Rijtest Ford Focus (5)

Ik zal eerlijk tegen jullie zijn, ik was niet helemaal onafhankelijk in deze test. Mijn eerste auto was een Ford en je houdt altijd een zwak voor je eerste wagen. Ik prees Ford altijd omdat ze een luxe sedan alsnog een “sportief karakter” konden geven. Nu ging mijn oude beestje met zijn 2,5 liter V6 motor wel redelijk vooruit, maar tijden veranderen. Als we over 2 decennia nog ijsberen willen hebben op deze planeet, moeten we inkrimpen. Ford’s antwoord was de 1.0 Ecoboost 3 cilinder die 100 of 125 pk levert. Kan Ford met deze motoren nog wel een sportieve auto maken, een auto waar je met plezier in rijdt? Dat ging ik uitzoeken in deze rijtest met de Ford Focus.

Design

De sleutel bij het opnieuw ‘beruiken’ van goede dingen uit het verleden is, dat je het geen parodie laat worden.

Het design van de originele ST is op z’n minst iconisch te noemen en je ziet er heel veel van terug in deze ST-line. De overhangende grille gaat door in twee hoge vleugellijnen op de motorkap geven de focus een karakteristieke uitstraling. Over het dak kom je bij de achterkant uit bij de herkenbare ST-spoiler. De versie die ik meekreeg van Ford Nederland is uitgerust met 18 inch machinale spaak velgen en rode remklauwen.

Als je het portier opendoet, pronkt het ST-line logo op de instaplijst. De half lederen stoelen ogen met hun rode stiksel sportief, maar zitten verrassend comfortabel. Het stuur is ook leder en voelt solide aan. Dashboard is afgewerkt met plastic, maar ziet er niet goedkoop uit. De pook is voor de helft van aluminium, wat stevig aanvoelt. Dit is in geen velden of wegen een goedkope reboot van de ST. Ford heeft zichzelf overtroffen met dit ontwerp en interieur en dan moeten de echte snufjes nog komen.

Een lange lijst aan technische hoogstandjes

Dit was mijn doopvaart met een 1.0 Ecoboost. Mijn ervaring ligt bij de grotere modellen dus de veelgeprezen motor moest bij voorbaat al aan hoge verwachtingen voldoen. Via de startknop start ik de driepitter met 125 pk. Het eerste wat ik opmerk is dat ik eigenlijk niets hoort. De motor is stationair heel stil en in de interieur moet je echt je best doen om iets te horen. Schuin voor me schakelt het 8 inch touchscreen, de Sync 3, in. Nadat ik mijn telefoon heb verbonden via de USB schakelt hij over naar Android Auto. Het scherm werkt soepel en snel. Als ik mijn muziek start merk ik dat het, met de 9 speakers en subwoofer van Bang & Olufsen, in totaal goed voor 675 watt!!!, wel goed zit met het entertainment in de wagen.

Dan gaan we rijden. De motor is bij deze uitvoering gekoppeld aan een handmatige zesbak, welke erg soepel schakelt, zoals we mogen verwachten van een moderne handbak. Hij is vlot van zijn plek en geeft je aanwijzingen wanneer je onnodig in een versnelling blijft hangen. Een minpuntje wat mij opviel, is dat de auto bij rustig rijgedrag bij de 80 kilometer per uur al vraagt of je hem in de zesde versnelling wil zetten, waarna hij laat blijken dat hij daar eigenlijk net niet genoeg kracht voor heeft.

Ik heb echt moeten vitten voor deze opmerking, want de Focus ST-line rijdt echt heel fijn. Hij ligt als een blok beton op de weg en zelfs bij hogere snelheden geeft hij geen kik. Iedere beweging van het stuur is, onder andere door de elektronische stuurondersteuning, direct een stuurbeweging. Dit komt omdat de ST-line niet alleen in het uiterlijk verschilt van een gewone Focus, maar ook een strakker onderstel heeft dan zijn broertje.

Rijden is een eitje

De Ford Focus is door de NCAP, de autoveiligheidstesters, geprezen om zijn rij-assistentiesystemen. De wagen zit er dan ook propvol mee. Hij parkeert je niet alleen in, maar rijdt ook de parkeerplek uit. Hij waarschuwt je als je dreigt te botsen. De auto doet de hellingproef voor je en hij herkent verkeersborden. Als je de adaptive cruise control inschakelt, dan houdt hij automatisch afstand van je voorganger. Zelfs als je onverhoopt tegen het verkeer in rijdt laat hij je dat weten (heb ik me laten vertellen ;)).

Start een simpele zoektocht in jouw appstore naar keuze en je stuit op de FordPass Connect app. Hiermee kun je van afstand je voertuig monitoren, openen en sluiten en op de hogere modellen, zelfs starten en stoppen. De nieuwe Focus komt met een ingebouwd modem, waardoor hij altijd online is en je auto onderweg een Wifi hotspot is via Vodafone.

Feiten en cijfers

Gaan we met deze Focus met 1.0 de ijsberen redden? Niet helemaal, maar we komen een heel eind. Buiten dat de Ecoboost van zichzelf al heel zuinig is, heeft hij bij lage belasting ook nog de optie om een cilinder uit te schakelen, waardoor je dus op twee(!) cilinders rijdt. Ford geeft een gecombineerd verbruik op van 1 op 20, wat niet slecht is. Ik kwam in mijn rijtest, uit op 1 op 18, wat netjes is gezien mijn nogal sportieve rijstijl. Als je het gaspedaal helemaal naar beneden drukt en even de tijd hebt, kom je tot de 200 kilometer per uur. 0 tot 100 km/h gaat in ongeveer 10 seconden. Prijs van het testmodel is € 30,385 inclusief BTW en BPM. De nieuwe Ford Focus is er al vanaf € 23.765,-. 

Eindoordeel

Mijn testweekend met de Focus ST-Line was een erg goed weekend. Ik heb genoten van de rijeigenschappen en hoewel ik even moest wennen aan de auto, zijn we aan het einde van het weekend goede vrienden geworden. Ford heeft, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, een plaatje van een auto gemaakt. Terugkomend op de vraag kan Ford met deze motoren nog wel een sportieve auto maken, een auto waar je met plezier in rijdt?

Volmondig JA!

Categorieën