Zeekr | opnieuw een automerk van Chinese bodem

Zeekr

is opgericht in 2021 en is een nieuwe autoproducent die zich volledig richt op de elektrische auto. Zeekr is een dochtermaatschappij van Geely, het autoconcern dat onder andere ook Polestar, Volvo, Lynk & Co en Lotus onder zijn hoede heeft. Met Zeekr meldt zich opnieuw een Chinees automodel op het strijdtoneel van de wereldwijde EV-markt.

Enerzijds een gunstige ontwikkeling want het zet de prijzen van de stekkerauto onder druk. Anderzijds is wel de vraag wat dit betekent voor de Europese auto-industrie. Uiteraard zijn de Chinees merken veilig en betrouwbaar. En de hoogwaardige technologie ontbreekt niet meer in de Chinese auto’s. Maar hoe zit het met de kwaliteit? En gaan alle modellen niet steeds meer op elkaar lijken wanneer de auto’s een optimale mix moeten zijn van goed-is-goed-genoeg tegenover de laagste kosten? Om zich nog te kunnen onderscheiden zal de Europese industrie zich moeten richten op de prijs/kwaliteit-verhouding, want zeker veel Europeanen zijn daar gevoelig voor, alsook het rijkere deel in Azië.

Zeekr komt met model ‘001’


Het lijkt James Bond wel. De eerste modellen van Zeekr beginnen met twee nullen. Naast het model dat nu naar de markt komt (001) liggen de plannen klaar om ook de 009 te lanceren.

 


Maar nu de 001. Het crossover-model wordt aangedreven door twee elektromotoren die gecombineerd een vermogen hebben van 540 pk. De Zeekr is gebouwd op het SEA-platform van Geely. Daarmee kan het 800V laden wat de laadtijden zal bespoedigen. Binnen de 4 tellen sprint de Zeekr 001 van 0 naar honderd km/uur.






Zeekr 001 interieur

Nieuwe batterijtechnologie


Het voertuig heeft een 100kWh grote Qilin-accu aan boord dat volgens de autofabrikant een bereik geeft van ruim 1000 km! Het opvallend hoge bereik wordt bereikt doordat de batterijen zijn gebaseerd op CATL’s Cell-to-Plate technologie (CTP). CTP is een nieuwe batterijtechnologie die gebaseerd is op minder ruimtebeslag voor de accucellen. De 1000 km kon wel eens volgens de Chinese maat zijn. In WLTP-normen zou het ruim 700 tot 750 km moeten zijn. Door een speciale celkoelings technologie moet de Qilin-accu volgens producent CATL in 10 minuten kunnen worden geladen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *