Wat is het verschil tussen Mild-Hybrid, Hybride en Plug-In Hybride?



De stijging van het aantal elektrische auto’s in Nederland is goed merkbaar op de wegen. Vandaag laten we de elektrische auto echter achterwegen en verdiepen we ons in de Hybride techniek. Voor wie de stap naar volledig elektrisch nog te groot is kan een hybride auto namelijk een uitkomst zijn. De termen

Mild Hybrid, Hybride en Plug-In Hybride

vliegen je om de oren, maar wat betekenen ze eigenlijk? En wat zijn de

verschillen

?







Voordat we ons verdiepen in de verschillen komt eerst aan bod wat hybride rijden precies is. Hybride auto’s worden aangedreven door een reguliere verbrandingsmotor (benzine of diesel) en één of meerdere elektromotoren. De elektromotor kan de verbrandingsmotor ondersteunen om zo de uitstoot te beperken. Dit resulteert in een gunstiger verbruik, minder uitstoot en een lagere BPM.






Wat is Mild Hybrid (MHEV)



Een auto met een Mild Hybrid systeem maakt gebruik van 48 Volts techniek. Oneerbiedig gezegd kun je dit simpelweg een grotere accu noemen. Mild Hybrids kunnen de verbrandingsmotor ondersteunen, bijvoorbeeld tijdens het remmen of het wegrijden. De elektromotor kan niet onafhankelijk van de verbrandingsmotor werken. Volledig elektrisch rijden met een Mild Hybrid is dus niet mogelijk. 







De elektromotor zal zichzelf opladen onder andere met regeneratief remmen. Hierbij zal de energie die vrijkomt tijdens het remmen worden opgeslagen om zo gebruikt te kunnen worden voor andere doeleinden, zoals het wegrijden bij een stoplicht.


Wat is een Hybride (HEV)



Een stapje hoger op de ladder staat de Hybride. Hybride auto’s zijn uitgerust met een grotere elektromotor. Deze elektromotor kan nog meer ondersteuning bieden tijdens het rijden. Het grote verschil met een Mild Hybrid is dat een Hybride in staat is om ook volledig elektrisch te kunnen rijden.







Afhankelijk van het merk en model is het rijbereik van de elektromotor erg verschillend. Gemiddeld kunnen Hybride voertuigen tussen de 30 en 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is perfect voor de kleine ritjes in de stad waarbij de gewone verbrandingsmotor vaak veel uitstoot door het continu optrekken en afremmen.







Evenals bij een Mild Hybrid zal ook de Hybride zichzelf weer opladen. Dit doet de auto door energie op te slaan tijdens het remmen. Een dynamo zet dan de energie om in elektriciteit die opgeslagen zal worden in de accu. Wanneer de accu echt helemaal leeg is kan deze ook weer worden geladen met behulp van de verbrandingsmotor.






Wat is Plug-In Hybrid (PHEV)



De derde vorm van hybride rijden is het zogenoemde Plug-In Hybride rijden, afgekort PHEV. In de basis komt deze vorm grotendeels overeen met een Hybride. De elektromotor zal ondersteuning bieden tijdens het rijden. Bij lage snelheden kun je tevens volledig elektrisch rijden.







Het grotere verschil zit ‘m in het opladen van de accu. Naast dat veel Plug-In Hybrides ook de accu tijdens het rijden zullen opladen, door regeneratief remmen of door de motor, kun je een Plug-In Hybride ook opladen aan een laadpaal of het stopcontact. Hierdoor kun je altijd maximaal gebruik maken van de elektromotor. 







De duur van het opladen is sterk afhankelijk van het merk en model. Gemiddeld genomen duurt het opladen tussen de 1,5 en 2,5 uur aan een laadpaal met een laadvermogen van 3,7 kW. Aan een stopcontact (2,3 kW) zal de laadtijd oplopen.


Maar voor welke hybride-variant moet ik kiezen?



Voor welke hybride auto je moet kiezen is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen. Wanneer je de mogelijkheid hebt om de auto thuis te laden kan het lonen om voor een Plug-In Hybride te kiezen. Bij langere ritten kan een Mild Hybrid of Hybrid wellicht volstaan. 


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *