Rijtest: Hyundai Kona Electric 64kWh

Kona Electric

Toch wel één van de auto’s waar veel (zakelijke) rijders op zaten te wachten. Met de Kona Electric bedient Hyundai zowel de liefhebber van de SUV als de elektrische rijder. Daarnaast belooft Hyundai een actieradius die we alleen nog maar tegenkomen in het hogere (duurdere) segment. Tijd voor ons om de weg op te gaan met deze elektrische kilometervreter.

Een ander neusje

Om te beginnen werpen we eerst een kritisch oog op het design. De Kona Electric is in de meeste opzichten hetzelfde als de normale Kona. Het grootste cosmetische verschil is te vinden in de gesloten neus. Op de plek van de open grille vinden we nu een gesloten neus met daarin het aansluitpunt voor de lader verborgen. Verder zijn onder ander de slanke lichtpartijen en de fraaie daklijn die overloopt in een stoere spoiler de meest opvallende design kenmerken. Om het robuuste karakter van een compacte SUV te benadrukken zijn de wielkassen en een groot gedeelte van de achterbumper uitgevoerd in een zwarte kunststof. Uiteraard is de kleur iets persoonlijks maar we moeten toegeven dat de Galaxy Grey uitvoering van de door ons gereden Kona wel erg fraai is.

Zeer compleet interieur

Ook het interieur en dashboard zijn in grootte lijnen hetzelfde als in de normale Kona. Het middenconsole is in de Electric verhoogt en de pook heeft plaatsgemaakt voor drukknoppen waar men drive(D), neutraal(N) en reverse(R) kan kiezen. Door het ontbreken van het schakelmechaniek is het middenconsole ook iets slanker en is er over de gehele lengte een groot opberg vak onder te vinden. Het multimedia systeem is uitgerust met een groot scherm en is makkelijk in gebruik. Naast de standaard functies is op het systeem ook allerlei informatie af te lezen over het verbruik van de accu’s en het regenereren van de energie. Daarnaast was onze Kona uitgerust met een HUD systeem wat doormiddel van projectie de belangrijkste informatie op een schermpje voor de bestuurder in de zichtlijn projecteert

Het zitcomfort van de lederen stoelen is zeer aangenaam. Een fijne bijkomstigheid met de lederen stoelen zijn de optionele stoelventilatie en verwarming. Wel wordt je op de achterbank eraan herinnerd dat de Kona een auto is uit het compacte B-segment, het is erg krap achterin. Om ruimte voor een volwassene te creëren dien je als bestuurder wel wat dichter op het stuur te kruipen. Ook de kofferbak is met 373 liter wat aan de kleine kant voor dit segment. Voor bijvoorbeeld een gezin waarbij de kinderwagen onderdeel is van de standaard bagage is deze wat aan de kleine kant en is enige demontage van de kinderwagen nodig.

Het rijden

Het rijden met de Kona Electric is toch zeker een genot te noemen. Dankzij de elektromotor beschik je direct over de 395 Nm/ 204 pk. Het gevolg is dat je met 7.6 seconden op de 100 km/u zit en dat even een auto inhalen op de snelweg met de spreekwoordelijke ‘’vingers in de neus’’ lukt. De elektromotor is ook echt heel stil, het enige wat hierdoor lichtelijk irritant wordt is het gezoem van de banden. Met een stevige groei in elektrische voertuigen is op dit gebied voor de bandenproducenten nog wel wat winst te behalen. Ook de wegligging is door het lage zwaartepunt zeer aangenaam te noemen. Ook op gebied van veiligheid is de Kona Electric rijk uitgerust met onder andere Adaptive Smart Cruise Control die veilig afstand houd op rijder voor je.

Actieradius en laden

Dan antwoord op de vraag die bij iedere elektrische auto wordt gesteld: hoeveel kilometer kan je ermee rijden? Met de Kona elektric 64kw haalden wij met gemak een afstand van 450 km. En uiteraard rijden wij met een test niet heel efficiënt. Daarom is een actieradius van rond de 480 km zeker te halen wanneer je de Kona normaal gebruikt. Laden tot 100% is met een 7.2 kWh thuislader haalbaar binnen 9.5 uur. Met snelladen tot 100 kW is de Kona Electric binnen 54 min tot 80% te laden. Uiteraard is met een actieradius van boven de 450 km de stress om het tijdig laden iets minder hoog.

Conclusie

Onze conclusie is dat de Kona Electric zeker niet vergeten mag worden wanneer je opzoek bent naar een elektrische auto. Het fraaie design en nette afwerking zijn dikke pluspunten voor dit model. Afhankelijk van je gezinssituatie kan de beperkte ruimte op de achterbank en de kofferbak je toch doen kiezen voor een ander model zoals bijvoorbeeld de ruimere Nissan Leaf. Al blijft vooral de royale actieradius toch wel het grootste pluspunt van de Kona

Dit is dan ook meteen één van de voornaamste redenen waarom de Kona Electric voor veel met name zakelijke rijders zo interessant is. De vanaf prijs van de Hyundai Kona Elektric begint bij €38.315.-. De door ons gereden Premiun uitvoering is er vanaf €44.115.-. Hierdoor blijft de Kona inclusief opties onder de €50.000.- en dus binnen de 4% bijtelling. Door de toch wel zeer hoge prijs zullen veel particulieren de Kona Electric links laten liggen en zal voornamelijk door die lage bijtelling de zakelijke rijder de doelgroep zijn.