Wat is snelladen of DC laden van een elektrische auto?




Een elektrische auto kan op verschillende manieren worden opgeladen. Een veelvoorkomende manier is

snelladen

. Maar wat is snelladen precies en hoe werkt het snelladen van een elektrische auto?







Snelladen. De naam verklapt eigenlijk al wat het inhoud. Snelladen is simpelweg het snel kunnen opladen van de batterij van een elektrische auto. In onze kennisbank zijn heel wat artikelen te vinden over het opladen van elektrische auto’s. In een van deze artikelen bespreken we de verschillende oplaadmogelijkheden. Een elektrische auto kun je opladen aan het stopcontact, wat flink wat tijd in beslag zal nemen, aan een laadpaal of aan een snellader.

Opladen aan een snellader kent verschillende benamingen waarvan de term ‘snelladen’ de meest voorkomende is. Snelladen is eigenlijk opladen middels gelijkstroom (

DC laden

). Hierbij zal de onboard oplader van de auto worden overgeslagen en de accu’s van de EV rechtstreeks worden gevoed. In tegenstelling tot reguliere laadpalen, die gebruik maken van wisselstroom (

AC laden

), gaat het opladen aan een snellader een stuk sneller.






Hoe werkt snelladen? (kabel/ pasje)



In de basis is het proces om een snellader te gebruiken niet anders dan een reguliere lader. Het grootste verschil is merkbaar bij de vaste kabels van een snellader. In Europa zijn er twee kabelvarianten, te weten de

CHAdeMO

en de

CCS

. De



CHAdeMO kabel




is gericht op Japanse voertuigen terwijl de



CCS-2 kabel



speciaal ontworpen is voor Europese voertuigen. Beide kabels zijn gemaakt om hoge laadsnelheden aan te kunnen. In de meeste gevallen passen fabrikanten bij laadvermogens hoger dan 150 kW zelfs gekoelde kabels toe.







Om het opladen middels een DC-lader te starten zal de juiste kabel moeten worden aangesloten op het voertuig. Vervolgens zal er een autorisatie moeten plaatsvinden om in een later stadium de stroomkosten door te berekenen. Dit verloopt in de meeste gevallen via een laadpasje gekoppeld aan een backoffice abonnement. Een andere optie is het gebruik van een QR code of een mobiele applicatie. Wanneer het laadpasje is voorgehouden zal het opladen starten.


 


Hoe lang duurt snelladen?



De duur van het opladen is afhankelijk van meerdere factoren. Allereerst is het laadvermogen van de snellader van belang. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller er geladen kan worden aan het station. Inmiddels zijn snelladers met laadvermogens tot 300 kW eerder regel dan uitzondering.








Ten tweede geldt het maximale snellaadvermogen van de auto. Deze kan flink verschillen per merk, model of uitvoering. Ter vergelijking: een



Volkswagen e-Up




kan snelladen met een maximaal vermogen van 40 kW terwijl een



Porsche Taycan Cross Turismo



een laadvermogen tot ruim 262 kW heeft.











In het geval van de Volkswagen e-Up! zal het snelladen ongeveer 48 minuten in beslag nemen. Hierbij spreken we van het opladen tot 80% van de batterij. De accucapaciteit van een elektrische Up! is 36.8 kWh. De Porsche zal er ongeveer 20 minuten over doen om de bijna drie keer zo grote accu (93,4 kWh) te laden tot 80%. 











De Volkswagen doet er dus zo’n 48 minuten over om te snelladen. Maar hoe verhoud dit zich tot gewoon opladen? Nou, aan een laadpaal met een laadvermogen van zo’n 11 kW zal de Up er ongeveer 5,5 uur over doen om volledig op te laden. De Porsche, waarbij snelladen 20 minuten zal duren, heeft 9 uur nodig om aan een 11 kW laadpaal op te laden of 4,5 uur wanneer de auto de optionele 22 kW boordlader heeft. 


Gemiddeld genomen heeft een elektrische auto een snellaadvermogen van ongeveer 100 kW.


 


Kan ik thuis ook snelladen?


Niets is onmogelijk maar gebruikelijk is het niet. Dankzij de complexe techniek, flinke laadvermogens en het bijbehorende hoge kostenplaatje zijn snelladers vooral geschikt als commercieel object. Ook voor bedrijven met een groot elektrisch wagenpark kan een snellader een uitkomst zijn om te besparen op de laadkosten. Voor thuissituaties is het vrijwel onmogelijk. Mede dankzij de benodigde netaansluiting die simpelweg niet aanwezig is binnen een woonwijk.



Wel zijn er een aantal partijen die compacte DC laders aanbieden met een lager snellaadvermogen. Deze snelladers zijn voornamelijk geschikt voor voertuigen met een beperkte 1 fase lader waarbij een opladen met een normale laadpaal teveel tijd in beslag zou nemen. De laadvermogens van een dergelijke compacte snellader lopen uiteen van 7 kW tot 25 kW. Daarnaast zijn deze laders fors duurder dan een AC-laadpaal met een vanafprijs van zo’n 10.000 euro exclusief btw.


 


Kunnen alle elektrische auto’s snelladen?


Nee, niet alle elektrische auto’s kunnen snelladen maar wel het merendeel. Voornamelijk Plug-In Hybride voertuigen missen de mogelijkheid tot snelladen. Dit is vrij logisch verklaarbaar doordat het accupakket niet groot is en daarom niet teveel tijd in beslag neemt om te laden met een AC-lader. Een aantal merken, zoals Mercedes, bieden een DC laadfunctie als optie aan op PHEV modellen. De nieuwe A-klasse kan bijvoorbeeld worden uitgerust met de mogelijkheid tot snelladen met een vermogen tot 40 kW.



Volledig elektrische auto’s hebben eigenlijk allemaal een mogelijkheid tot snelladen. Hoewel de laadvermogens nog wel eens uiteenlopen. Het is daarom verstandig om je goed te laten informeren over de mogelijkheden wanneer je in de markt bent voor een elektrische auto.



Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *