BMW i4 – welke laadkabel past daarbij?





Als alternatief op de Tesla Model 3 presenteerde BMW de volledig elektrische i4. De strakke sedan is de elektrische variant van de 4-serie Gran Coupe en is zelfs de eerste elektrische BMW die als krachtige M op de markt verscheen. Met een actieradius van 490 kilometer voor de instapversie is het een prima alternatief op de benzineversies. Maar hoe zit het eigenlijk met het opladen van de BMW i4? Welke laadkabel is er nodig om de auto zo snel mogelijk op te laden?




 Om je op weg te helpen hebben wij het op een rijtje gezet.



Tip: klik



hier



voor een testverslag van de BMW i4.







Laadkabel voor de BMW i4




Begin dit jaar verscheen de BMW i4 op de markt. In eerste instantie als eDrive40. Deze ‘voorlopige instapper’ kreeg een 83,9 kWh groot accupakket met een WLTP range van 470 kilometer. Standaard werd deze uitvoering




 uitgerust met een 11 kW boordlader waarmee in iets meer minder dan 9 uur opgeladen kon worden. Hiervoor maakt de BMW i4 eDrive40 gebruik van een


11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel


.



Tegelijk onthulde BMW ook de sportieve



BMW i4 M50



. De eerste volledig elektrische auto met een M-label. In de basis kreeg de i4 M50 hetzelfde accupakket, ditmaal met 544 pk en 795 Nm en een actieradius tot 435 kilometer. De BMW i4 M50 is eveneens uitgerust met een 11 kW boordlader en gebruikt hierom dezelfde laadkabel.

Sneller opladen met de Volkswagen ID.3


Begin deze maand kondigde het merk ook de komst van een nieuwe instapper aan. De eDrive35 positioneert zich onder de eDrive40 en krijgt een kleiner accupakket. Ditmaal 66 kWh groot in combinatie met de aandrijving op de achterwielen. Gelukkig heeft BMW ook voor de eDrive35 de 11 kW boordlader behouden. Dat wil zeggen dat alle versies van de BMW i4 een 11 kW boordlader hebben en dezelfde laadkabel gebruiken, namelijk 


een


11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel


.


 


Ter verduidelijking zijn de uitvoeringen en benodigde laadkabels te vinden in de onderstaande tabel.

Mijn BMW i4 laadt niet snel genoeg, wat is het probleem?



Een langzame laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende




 oorzaak is het gebruik van de verkeerde laadkabel. Door een laadkabel te gebruiken die niet overeenkomt met het maximale laadvermogen van de auto kan de laadtijd ook flink oplopen. 




De oplossing is dus het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. 




Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd evenals



het laadvermogen van de laadpaal



. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de BMW i4 maar is vaak duurder. 






Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *