We reden een week en meer dan duizend kilometer met onze favoriete uitvoering van de DS NO8: de Étoile Long Range met voorwielaandrijving. Een auto die het Franse idee van reizen opnieuw definieert. Deze versie voelt het meest in balans en past precies bij wat de NO8 wil zijn: een moderne herinterpretatie van de klassieke Franse reisauto. De AWD die we eerder in Genève reden, was sneller en krachtiger, maar voelde minder verfijnd. Het extra gewicht en het stuggere onderstel haalden juist wat van de charme weg.

Voordelen Nadelen

Uitzonderlijk rijcomfort

Stilte op hoog niveau

Luxe en verfijnde afwerking

Te lage laadsnelheid

Trage software-interface

Gewicht voelbaar bij sturen

Rust en afstand

De Long Range beschikt over een grote accu van bijna honderd kilowattuur en een motor van 230 pk. De echte actieradius komt in de buurt van de 650 kilometer, al hangt dat sterk af van rijstijl en omstandigheden. Wij reden met een rijstijl zoals het merk het heeft bedoeld en kwamen op een verbruik uit op ongeveer zestien kilowattuur per honderd kilometer. Daarmee laat het merk zien dat de auto vooral is ontwikkeld voor lange trajecten. De aandrijflijn werkt soepel en onopvallend, zonder nadruk op sportiviteit.

Het weggedrag past bij dat karakter. De vering is zacht, het stuur licht en het onderstel laat zich niet van de wijs brengen door oneffenheden. Het echte leer is gezien de geest van de tijd weliswaar vervangen door duurzame materialen, maar dat is ze ondank deze uitdaging toch echt goed gelukt. De NO8 voelt zich het meest op zijn gemak bij constante snelheden, waar hij een weldadige rust overbrengt. De stilte in het interieur is van een hoog niveau, met nauwelijks hoorbare windruis of rolgeluid.

Laden in de praktijk geen 800 volt

Tijdens het snelladen laat de DS NO8 zien dat hij zijn grote accu redelijk goed weet te benutten. Eerst laadt hij met ruim 160 kilowatt, maar al snel toen de accu voller raakt zakte de laadsnelheid flink terug. Dat is goed te zien in de laadsessie die we hebben vastgelegd: tot veertig procent blijft de snelheid hoog, daarna neemt het tempo stap voor stap af. In de praktijk betekent dit dat je in ongeveer een half uur weer zo’n driehonderd kilometer rijbereik toevoegt. We hebben in de week dat we reden de NO8 niet helemaal onder optimale omstandigheden kunnen testen. Dat had meer te maken met het netwerk dan met de auto. Toch geeft het een beeld. We hadden min of meer toch iets meer verwacht. 800 volt met dito laadsnelheid had deze limousine goed gestaan.

Het laadproces verloopt verder zonder problemen. De informatie op het scherm is duidelijk en de temperatuurregeling van de accu doet zijn werk. Alleen de software reageert wat traag. Het navigatiesysteem vraagt wat geduld bij het zoeken of wijzigen van een route, en dat past niet helemaal bij de moderne uitstraling van de auto. Functioneel werkt het goed, maar het tempo mag hoger.

Een auto voor kenners

De Étoile-uitvoering straalt luxe uit zonder te overdrijven. De stoelen zijn zacht maar geven genoeg steun, de materialen ogen hoogwaardig en de stilte in de cabine is indrukwekkend. Op de snelweg is het geluidsniveau vergelijkbaar met dat van veel duurdere auto’s. Er is duidelijk aandacht besteed aan akoestische isolatie en de rust die je van een Franse luxewagen mag verwachten.

De aandrijflijn voelt krachtig genoeg om soepel in te voegen of bergop te rijden, maar blijft ingetogen. Alles draait om ontspanning. De NO8 is geen auto die uitnodigt tot hard rijden, maar eentje die zijn inzittenden in alle rust naar hun bestemming brengt.

De geest van de Citroën C6

Wie ooit in een Citroën C6 heeft gereden, herkent direct iets van dat oude karakter. De C6 was een auto die zijn eigen koers voer, met nadruk op comfort, souplesse en rust. De DS NO8 pakt dat gevoel weer op, maar dan in een elektrische vorm die past bij deze tijd.

De hydropneumatische ophanging van vroeger heeft plaatsgemaakt voor een adaptief systeem dat met camera’s de weg scant en de vering aanpast. Het gevoel is vergelijkbaar: de auto zweeft over slecht asfalt, zonder dat het week aanvoelt. Voor voormalige C6-rijders is dit de auto waarin ze zich meteen thuis zullen voelen. De manier waarop hij rijdt, de rust in het interieur en de ontspannen zitpositie roepen herinneringen op aan de tijd dat Franse auto’s nog echt hun eigen weg durfden te gaan.

Conclusie

De DS NO8 Étoile Long Range is een elektrische reisauto voor mensen die niet haastig onderweg willen zijn. Hij nodigt uit tot rustig rijden, geeft vertrouwen over lange afstanden en is luxueus zonder schreeuwerig te worden.

De software mag sneller reageren, maar dat doet weinig af aan het totaalgevoel. Wat blijft hangen is de rust. De auto ademt hetzelfde soort kalmte dat vroeger zo typisch was voor de grote Citroëns, alleen nu zonder motorgeronk en met een bereik dat lange reizen mogelijk maakt.

Wie de charme van de C6 ooit begreep, zal in de DS NO8 opnieuw dat gevoel herkennen. Niet als kopie, maar als moderne vertaling van wat Frans reizen ooit betekende: ontspannen de weg op, met tijd aan je zijde.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *