De nieuwe, elektrische Jeep Compass krijgt voorwielaandrijving. Dat klinkt als vloeken in de kerk — en tegelijkertijd als een logische stap. Jeep stemt de volledig elektrische Compass nadrukkelijk af op de Europese markt. Minder avontuur, meer comfort. Minder terrein, meer gezinsvriendelijkheid. Het merk dat ooit vooral leefde van zijn avontuurlijke imago kiest alweer voor een rationeel ontwikkelde EV, klaar voor de Europese markt. Voor wie toch echt die vierwielaandrijving wil: die variant komt er ook – eveneens volledig elektrisch.

Volledig elektrische variant Jeep Compass heeft 650 kilometer bereik

De nieuwe Jeep Compass is er meteen in meerdere aandrijfvarianten, maar de spotlight gaat onvermijdelijk naar de elektrische uitvoering: een SUV op het STLA Medium-platform van Stellantis, leverbaar met voor- of vierwielaandrijving, actieradius tot 650 kilometer en een prijskaartje vanaf € 44.995. Daarmee stapt Jeep in een segment waar Skoda, Volkswagen, Peugeot en Hyundai al volop opereren — maar met geheel een eigen stijl.

Toch blijft Jeep trouw aan zijn ontwerpprincipes. De zeven sleuven in de grille zijn behouden, net als de robuuste wielkasten, korte overhangen en hoge gordellijn. Maar onderhuids is het een rationele en gestroomlijnde auto geworden: de luchtweerstand is 10 procent lager dan voorheen, mede dankzij actieve grille-sluiters en een vlakke bodemplaat. Het verschil tussen vorm en functie is kleiner dan ooit bij Jeep — en dat maakt deze Compass ook weer interessanter dan ooit.

Fabio Catone, Head of Jeep in Europa: “De nieuwe Jeep Compass weerspiegelt de vooruitstrevende filosofie van ons merk. Hij laat zien dat wij niet alleen willen voldoen aan de marktvraag van vandaag, maar ook inspelen op de kansen van morgen. De Compass is de ultieme uiting van Jeep’s robuustheid en prestaties. Tegelijkertijd biedt hij slimme oplossingen die onze toewijding aan elektrificatie en duurzaamheid aantoont. Hij is ontworpen voor outdoor-avonturen, maar net zo geschikt voor dagelijks gebruik. Daarmee is de nieuwe Compass een krachtig bewijs van ons voortdurende streven naar innovatie en veelzijdigheid, afgestemd op de uiteenlopende behoeften van wereldwijde klanten.”

Europese techniek met Amerikaanse roots

Achter het vertrouwde Jeep-profiel schuilt een platform dat allesbehalve Amerikaans is. De nieuwe Compass staat op het STLA Medium-platform van Stellantis — een volledig modulair onderstel, ontwikkeld met het oog op schaalbare elektrificatie in het Europese C- en D-segment. Dit is dezelfde architectuur waarop ook de nieuwe Peugeot E-3008 rust.

De elektrische Compass komt in drie versies, oplopend van een voorwielaangedreven variant met 213 pk tot een vierwielaangedreven topversie met een gecombineerd vermogen van 375 pk. Die laatste beschikt over een nieuwe, exclusief voor Jeep ontwikkelde elektromotor op de achteras, die 49 kW extra piekvermogen en tot 232 Nm trekkracht levert. Via een 14:1-reductor komt dat neer op maar liefst 3.100 Nm aan de achterwielen — goed voor maximale tractie, ook bij nul grip op de vooras. Het systeem kan hellingen tot 20 procent aan.

De versie met 213 pk en voorwielaandrijving vormt de basis van de elektrische line-up en wordt – in het laatste kwartaal van dit jaar – geleverd als First Edition met een WLTP-actieradius tot 500 kilometer. Daarboven volgt een versie met een bereik tot 650 kilometer, vermoedelijk met een grotere (98kWh?) accu. Alle varianten zijn geschikt voor DC-snelladen tot 160 kW (20-80% in 30 minuten) en hebben een onboard-lader tot 22 kW voor AC-laden — zeldzaam in dit segment.

Keus uit drie aandrijfvarianten

In een markt die snel richting volledig elektrisch beweegt, is het opvallend dat Jeep de nieuwe Compass lanceert met drie aandrijfopties: een mild-hybrid (e-Hybrid), een plug-in hybride (PHEV) en een volledig elektrische variant. Op papier klinkt dat als ouderwets spreiden van kansen, en dat is natuurlijk ook omdat niet alle landen al zo ver zijn met elektrische mobiliteit.

De elektrische Compass is bij ons niet duurder dan de mild-hybride. Beide varianten starten in Nederland bij € 44.995 in de rijk uitgeruste First Edition. Dat is ongebruikelijk. Veel merken hanteren bij een elektrische variant een meerprijs van enkele duizenden euro’s. Jeep kan dankzij de Nederlandse BPM voor gelijke prijzen kiezen. In andere landen kan het prijsverschil – afhankelijk van fiscale maatregelen en stimuleringsmaatregelen – oplopen tot zo’n € 8.000.

De plug-in hybride ontbreekt voorlopig nog in de Nederlandse communicatie, vermoedelijk omdat deze aandrijflijn zijn fiscale voordeel hier aan het verliezen is. De e-Hybrid (145 pk) blijft interessant voor specifieke markten, maar is in de praktijk niet te vergelijken met een elektrische aandrijving. De elektrische variant is met een vermogen vanaf 213 pk, een bereik van 500 tot 650 kilometer en laadsnelheden tot 160 kW, simpelweg de meest toekomstgerichte optie.

