Rijtest: Mitsubishi Eclipse Cross First Edition

Eclipse Cross First Edition

Na de onthulling vorig jaar februari hebben we vol smart zitten wachten op de volledig nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross. Gepositioneerd tussen de ASX en de Outlander vult Mitsubishi met de Eclipse Cross een gat van een nog steeds groeiende SUV markt. Waarbij het design van de beide broeders toch wel iets aan de veilige kant is zijn ze met de Eclipse Cross een nieuwe weg ingeslagen. Met het coupé achtige design volgens het nieuwe Robust & Ingenious Design platform is de Eclipse Cross dan ook geheel terecht in de prijzen gevallen bij de GOOD DESIGNTM awards. Uiteraard kan een rijtest dan niet uitblijven.

Een lust voor het oog

Voor deze rijtest zijn we een week op pad gegaan met een Eclipse Cross First Edition in het Red Diamond. Persoonlijk nooit een grote fan geweest van de kleur rood maar deze Eclipse Cross draagt die kleur wel erg goed. Na een kritisch rondje om de auto heen ben ik mijn glimlach nog steeds niet verloren. De afmetingen van de Eclipse Cross geeft het idee van een echte SUV. De fraaie aflopende daklijn die overgaat in een spoiler geeft een sportief karakter. Dit wordt versterkt door de opvallende in tweeën gedeelde achterruit waar de achterlichten mooi in doorlopen. Ook aan de voorzijde zijn de lichtunits netjes meegenomen in het ontwerp van de ‘dynamic shield’ grille. De 18 inch lichtmetalen velgen maken het geheel wel echt af.

Tijd om in te stappen   

Dankzij het Keyless Operation System komt de auto na een druk op de knop van de deurgreep van het slot en kan de sleutel in de broekzak blijven. Het interieur oogt zeer netjes en zoals we gewend zijn van Mitsubishi van goede kwaliteit. Het dashboard ziet er netjes geordend uit en is rustig gehouden wat betreft het aantal knoppen. Op gebied van innovatie lijkt het dashboard iets wat achter te lopen. Zo is het 7 inch touchscreen aan de kleine kant en zijn de tellers analoog uitgevoerd terwijl we bij de concurrentie steeds meer digitaal zien. Wel erg fijn is de touchpad in het middenconsole voor bediening van het mediasysteem. Tevens was onze Eclipse Cross uitgevoerd met het optionele head-up display waardoor je ten alle tijden de ogen op de weg kan houden, wel zo veilig.

Wat wel een opvallende keuze is van Mitsubishi is het weglaten van een geïntegreerd navigatie systeem. Via Apple Carplay of Android Auto is er wel te navigeren via maps. Het enige nadeel is dat de Android app officieel nog niet beschikbaar is in Nederland. Het argument vanuit Mitsubishi is dat deze systemen altijd up to date zijn. Hier zit wel wat in maar aangezien het voor Android nog niet optimaal werkt misschien nog iets te voorbarig.

Ruimte genoeg

Op gebied van ruimte scoort de Eclipse Cross ook een ruime voldoende. Zowel voorin als achterin is er voldoende ruimte, zelfs voor de wat grotere Nederlander. Standaard beschikt de kofferbak over een inhoud van 341 liter. Na het naar voren schuiven van de achterbank met 20 cm is de inhoud te vergroten naar 448 liter. Dit gaat uiteraard wel ten koste van de passagiers achterin.

Het rijden

Momenteel is de Eclipse Cross alleen nog beschikbaar met een 1.5 liter benzine motor met 120kW/ 163 pk. Deze krachtbron zorgt in samenwerking met de vlotte 8-traps CVT automaat voor een aangenaam sportieve rijbeleving en geeft geen moment het gevoel dat je pk’s tekort komt. Wie toch zelf druk wilt zijn met het doorschakelen door de acht versnellingen kan ook gebruik maken van de flippers achter het stuur. Vast erg handig wanneer je in een bepaalde versnelling wilt blijven rijden maar verder niet heel waardevol. Met een gecombineerd verbruik van 1 op 11 tijdens deze test is de Eclipse Cross wel aan de dorstige kant. 1 op 13 is waarschijnlijk wel haalbaar door in de Eco Modus te rijden maar dit maakt de auto wel erg traag bij bijvoorbeeld het optrekken.

Op gebied van rijcomfort is de Eclipse Cross een fijne auto, al komt de achterdemping wel wat hobbelig over op de binnenwegen. Erg aangenaam zijn ook de vele camera’s die de auto rijk is. Achteruit inparkeren is extra makkelijk dankzij de Multi Around Monitor die zowel achteruit als bovenaanzicht bied. Daarnaast maken de spiegelcamera’s  en de camera voor het de bestuurder erg lastig om schade te rijden. Veiligheidssystemen zoals Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Rear Cross Traffic Alert en Adaptive Cruise Control doen goed hun werk en geven je een veilig gevoel.

Conclusie

De Mitsubishi Eclipse Cross is zeker geen auto die je links mag laten liggen wanneer je opzoek gaat in dit segment. De fijne rijeigenschappen en het mooie design behoren zeker tot de pluspunten van deze SUV. Alleen bij het afrekenen aan de benzinepomp ben ik heel kort mijn glimlach verloren. De Eclipse Cross Pure is al te rijden vanaf €29.450 all-in rijklaar. Het gereden First Edition model is er al rijklaar voor €33.990.-. Voor de meest complete Instyle uitvoering dien je €39.490.- neer te tellen.