun eigen accenten via optiepakketten leggen. Met de introductie van drie nieuwe uitrustingsniveaus – Style, Select en Premium – ontstaat niet alleen een duidelijker hiërarchie, maar ook ruimte voor scherpere vanafprijzen. Mits je afstand doet van wat toeters en bellen doe voorheen standaard waren.
Want een aantal handige comfort- en assistentiesystemen die voorheen standaard waren, zijn voortaan optioneel. Ford speelt daarmee in op de toenemende vraag naar lagere instapprijzen zonder beperkingen in de technologische mogelijkheden. Tegelijk maakt het merk de line-up transparanter, met logische pakketstructuren en uitvoeringen die beter passen bij het dagelijks gebruik.
Nieuwe uitvoeringen: Style, Select en Premium
De nieuwe basisuitvoering, Style, is alleen leverbaar met achterwielaandrijving en standaard accupakket (Standard Range). Toch blijft het geen kale instapversie: zaken als adaptieve cruise control, een groot kantelbaar infotainmentscherm (14,6 inch) en Ford Connected Navigatie zijn nog steeds inbegrepen.
De Select voegt daar onder meer 19 inch lichtmetalen velgen, keyless entry en verlichte deurgrepen aan toe. In het geval van de Explorer betekent dit een rijbereik van 602 kilometer en een vanafprijs van €43.850. De Capri Select komt zelfs tot 627 kilometer op een volle accu en kost minimaal €45.750. Daarmee positioneert Ford zich stevig in het hart van het EV-C-segment.
De Premium behoudt grotendeels zijn bestaande uitrusting, maar verliest het Bang & Olufsen-systeem als standaardoptie. Dat systeem is voortaan los bij te bestellen – een keuze die waarschijnlijk zowel met kosten als met marges te maken heeft.
Comfort en assistentie nu modulair opgebouwd
Een belangrijke wijziging zit in de manier waarop Ford omgaat met comfort- en assistentietechnologie. In plaats van een alles-in-één-aanpak, kunnen klanten nu kiezen uit losse pakketten.
Driver Assistance Pack
Het Driver Assistance Pack bevat onder andere een 360 graden camera, een Head-Up Display en automatische parkeermodule. De prijs varieert van €1.300 tot €2.200, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Dit pakket biedt vooral meerwaarde voor wie vaak in druk stadsverkeer rijdt of waarde hecht aan extra zicht rondom de auto.
Comfort Pack I en II
Daarnaast zijn er twee niveaus van Comfort Pack beschikbaar. Comfort Pack I biedt al een aanzienlijke upgrade met elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, draadloze telefoonlader en verwarmbaar stuur. Comfort Pack II doet daar een schep bovenop, met gecertificeerde AGR-stoelen die extra rugondersteuning en instelbaarheid bieden. Dit pakket kost €1.600 en is vooral interessant voor veelrijders en zakelijke gebruikers.
Ford Explorer en Capri bieden nu meer keus
De herstructurering geeft kopers meer controle over de uitrusting, maar vergt ook meer aandacht bij het samenstellen van een auto. Waar voorheen luxe functies standaard inbegrepen waren, moet nu expliciet worden gekozen voor bijvoorbeeld stoelmassage of een Head-Up Display. Dat vraagt om betere begeleiding bij verkoopgesprekken, maar ook om een bewuster afwegingstraject bij particuliere kopers.
Een bijkomend punt is de impact op de restwaarde: auto’s zonder bepaalde opties kunnen op termijn minder aantrekkelijk zijn op de tweedehandsmarkt. Met de jaren stijgen immers ook de wensen van de kopers, ook als het tweedehands auto’s betreft. Maar het nieuwe systeem heeft ook weer zijn voordelen voor leasemaatschappijen en zakelijke klanten, die zo preciezer kunnen sturen op kostenstructuur en gebruiksprofiel.
Scherpere vanafprijs als USP
Met de herstructurering van de uitrusting worden alle opties niet meer standaard ‘meegenomen’, maar kan de klant kiezen voor wat hij echt belangrijk vindt. Het is een logische stap voor een merk dat zijn positie door een lagere vanafprijs wil verstevigen, zonder de klanten qua keuze en opties tekort te doen.
Met instapprijzen van €38.950 voor de Explorer en €40.850 voor de Capri – of zelfs actieprijzen van respectievelijk €37.350 en €38.750 – zet Ford een duidelijk signaal af in een competitieve markt. De nieuwe line-up maakt beide modellen niet alleen bereikbaarder voor een breder publiek, maar ook aantrekkelijker voor zakelijke rijders die te maken hebben met bijtelling en TCO.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl