Nadat we in september op de IAA al kennis konden maken met de eerste echte bestelauto van Kia, is het Koreaanse merk vandaag gestart met de voorverkoop van de PV5. De eerste elektrische bedrijfsauto binnen een brede line-up strategie van het zogenaamde elektrische Platform Beyond Vehicles (PBV).

“De verkoopstart van de PV5 is een mijlpaal, niet alleen omdat het onze eerste PBV is, maar vooral ook omdat we de elektrificatie in Europa willen versnellen,” zegt Marc Hedrich, President en CEO van Kia Europe. “Door een ongekende veelzijdigheid te combineren met lage exploitatiekosten, zet de PV5 een nieuwe maatstaf in het segment van elektrische lichte bedrijfswagens (eLCV’s).” 

De PBV’s van Kia worden gebouwd op het modulaire ‘E-GMP.S’-platform, een speciaal ontwikkeld skateboardplatform dat net als concurrent Renault Trafic als basis moet dienen voor meerdere uitvoeringen en carrosserievarianten. Kia richt zich in eerste instantie op de introductie van de PV5 en heeft plannen om de compacte PV1 en de grotere PV7 in de komende jaren te lanceren. Voor de productie van deze modulaire bedrijfswagens heeft het merk een gespecialiseerde PBV-fabriek genaamd ‘EVO Plant’ gebouwd om ondernemers te helpen zo effectief, flexibel en efficiënt mogelijk te werken. Hiervoor werkt het merk samen met conversiepartners zoals BraunAbility en technologiebedrijven zoals 42dot en Samsung Electronics.

De PV5 is uitgerust met extra grote displays, wat ongebruikelijk is in deze klasse: een 7,5-inch digitaal instrumentenpaneel en een 12,9-inch infotainmentscherm. Daarnaast is de PV5 leverbaar met Digital Key 2.0 (NFC + BLE + UWB) waarmee toegang tot het voertuig nog makkelijker wordt.

Het IVI-systeem (In-Vehicle Infotainment), gebaseerd op Android Automotive OS, biedt toegang tot een app store met bedrijfsspecifieke toepassingen. Dankzij continue Over-The-Air (OTA) updates blijft het systeem altijd actueel en kunnen nieuwe functies eenvoudig worden toegevoegd. De Vehicle-to-Load-functie vergroot de inzetbaarheid van de PV5, zowel thuis, op kantoor als op locatie. Ook maakt Kia gebruik van gegevensverzameling en -analyse om de productiviteit van wagenparkbeheerders te verhogen. Dit data gestuurde systeem maakt voorspellend onderhoud mogelijk, verlaagt ongevalspercentages en reparatiekosten en zorgt voor een snellere afhandeling van incidenten en onderhoud.

PV5 Cargo, Chassis Cabine én Passenger nu te bestellen

Kia rolt de line-up van de PV5 in fases uit. Kia Nederland start vandaag de voorverkoop van de eerste varianten van de PV5 Cargo. Snel daarna volgen de Chassis Cab en nog wat later de Passengerversies.

Klanten kunnen momenteel kiezen tussen een 51,5 kWh of een 71,2 kWh ‘cell-to-pack’-accusysteem, waarbij de cellen direct in het accupakket zijn geïntegreerd voor een optimale efficiency. Medio 2026 is de PV5 Cargo ook leverbaar met een 43,3 kWh-accu. De voorin gemonteerde elektromotor produceert een vermogen van 120 kW/164 pk en 250 Nm koppel. Met de 71,2 kWh-accu heeft de PV5, afhankelijk van de uitvoering, een bereik van maximaal 400 km en kan hij in 30 minuten van 10% naar 80% worden geladen.

”De PV5 is meer dan zomaar een elektrische bedrijfswagen. Het is een nieuwe interpretatie van mobiliteit,” zegt Pierre-Martin Bos, Director PBV van Kia Europe. “Of het nu gaat om de digitale features, het grote aantal configuratiemogelijkheden of de intelligente connectiviteit: de PV5 biedt een vooruitstrevende mobiliteitsoplossing voor zowel ondernemers als fleetowners.”

In drie configuraties

De PV5 Cargo is te bestellen in drie configuraties; L2H1 en later ook L1H1 en de L2H2 High Roof. De versie met hoog dak wordt ook leverbaar als Walk-through die, dankzij een doorloopfunctie en een wegklapbare passagiersstoel, ideaal is voor bezorgtoepassingen. De PV5 Cargo beschikt over een laadruimte tot 5,2 m³, voor maximaal twee Europallets (Lengte 2) en heeft een lage inlaadhoogte van 41,9 cm.

Vanaf € 32.370 ex btw

De PV5 Cargo L2H1 met 51,5 kWh-accu is er als Essential vanaf € 32.370 ex btw en is standaard uitgerust met parkeersensoren vóór en achter, climate control, een 12,9 inch infotainmentdisplay met geïntegreerde navigatie, een schuifdeur aan de passagierszijde, LED-koplampen en achterlichten, een preconditioneringsysteem voor de accu en adaptieve cruise control. Ook op het gebied van veiligheid maakt de PV5 Cargo indruk met onder andere autonome noodremassistentie, snelheidsbordenassistentie, een achteruitrijcamera, een regensensor en een actieve rijstrook assistent.

Boven de Essential staat de Plus (met een meerprijs van € 1.250 ten opzichte van de Essential) die is voorzien van onder andere verwarming van de stoelen, het stuurwiel en de ruitenwissersproeiers, een inductielader voor smartphones en V2L-technologie. De Plus met 43,3 kWh-accu is vanaf medio 2026 leverbaar.

Met een meerprijs van € 1.750 ten opzichte van de Plus wordt de PV5 Cargo uitgevoerd als Elite en heeft de PV5 Cargo ook een midden airbag, dodehoekassistentie, een 360 graden-camera en parkeersensoren aan de zijkant. De elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels zijn voorzien van een hoogglans afwerking en LED-knipperlichten. De Elite Executive (+ € 900) voegt onder meer 16 inch lichtmetalen velgen, geventileerde voorstoelen en bekleding met een stof/lederlook afwerking toe.

De PV5 Chassis Cabine

De veelzijdigheid van het modulaire platform waarop de eerste PBV van Kia is gebouwd, komt goed tot uiting in de op de PV5 Cargo gebaseerde Chassis Cabine. Dit model, waarbij het chassis achter de cabine ruimte heeft voor diverse soorten opbouw – van (laad)bak tot camperopbouw –, is technisch gelijk aan de PV5 Cargo. De achterzijde heeft een vlakke structuur met zijdelingse botsingsbescherming voor de accu en extra montagebeugels voor het bevestigen van laadbakken (zoals een open of gesloten laadbak), wat zorgt voor veel aanpassingsmogelijkheden. De PV5 Chassis Cabine wordt standaard geleverd als L2H1. Hij is er als Essential of als Plus. Beide versies, met 51,5 kWh en 71,2 kWh-accu, zijn naar verwachting leverbaar vanaf Q1 2026.

De PV5 Passenger

De PV5 Passenger is ontwikkeld voor veel ruimte en comfort voor zeven inzittenden. Hij is onder meer voorzien van een achterklep en opvouwbare stoelen voor een optimale flexibiliteit. En met een breed palet aan accessoires kan ook deze PV5 makkelijk aan de behoeften van de klant worden aangepast.

De PV5 Passenger heeft maximaal drie zitrijen en diverse indelingsmogelijkheden. In de 2-3-0-indeling (5-zits) fungeren de eerste en tweede rij als zitplaatsen, terwijl de derde rij dienst doet als bagageruimte. De stoelen op de tweede rij zijn kantelbaar en opvouwbaar. Dit maakt de ruimte geschikt voor bijvoorbeeld een kampeertrip. Naast de 2-2-3-indeling (7-zits) kun je de Kia ook een 1-2-3-configuratie bestellen, met een opbergruimte rechts van de bestuurder.

De PV5 Passenger wordt standaard geleverd als L2H1 en het aanbod van uitvoeringen is gelijk aan dat van de PV5 Cargo. De Passenger is leverbaar met 51,5 kWh-accu en 71,2 kWh-accu. De 51,5 kWh-accu is als optie leverbaar op de Essential en Plus. De 71,2 kWh-accu is leverbaar op alle uitvoeringen. Medio 2026 wordt een 7-zitter met drie zitrijen leverbaar.

Per direct te bestellen, oktober leverbaar 

De eerste uitvoeringen van de PV5 Cargo zijn vanaf nu te bestellen bij de Nederlandse Kia-dealers. De productie begint volgens plan deze zomer en Kia Nederland verwacht dat de eerste exemplaren medio oktober bij de dealers arriveren. De overige modellen en specifieke uitvoeringen worden stapsgewijs geïntroduceerd.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *