rijtest Ford Mondeo Hybride Wagon

Er verschijnen steeds meer hybride auto’s en Ford wil niet achterblijven. Eén van de eerste hybride Fords is de Mondeo Hybride, die sinds begin dit jaar ook als Wagon beschikbaar is. Wij namen de Ford Mondeo Hybride Wagon in de schitterende kleur “urban teal “ een weekje mee voor een rijtest.

rijtest Ford Mondeo Hybride Wagon (7)Amerikaanse roots

Ford bood de Mondeo al een tijdje aan als hybride sedan, maar dit was eigenlijk een Amerikaanse Ford Fusion. In Amerika is de Fusion Hybride al sinds 2013 verkrijgbaar en wordt hij onder andere ingezet door de politie van New York City. Omdat sedans in Europa niet zo populair zijn, introduceerde Ford eerder dit jaar de Mondeo Hybride Wagon.

De hybride Mondeo Wagon is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld: in Amerika is er geen stationwagon-variant van de Fusion. De Mondeo Hybride Wagon is dus eigenlijk een Amerikaanse auto speciaal voor de Europese markt, gebouwd in Spanje. De Amerikaanse roots van de Mondeo zijn af en toe zichtbaar: zo is het dashboard met één druk op de knop om te zetten van kilometers naar mijlen. Maar ook door het enorme rijcomfort doet de Mondeo denken aan een Amerikaanse auto.

Het ontwerp van de Mondeo gaat al een paar jaartjes mee, maar er is weinig lelijks aan te vinden. De kenmerkende grote gapende grille met de booskijkende koplampen geven de auto een stoer uiterlijk. Hier geen extreem hoge heuplijn, maar een tijdloos ontwerp met fatsoenlijke zijruiten. In de enige lijn van voor naar achter, zitten keurig de handgrepen verwerkt. Dit is een auto waar je mee voor de dag kan komen!

Hybride technologie

Bij het rijden met de Mondeo Hybride Wagon valt vooral het comfort op. De 2-liter benzinemotor en de elektromotor leveren samen 187pk, waarmee de Mondeo goed meekomt met het overige verkeer. Door het forse gewicht van 1716 kilo voelt de auto soms wat log: de Mondeo Hybride Wagon nodigt niet uit om hard mee te rijden. De achttraps eCVT automaat zorgt voor een laag toerental en schakelt zonder dat je het merkt.

Ondanks het gewicht is de wegligging prima en is er geen sprake van overhellen in de bochten. Het stuurgedrag is strak en met vertrouwen ga je elke bocht in. Oneffenheden in de weg voel je bijna niet. Het comfort wordt nog verder verhoogd door de stilte in de Mondeo: er is nauwelijks motorgeluid of windgeruis en geluiden van buiten worden goed tegengehouden.

De hybride techniek komt het best tot zijn recht bij lagere snelheden, misschien ook een overblijfsel van zijn Amerikaanse roots. Op de snelweg lijkt de elektromotor nauwelijks een rol te spelen, waardoor wij op de snelweg een verbruik van slechts 1 op 15 noteerden. Hiermee vergeleken voelt het vreemd dat de grote Mondeo in de stad zonder problemen 1 op 25 haalt.

Grafiekjes, grafiekjes, grafiekjes

Het verbruik kun je goed in de gaten houden: het dashboard toont meer grafiekjes dan de gemiddelde managementvergadering. Links en rechts van de analoge snelheidsmeter zijn de digitale schermen geheel op eigen wens in te richten, zodat je precies ziet wat je wil zien. Zo houdt je precies bij hoeveel remenergie je opwekt en wanneer je elektrisch rijdt, de accu oplaadt of de benzinemotor gebruikt.

We waren verbaasd over de “efficiëntiebladeren”: de term klinkt als iets dat bedacht is tijdens een veel te lange creatieve sessie, maar toch geven de groene boomblaadjes op je dashboard een ‘zen’ gevoel. Als er na een beetje gasgeven een blaadje wegvliegt, voel je je toch verantwoordelijk voor je  tuintje op je dashboard.

rijtest Ford Mondeo Hybride Wagon (2)Veel ruimte

Het interieur oogt ruimtelijk door de schuine middenconsole, maar sommige knoppen aan de rechterkant zitten hierdoor wel ver weg van de bestuurder. Omdat het dashboard maar weinig knoppen heeft, ziet het er opgeruimd uit. Dit in tegenstelling tot het stuur, dat vol met knoppen zit. Op de middenconsole zit gelukkig niet zo’n opgeplakt beeldscherm, dat we bij veel auto’s zien tegenwoordig. Veel functies zijn uitsluitend te bedienen via het touchscreen, maar gelukkig werkt Sync3 hierop uitstekend.

De Mondeo biedt veel ruimte. Ook achterin zitten volwassenen erg ruim, geholpen door het verlengde dak van de Wagon. Door de accu’s is de vlakke vloer van de kofferruimte iets verhoogd, maar er is nog meer dan genoeg ruimte voor je spullen. Middels een knop in de bagageruimte verschijnt de automatisch wegklapbare trekhaak: helaas mag de hybride Mondeo slechts 750 kilo trekken.

rijtest Ford Mondeo Hybride Wagon (10)Niet opschepperig

De Ford Mondeo biedt meer luxe dan je in eerste instantie vermoedt. De materialen van het interieur ogen en voelen van prima kwaliteit. Het audiosysteem bewijst dat je ook uitstekend geluid kunt krijgen uit een systeem zonder allerlei opschepperige logo’s. Verwarmde voorstoelen, elektrisch verstelbaar stuur met geheugenfunctie en achteruitrijcamera zorgen voor extra gebruiksgemak, terwijl de adaptive cruise control, rijbaanassistent en dodehoek-assistent voor extra veiligheid zorgen. Uiteraard is ook voorruitverwarming standaard en is de achterklep elektrisch te bedienen.

Conclusie rijtest Ford Mondeo Hybride Wagon

Naast de hybride is de Mondeo ook als diesel verkrijgbaar, hier zit echter vier keer meer BPM opgeplakt. De startprijs van de diesel (vanaf 44.355 Euro) is dan ook duurder dan de duurste versie van de hybride Mondeo: de Vignale (vanaf 44.050 Euro). De door ons geteste Mondeo Hybride Wagon was in de Titanium-uitvoering, die voor 35.190 Euro bij de dealer staat. Tevens was de auto voorzien van het X Business Pack, speciale metallic lak en 18-inch velgen.

Zowel de uitrusting als het rijgedrag van de Mondeo Hybride Wagon lijken erop gericht om je zo comfortabel en relaxed mogelijk naar je bestemming te brengen, zonder opschepperig te zijn. De hybride technologie vertaalt zich niet in een laag verbruik, maar in een B-label kwalificatie en de lagere BPM scheelt wel veel in de aanschafprijs. Voor de zakelijke rijder betekent dit een lagere bijtelling. 

Categorieën