Subaru Levorg 1.6GT-S Premium 2017

Twee jaar geleden presenteerde Subaru de Levorg, de vervanger van de Legacy. Is het de Japanners gelukt om de opvolger aan te laten slaan op de Europese markt? Testredacteur Peter is ermee op pad gegaan, en vertelt hoe het allemaal zit.

Nieuwkomer

Dat Subaru met de nieuwe Levorg aan komt zetten is niet zonder reden. De nieuwkomer vervangt de huidige Legacy, die op de Europese markt niet aansloeg zoals gehoopt. Wel in Amerika, want daar is het model populair te noemen. Met de nieuwe Levorg wil Subaru weer meedoen op de Europese markt. Enkele voorbeelden zijn om positievere verkoopcijfers te noteren, maar ook om aan de hogere eisen van Europeanen te voldoen.

Opvallende verschijning

De nieuweling van Subaru is op zijn minst opvallend te noemen. Wie een blik werpt op de Levorg, ziet meteen dat de grote luchthapper op de motorkap veel aandacht vraagt. Subaru heeft niet alleen voor een luchthapper gekozen om als eyecatcher in te zetten. Integendeel, de Levorg kan niet zonder die extra koelopening. Na een rit van, pak een beet 15 km, merken we gelijk dat de krachtbron snel op temperatuur is. Dit is een typisch trekje van een boxermotor.

Het design van de auto is strak en maakt qua lengte een lange indruk. Toch voelt hij tijdens het rijden behoorlijk wendbaar aan.

Fijne, krachtige boxermotor

Subaru staat erom bekend: de boxermotor. Ook in dit model is hij aanwezig. De Levorg is voorzien van een 170 pk sterke 1.6 liter boxerbenzinemotor. Fijn, maar zeker ook krachtig, zo is dit motorblok het beste te omschrijven. De 170 paarden doen uitstekend hun werk. Even snel een andere verkeersdeelnemer passeren of invoegen op een autosnelweg? Geen probleem voor deze Levorg. Hij trekt vlot door, zonder hoog in het toerental te hoeven zitten.

CVT-transmissie: flipperen of automatisch

Of je nu de Comfort- of Premium-uitvoering neemt, Subaru levert beide uitvoeringen met een Lineartronic CVT-automaat. Liever vandaag de automatische transmissie het werk laten doen, maar morgen zelf aan de knoppen? Dat kan. De CVT-automaat biedt je de mogelijkheid om zelf te schakelen d.m.v. schakelpaddles.

Bij het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling viel ons een vertraging op. Echter verdwijnt dit, nadat de transmissie zich in een hogere versnelling bevindt. De Levorg starten doe je met de voet op de rem, om vervolgens de start/stop-knop rechts naast het stuur, in te drukken.

De vering van de Levorg is wat aan de stugge kant, vooral omdat de auto op sportiviteit is ingesteld. Verkeersdrempels worden hierdoor niet voldoende opgevangen.

Nette afwerking

Neem een kijkje aan de binnenkant van de Levorg, en je ziet dat er gebruik gemaakt is van hoge kwaliteit materialen. Het dashboard is overzichtelijk, terwijl de stoelen, pookknop en het stuurwiel zijn voorzien van fraaie blauwe stiksels. Het stuur ligt lekker stevig in de hand, al zijn er veel kleine knoppen op aanwezig. Graag hadden we alleen de meest hoofdzakelijke functies voor onder het rijden gezien. De stoelen bieden uitstekend comfort en zijn eenvoudig elektrisch af te stellen.

Als we kijken naar de hoeveelheid ruimte, dan hebben we daar een positief antwoord op. Zowel de vóór- als achterpassagiers hebben geen reden tot klagen. Er is genoeg beenruimte voor vijf volwassen inzittenden. Zelfs als de bestuurder en bijrijder hun stoel volledig naar achteren hebben ingesteld, is er achterin nog voldoende plaats.

Ook de bagageruimte doet zeker niet onder. Met 522 liter aan capaciteit, is er absoluut geen sprake van ruimtegebrek. Tijdens de test konden we het dan ook niet laten om eens uitgebreid boodschappen te doen met de Levorg. De inhoud van een (over)volle winkelwagen past prima in de kofferbak. Tevens bevindt zich onder de bagageruimte nog eens 40 liter aan extra opslagruimte. Hierin is kleine autogerei op te bergen, zoals een verbanddoos en reservelampen.

Prima audiosysteem

Een kleine tegenvaller in de Levorg, is toch wel het navigatiesysteem. De routeweergave mag wat ons betreft iets duidelijker, en ook de bediening had een tikkeltje sneller gekund.

Over de audio-installatie zijn we daarentegen wél te spreken. Je telefoon koppelen door middel van Bluetooth is een peulenschil. Wanneer je eenmaal verbonden bent, kan het afspelen/bellen beginnen.

EyeSight

Tegenwoordig onmisbaar in nieuwe auto’s: veiligheidssystemen. De Levorg is voorzien van EyeSight, twee camera’s die vóór de binnenspiegel zijn gemonteerd. Ze functioneren als het ware als twee extra ogen, want zaken die de bestuurder niet ziet, ziet hij wel. Wanneer je plotseling van je lijn afwijkt zonder de richtingaanwijzer te gebruiken, dan wordt je op het instrumentarium gewaarschuwd. Ook remt hij af om een botsing te voorkomen. Op volle kracht doet hij overigens bij snelheden tot 50 km/h. Bij snelheden boven de 50 km/h, remt hij af om zo de impact van het ongeluk te verminderen. Ten slotte werkt ook de dodehoekdetectie prima.

Specificaties

Motor: 1.6 liter viercilinder boxermotor (170 pk en 250 Nm)

Versnellingsbak: Lineartronic CVT-automaat

0-100 km/h: 8,9 sec.

Topsnelheid: 210 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 7,1 liter/100 km

CO2-uitstoot: 164 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.690 mm/1.780 mm/1.490 mm

Bagageruimte: 522 liter

Vanafprijs: € 40.295,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (onze testauto): € 45.295,- (inclusief BTW en BPM)

Categorieën