Van terreinwagen naar elektrische gezins-SUV

Wie bij Jeep nog altijd denkt aan een open dak, canvas kap, ladderchassis en differentieelsloten, zal even moeten schakelen. De Compass was al niet zo’n stoere jongen, en de nieuwe generatie is nog meer dan zijn voorganger ontworpen voor het dagelijks leven, en niet direct voor het avontuur. Maar het zou geen Jeep zijn als hij zo’n beetje voor beide doelen geschikt is.

Met 550 liter bagageruimte, 34 liter aan opbergvakken en een met 55 mm toegenomen beenruimte achterin is deze Jeep opvallend gezinsgericht. En de offroad-kenmerken zijn inderdaad niet volledig overboord gegooid. Jeep blijft trots op zijn afrijhoeken (tot 31 graden bij AWD), bodemvrijheid (tot 200 mm) en doorwaaddiepte van 470 mm. Maar in de praktijk zal hij voornamelijk op het asfalt te vinden zijn. En daar blinkt de Compass naar eigen zeggen uit in rust, ruimte en technologie.

Het interieur is voorzien van een 10-inch digitaal instrumentarium, een 16-inch centraal infotainmentscherm, connected services en OTA-updates. Niveau 2 autonoom rijden is standaard, net als stoel- en stuurverwarming. Optioneel zijn ook een warmtepomp, panoramadak, geventileerde stoelen met massagefunctie en een 360-graden camera beschikbaar. Daarmee zit de Compass qua uitrusting redelijk in lijn met concurrenten als de Skoda Enyaq of de nieuwe Opel Grandland Electric.

Productie in Italië, maar voor geheel Europa bedoeld

De nieuwe Compass wordt gebouwd in Melfi, een Italiaanse fabriek die inmiddels fungeert als spil in de EV-plannen van Stellantis. Jeep leunde lange tijd op importmodellen of assemblage buiten de EU, maar het merk kiest al een tijdje voor lokale productie. Dat is niet alleen in verband met de huidige importheffingen een logische keuze. Hoewel de Compass voor de gehele Europese markt bedoeld is, is het Amerikaanse merk behoorlijk populair in Italië.

De fabriek in Melfi is al klaar voor de grootschalige productie van elektrische modellen. Hier rollen straks meerdere STLA Medium-voertuigen van de band, waaronder ook de toekomstige elektrische Lancia Gamma.

Die Europese markt is overigens cruciaal voor het Amerikaanse merk. Jeep laat wereldwijd sterke cijfers laat zien maar Europa blijft – ondanks een verdrievoudiging van de verkoop in het VK en 80.000 verkochte exemplaren van de Avenger in 2024 – een lastige markt. Met een tweede in Europa ontworpen, gebouwde en uitgeruste SUV wil het merk hier nog meer terrein winnen.

Wat kan de Compass in een overbezette EV-markt?

De elektrische Jeep Compass zal het niet makkelijk krijgen. Het aanbod elektrische SUV’s in het C-segment is al groot en groeit ook nog eens snel. Modellen als de Skoda Enyaq en VW ID.4 domineren het veld, en daar voegen zich ook nog eens de Peugeot E-3008 en Opel Grandland Electric bij. Natuurlijk, die laatste twee zijn ook van Stellantis, zodat het concern achter de schermen sowieso profiteert. Het is afwachten of de Compass zich — ondanks zijn duidelijke eigen karakter en onderscheidende merkuitstraling – zich hier voldoende kan onderscheiden.

Qua specificaties doet de Compass niet onder voor zijn concurrenten: actieradius 500tot 650 kilometer, snelladen met 160 kW, een royale binnenruimte en uitgebreide veiligheidsuitrusting. De vanafprijs van € 44.995 is concurrerend, zeker gezien de standaarduitrusting in de First Edition.

De doorslaggevende factor zal wellicht eerder in het merkgevoel dan in de daadwerkelijke propositie liggen. Jeep is geen volumemerk in Nederland (en Europa), maar wel herkenbaar. Wie een SUV zoekt met iets meer karakter dan een Peugeot of Skoda, maar niet wil inleveren op gebruiksgemak of technologie, kan in de Compass een interessant alternatief vinden. De grote vraag: weet Jeep dit rationele aanbod ook overtuigend in de markt te zetten? En doen de Amerikaanse roots – nu Donald Trump de VS hier niet bepaald populair heeft gemaakt – het merk hier niet de das om?

Nog steeds een ‘echte Jeep’. Een beetje, tenminste

Hoewel de volledig elektrische Compass voor Jeep zelf een kleine revolutie betekent, is het geen revolutionaire auto. Hij brengt geen nieuwe technologie, geen radicaal design, geen disruptieve (meer wel interessante) prijsstelling. Het is nog steeds een Jeep zoals we dit merk de laatste jaren kennen. En dat is ook de kracht van de Compass. Geen fancy of overdreven stoer gedoe, maar gewoon een volwassen, capabele elektrische SUV met een bescheiden dosis stoere, avontuurlijke roots. Nog steeds een Jeep, maar ontwikkeld en gebouwd in Europa, en afgestemd op Europese verwachtingen. Of de kopers dat ook vinden, dat zal de toekomst ons leren

elektrische Jeep Compass

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *