
Fiat keert terug in het B-segment met de Grande Panda, een compacte stadsauto met een vertrouwde naam en een moderne invulling. Vanaf morgen – 6 mei – staat hij bij de Nederlandse dealers, tijdens de landelijke Open Deur Dagen. De Grande Panda komt beschikbaar als zuinige mild-hybride en als volledig elektrische versie met een 44 kWh-accu en tot 320 kilometer actieradius. Met een scherpe mikt Fiat op toegankelijkheid zonder franje. Ook op het gebied van materiaalgebruik is aan duurzaamheid gedacht: van gerecyclede drankkartons tot bamboe-textiel in de luxere uitvoering. De Grande Panda moet zijn gebruikers een eenvoudige, praktische en betaalbare auto bieden.
Fiat richt zijn vizier weer eens op het B-segment
De Grande Panda is geen doorsnee nieuwe naam in het straatbeeld. Fiat haalt bewust herinneringen op aan de iconische Panda uit de jaren tachtig. Die nuchtere, vierkante stadsauto blijkt nog altijd een sterk merkbeeld, en daarom dus ‘Panda’ in plaats van ‘Uno’. De nieuwe Grande Panda is een maatje groter dan het oermodel – dat een auto in het A-segment is – en sluit daarmee beter aan bij de wensen van de moderne, milieubewuste stadsrijder.
Twee aandrijflijnen, één boodschap: praktisch en betaalbaar
Fiat biedt de Grande Panda aan in twee aandrijfvarianten. De mild-hybride versie combineert een 1.2-liter turbomotor met een 48-voltsysteem en een automatische eDCT-versnellingsbak. Daarmee mikt Fiat op lage verbruikswaarden zonder dat de bestuurder concessies hoeft te doen aan rijgedrag.
Maar interessanter is natuurlijk de volledig elektrische variant, dat is de Electric-uitvoering. Deze heeft een 44 kWh-accu en een opgegeven actieradius van 320 kilometer (WLTP). Dat maakt hem prima geschikt voor stedelijk en regionaal gebruik, zonder dat je bij elke rit hoeft te kijken of er laadpaal of snellader in de buurt is.
Oprolbare laadkabel als designstatement
Wat opvalt: de elektrische Grande Panda heeft een ingebouwde laadkabel van 4,5 meter, die via een oprolmechanisme aan de voorzijde wordt opgeborgen. Fiat noemt dit een wereldprimeur. Het voorkomt gesleep met losse laadkabels en past bij het gebruiksgemak dat je van een stadsauto mag verwachten. Nadeel van deze – wat dunnere – kabel is wel dat je er niet met 3-fasen mee kunt laden, al is dat gezien de vrij kleine accu niet zo’n bezwaar.
Duurzaamheid zonder bombarie
Bij de productie van de Grande Panda is bewust gekozen voor relatief veel gerecyclede materialen. Elke auto bevat plastic afkomstig van zo’n 140 drankkartons. In de luxere uitvoering – La Prima – wordt daarnaast gebruikgemaakt van Bambox: een textielmengsel met echte bamboevezels, dat ook een prominente plek op het dashboard krijgt. Fiat claimt hiermee een duurzame stap te zetten, maar doet dat zonder grootse campagnes of groene slogans.
Scherpe prijs
Tijdens de Open Deur Dagen van 6 tot en met 10 mei maakt het Nederlandse publiek voor het eerst kennis met het model. Met een vanafprijs van €25.990 voor de hybride én de elektrische versie, nestelt Fiat zich onder concurrenten als de Peugeot e-208 en de Renault 5 E-Tech. Ook via private lease is de Grande Panda behoorlijk betaalbaar: vanaf €359 per maand, of vanaf €199 via het eigen Fiat Betaalplan.
Gaat dit concept werken?
De Fiat Grande Panda moet het naast zijn karakteristieke uiterlijk en reputatie vooral hebben van zijn eenvoud, prijsstelling en slimme details. De prijsstrategie is duidelijk: Fiat wil elektrisch rijden bereikbaar maken zonder dat het voelt als een compromis. Hij is scherp geprijsd, maar niet bedoeld als prijsstunter. Het is eerder een nuchtere benadering van een praktische B-segmenter, en dat kunnen we waarderen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl