Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s in Nederland blijft gestaag groeien. In januari 2025 bereikte het aandeel EV’s 34%, een flinke sprong ten opzichte van de 25,3% in januari 2024. Ook op Europees niveau zet de groei door: batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) hadden in januari een marktaandeel van 15%, tegenover 10,9% een jaar eerder. Ondanks een lichte daling in het totale aantal nieuw geregistreerde auto’s in de EU (-2,6%), blijven elektrische voertuigen aan populariteit winnen. Wat drijft deze groei? Is het puur een kwestie van beleid en subsidies, of speelt er meer?

 ACEA: Elektrische auto's winnen weer terrein in Europa

Nederland sneller dan de rest van Europa

Terwijl het Europese gemiddelde voor volledig elektrische auto’s in januari 2025 op 15% lag, kwam Nederland met 34% bijna tweeënhalf keer zo hoog uit. Ook in andere landen groeide het aandeel EV’s sterk: Duitsland zag een indrukwekkende stijging van +53,5%, België +37,2% en Nederland +28,2%. Frankrijk was de uitzondering, met een lichte daling van -0,5% in het aantal nieuwe BEV-registraties.

Hoewel hybride voertuigen in de EU nog steeds de populairste keuze zijn (34,9% marktaandeel), wordt duidelijk dat EV’s hun opmars voortzetten. Benzine- en dieselauto’s zagen hun gezamenlijke marktaandeel dalen naar 39,4% – ruim 9 procentpunt minder dan in januari 2024.

Waarom blijft Nederland vooroplopen?

  • Breed EV-aanbod: Autofabrikanten zetten stevig in op elektrische modellen in alle segmenten.
  • Uitgebreid laadnetwerk: Nederland heeft een van de meest geavanceerde laadinfrastructuren ter wereld.
  • Kostenbesparing: Ondanks hogere elektriciteitsprijzen blijven EV’s hier nog steeds goedkoper in gebruik dan brandstofauto’s.
  • Fiscale stimulansen: Lagere bijtelling en belastingvoordelen (oa BPM) stimuleren zowel particuliere als zakelijke rijders. Ook al worden die voordeeltjes ieder jaar minder.

Toch is de groei niet uitsluitend te danken aan financiële prikkels. Het sentiment rondom EV’s is veranderd: consumenten zien ze niet langer als ‘toekomstmuziek’, maar als een logische keuze.

ACEA: Elektrische auto's winnen weer terrein in Nederland

Wat drijft de groei van EV’s in 2025?

De stijgende populariteit van elektrische auto’s is geen toevallige trend, maar het resultaat van verschillende factoren. Autofabrikanten zetten in hoog tempo in op elektrificatie, en steeds meer betaalbare modellen maken elektrisch rijden toegankelijker dan ooit.

1. Betaalbare modellen veroveren de markt

Waar elektrische auto’s vroeger vooral in het hogere segment vielen, is er nu een explosieve groei in betaalbare modellen. De nieuwe elektrische Renault 5, Citroën ë-C3 en Hyundai Inster zijn perfecte voorbeelden van compacte, relatief voordelige EV’s die elektrisch rijden bereikbaar maken voor een breder publiek. Ook merken als Fiat, Opel en BYD brengen steeds meer betaalbare modellen op de markt.

Daarnaast zijn er steeds meer aantrekkelijke elektrische SUV’s die inspelen op de populaire voorkeur voor hogere auto’s. Denk aan de Kia EV3 en de Volvo EX30, modellen die zowel gezinnen als zakelijke rijders aanspreken. Deze diversiteit in het aanbod zorgt ervoor dat EV’s in alle segmenten populair worden en de verkoopcijfers verder stijgen.

2. Verbeterde laadinfrastructuur

Het aantal laadpalen blijft in hoog tempo toenemen. Nederland blijft koploper, maar ook andere Europese landen investeren flink in laadinfrastructuur. Bovendien worden snellaadstations steeds krachtiger, waardoor laden onderweg minder tijd in beslag neemt. Dit verlaagt de drempel voor mensen die nog twijfelden over de overstap naar elektrisch.

3. Wetgeving en beleid

Strengere emissienormen en Europese CO₂-doelstellingen blijven de transitie naar elektrisch rijden stimuleren. Hoewel sommige overheden nog steeds maatregelen invoeren om het gebruik van fossiele brandstoffen te ontmoedigen, is er tegelijkertijd een trend waarbij stimuleringsmaatregelen voor EV’s worden afgebouwd. Met de komst van conservatievere regeringen in verschillende landen worden subsidies en belastingvoordelen herzien of zelfs teruggedraaid. Toch blijven elektrische auto’s in veel gevallen financieel aantrekkelijk, vooral door lagere gebruikskosten en gunstige regelingen voor zakelijke rijders. De vraag is hoe deze politieke verschuivingen op lange termijn de groei van de EV-markt zullen beïnvloeden, in zowel positief als negatief opzicht.

ACEA: Iets minder auto's verkocht in Europa (jan 2025)

Blijvende uitdagingen

Door de combinatie van dalende prijzen en steeds meer laadgemak is de kans, ondanks de nogal onvoorspelbare stimuleringsmaatregelen, behoorlijk groot dat de EV-groei in 2025 alleen maar verder doorzet.  Maar natuurlijk zijn er nog enkele uitdagingen die het tempo van elektrificatie kunnen beïnvloeden, en die zijn niet zomaar voorbij:

  • Netcongestie: De toename van EV’s legt extra druk op het elektriciteitsnet, wat in sommige regio’s laadmogelijkheden kan beperken.
  • Kosten van grondstoffen: De prijs van lithium en andere accumaterialen blijft fluctueren, wat invloed kan hebben op de productieprijzen van EV’s. Vooral de huidige wereldwijde geopolitieke onrust kan de prijzen van grondstoffen doen stijgen.

Wat betekent dit voor de toekomst?

Het is natuurlijk jammer voor de mensen wiens hart uitgaat naar een ronkende verbrandingsmotor, maar de vooruitzichten voor elektrische auto’s blijven gewoon gunstig. De tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s wordt steeds aantrekkelijker, waardoor meer mensen elektrisch kunnen rijden zonder de hoge aanschafkosten van een nieuwe auto. Vooral in Nederland wordt de markt momenteel zelfs een beetje overspoeld met gebruikte Tesla’s. Daarnaast komen er dus steeds meer betaalbare elektrische modellen op de markt en blijven de autofabrikanten ook voortdurend investeren in innovaties zoals solid-state-accu’s, die EV’s nog efficiënter en duurzamer maken.

Helaas gaat het met de verkopen van elektrische auto’s in Europa toch wat minder snel dan de autofabrikanten hebben voorzien. Daarom staan hun investeringen in e-mobiliteit behoorlijk onder druk. Maar hoe dan ook, elektrisch rijden is allang geen niche meer en zelfs hard op weg om de nieuwe norm te worden. In Nederland groeit het marktaandeel behoorlijk snel en Europa volgt in rap tempo. De toekomst van mobiliteit is elektrisch – en die toekomst is misschien al eerder begonnen dan je zou denken.

Bron: ACEA

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *