Wat is Vehicle To Load (V2L) en hoe werkt het?







 


Onlangs trok Hyundai de doeken van de langverwachte



Ioniq 5




. Het merk maakte van de gelegenheid gebruik om de elektrische auto uit te rusten met de nieuwste technieken, waaronder een Vehicle To Load functie. Hyundai is niet de enige die deze functionaliteit toepast op nieuwe elektrische auto’s, ook de nieuwe



Kia EV6





heeft V2L. Maar wat is het eigenlijk? En hoe belangrijk is deze optie op een elektrische auto?

Wat is Vehicle To Load (V2L)?


Een een recent artikel schreven we over



Vehicle-To-Grid (V2G)




techniek. Met deze techniek is het niet alleen mogelijk om een elektrische auto via een laadpaal op te laden maar ook om de accu van de EV te gebruiken om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Daarbij zal opgeslagen energie terug geleverd worden aan het net. V2G maakt het mogelijk om overbelasting te voorkomen en tegelijkertijd efficiënt met stroom om te gaan.







Vehicle To Load, ofwel afgekort V2L, is in de basis vergelijkbaar met Vehicle To Grid-techniek. In plaats van de opgeslagen energie in de accu van de auto te gebruiken om het net te stabiliseren kan het worden gebruikt voor andere doeleinden. V2L is gericht voor het opladen van andere elektrische apparatuur, zoals een elektrische fiets, scooter, kampeeruitrusting of zelfs een andere elektrische auto.


Hoe werkt V2L precies?


De auto’s die zijn uitgerust met V2L beschikken over speciale poorten. Je hoeft enkel de kabel aan te sluiten en de auto zal als oplader functioneren voor ieder ander apparaat. Zie het als een laadpaal of stopcontact op wielen.



In het geval van de Hyundai Ioniq 5 zijn er zelfs meerdere V2L-poorten te vinden. De eerste oplaadpoort kun je vinden in de auto onder de achterbank. Om gebruik te maken van deze laadpoort zal de auto aangezet moeten worden. De poort is voornamelijk geschikt voor huishoudelijke apparatuur. Bijvoorbeeld het opladen van een laptop of een koelbox.



De tweede V2L-laadpoort bij de Hyundai is te vinden aan de buitenzijde. Voor deze poort is het niet nodig om de auto te starten. Deze poort kan daarom worden gebruikt voor het opladen van een elektrische fiets of een andere elektrische auto.



Hoe snel gaat Vehicle-To-Load opladen?


In tegenstelling tot de reguliere AC- en DC laadpoort kent de V2L een laadvermogen beperking tot 3,7 kW (1-fase, 16A). Erg snel zal het opladen van grotere apparaten dan ook niet gaan. Zie de functionaliteit meer als bijkomstigheid om een fiets te kunnen laden of kleinere apparatuur. Een andere elektrische auto opladen is mogelijk maar zal tijd in beslag nemen en natuurlijk kilometers wegsnoepen van de actieradius.



Wellicht dat toekomstige auto’s (we schrijven deze blog in april 2021) worden voorzien van een hoger V2L-laadvermogen, al verwachten we dit niet snel. V2L kan immers nu al uitkomst bieden voor de alledaagse ritjes met een EV. Het is wederom een voorbeeld van een snel ontwikkelde markt. Wat zouden we nog meer voor technieken kunnen verwachten de komende jaren?



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *