Rijbeleving: Ford Focus ST-Line 182

Ford Focus ST-Line 182 2017

Ford breidt zijn gamma aan ST-Line-modellen met de dag uit, zo lijkt het. Naast de 150 pk sterke Focus ST-Line 1.5 EcoBoost, is hij nu ook bestelbaar met 182 pk. Wij voelden deze variant aan de tand en delen onze belevenissen met jou.

Wat voorafging

Momenteel moet de Ford Focus inleveren aan populariteit, tegenover de Opel Astra en Volkswagen Golf. Dat is dan ook het enige minder goede nieuws, want de verkoopcijfers van de Focus zijn positiever dan één jaar terug. Afgelopen acht maanden verkocht de importeur ruim 3.700 exemplaren, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar 3.200 stuks bedroeg. Dit betekent een toename van meer dan 500 auto’s, en daar is de ST-Line-uitvoering deels verantwoordelijk voor.

Mede daarom houdt Ford de Focus ST-Line in de spotlights. Dit doet het merk met een gepeperde 182 pk-versie. Deze uitvoering is exclusief te noemen: er zijn slechts 120 exemplaren voor Nederland beschikbaar.

Exterieur & Interieur

Bij een uitvoering als de ST-Line draait het natuurlijk om de looks. De Focus waar wij mee reden, onderging dan ook de nodige optische aanpassingen. De carrosserie is gespoten in de kleur Magnetic, waarover de meningen op de redactie zijn verdeeld. De een vindt het een volwassen kleur, voor de ander mag het wat opvallender. Wel wordt de donkergrijze tint afgewisseld met elementen in Shadow Black, waaronder het dak en de buitenspiegelkappen. Tot slot rolt de Focus ST-Line 182 op 18 inch lichtmetaal in Rock Metallic & Machined.

Eenmaal binnen ontdekken we een aantal overeenkomsten met de eerder gereden Kuga ST-Line. Hiermee bedoelen we o.a. de zwarte hemelbekleding: het is onderscheidend, maar het bevordert niet de lichtinval. Het lederen stuurwiel ligt heerlijk in de hand, terwijl de sportstoelen uitstekende ondersteuning bieden. Bovendien zijn ze met rode stiknaden afgewerkt, een verwijzing naar de sportieve insteek van dit model.

Het rijden

Qua uiterlijk komt de 182 pk-editie overeen met de reguliere Focus ST-Line, al geldt dat niet voor de prestaties. Keer op keer peutert het merk meer pk’s uit de viercilinder krachtbron, en dat is een hele prestatie. Ditmaal levert de 1.5 liter EcoBoost-turbobenzinemotor 32 pk meer dan voorheen (eerst 150 pk), wat de sportief ingestelde bestuurder als muziek in de oren klinkt.

Dat extra vermogen bezorgt plezier, maar ook een hoger verbruik. Sportiviteit heeft merkbaar prioriteit gekregen bij de Focus ST-Line 182, al nemen we dat Ford niet kwalijk. De klant heeft voor de ST-Line sowieso voldoende keuzevrijheid. 

Specificaties

Motor: 1.5 liter EcoBoost-turbobenzinemotor (182 pk en 240 Nm)

Versnellingsbak: Handgeschakelde zesbak

0-100 km/h: 8,6 sec.

Topsnelheid: 222 km/h

Gecombineerd brandstofverbruik: 5,5 liter/100 km

CO2-uitstoot: 127 g/km

Lengte, breedte en hoogte: 4.360 mm/1.823 mm/1.484 mm

Bagageruimte: 363 liter

Vanafprijs: € 26.550,- (inclusief BTW en BPM)

Prijs (getoond model): € 30.975,- (inclusief BTW en BPM)