peugeot 308

De diesel wordt met uitsterven bedreigd en dat heeft gevolgen voor de kilometervreters onder ons. Echter lijken merken zoals Peugeot nog altijd vertrouwen te hebben in deze zelfontbranders. Zo introduceerden zij onlangs een nieuwe 1.5 liter BlueHDI 130-motor in de 308. Het overwegen waard? Wij zochten het uit tijdens een roadtrip naar Italië.

Fraaie Rouge Ultimate lakkleur

De motorische vernieuwing was niet de enige reden voor een rijtest met de 308. Ook op optisch vlak is er nieuws te melden. Zo is het model voorzien van nieuw bumperwerk en is het logo verplaatst naar de grille. In eerste instantie prijkte ‘De Leeuw’ namelijk op de motorkap. Door deze verandering smoelt de 308 naar mijn mening weer een stukje beter.

Peugeot gaf ons de sleutels van een 308 in de fraaie kleur Rouge Ultimate, een speciale vernismetaallak waar € 920,- extra voor dient te worden neergeteld. De 16 inch lichtmetalen Zyrcon-velgen zijn standaard op de Allure-uitvoering en ook onze 308 was hiermee uitgevoerd.  

Een prettige optie is het glazen panoramadak. Dankzij meer lichtinval is het vooral onderweg naar Italië genieten. Er is namelijk genoeg te zien wanneer je door de schitterende bergachtige omgeving rijdt. Het panoramadak wordt gecombineerd met extra getinte zijruiten achter. De meerprijs voor deze optie bedraagt € 700,-.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Fijne en overzichtelijke ‘i-Cockpit’

Peugeot staat vooral bekend om het hoge comfort en kenmerkt zich door het overzichtelijke dashboards. Peugeot geeft ze de naam ‘i-Cockpit’. Dit betekent: een compact stuur waarbij het instrumentarium meer naar boven is gepositioneerd. Je kijkt dus niet door, maar boven het stuurwiel om je snelheid en verbruik etc. af te lezen. In het begin vraagt het om gewenning, maar na ruim 2.500 kilometer weet je eigenlijk niet beter en is het zeer aangenaam te noemen

Het dashboard oogt opgeruimd en netjes. Dit komt mede doordat veel functies zijn verstopt in het infotainmentsysteem. Al zou het bijvoorbeeld bij de klimaatbeheersing fijner zijn geweest als deze fysiek te bedienen was. Echter is de afwerking uitstekend en voelen de materialen hoogwaardig aan. De stoelen bieden prima steun en zijn eenvoudig verstelbaar. Comfort is absoluut aanwezig in de 308. Kortom: het is op dit gebied een fijne en comfortabele auto voor de lange afstanden.

er zijn geen afbeeldingen gevonden

Nieuwe 1.5 BlueHDI dieselmotor

Peugeot stelde de 308 ook beschikbaar aan ons vanwege de nieuwe 1.5 BlueHDI dieselmotor. Dankzij de lange roadtrip naar Italië en terug hebben we het blok uitgebreid in verschillende omstandigheden kunnen testen, van ellelange snelwegen zoals de Duitse Autobahn tot de steile Brennerpas bij Oostenrijk. De koppeling van de 308 is gevoeliger dan we gewend zijn van andere auto’s met een dieselmotor. Bijna vanuit stilstand wegrijden in de 2e versnelling is niet mogelijk. De motor valt stil en dus lijkt de 1.5 liter BlueHDI 130 qua bediening veel op een benzinemotor. Desondanks levert het blok voldoende kracht met in totaal 130 pk en 300 Nm.

Na onze uitgebreid testperiode beschouwen we deze motorisering als een zuinigheidswonder. Peugeot geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 28,6. Hier kom je in de praktijk simpelweg niet aan, al is ons testverbruik eveneens netjes en bovendien realistisch. Na +2.500 km noteren we een gemiddeld praktijkverbruik van 4,3 liter per 100 km, oftewel: 1 op 23,3.

Boordevol veiligheidssystemen 

Steeds meer nieuwe modellen zijn standaard of tegen meerprijs uitgerust met tal van assistentiesystemen. Ook onze 308 is op dit gebied rijk uitgerust en is deze onder andere uitgerust met Lane Departure Warning en adaptieve cruise control. Het eerstgenoemde systeem helpt je binnen de lijnen op het asfalt te blijven en werkt over het algemeen goed. Wel adviseren we het hulpsysteem uit te schakelen bij wegwerkzaamheden. Doordat de bestaande en tijdelijke markeringen elkaar overlappen, weet het systeem niet welke hij moet volgen. Dit levert irritante stuurcorrecties op. Ook op de adaptieve cruise control hebben we iets aan te merken. Naar onze mening remt het systeem te hardhandig af, wanneer hij een voorligger ziet. Dit is niet erg prettig voor de inzittenden, maar uiteraard veiligheid voor alles.

Conclusie

Peugeot had met de 308 al een prettige C-segmenter in huis. Het model is alleen maar beter, mooier en moderner geworden. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe neus, maar ook naar de nieuwe dieselmotor. Kracht en zuinigheid gaan uitstekend samen, zo bewijst de 1.5 BlueHDI. Al vraagt de bediening in het begin om gewenning we complimenteren Peugeot voor het materiaalgebruik en de afwerking. Al met al is de Peugeot 308 1.5 BlueHDI een zeer fijne auto en ook zeker geschikt voor de lange afstanden.

Categorieën