Laadkabel Type 1 en Type 2 | wat is het verschil en wat heb ik nodig?







 


Elektrische en Plug-In Hybride auto’s hebben een oplaadkabel nodig om te kunnen laden.

Laadkabels

zijn er in verschillende in twee verschillende types, een

Type 1

en

Type 2

. Wat is het

verschil

tussen de beide laadkabels? En

welke laadkabel






heb ik nodig
voor mijn elektrische auto

?



Universele aansluiting Type 1 en Type 2



Tijdens de ontwikkeling van de eerste elektrische auto’s bestond er nog geen standaard voor het opladen van een EV. Iedere fabrikant hanteerde een ander systeem om de auto te kunnen opladen. Al vrij snel zagen de autofabrikanten in dat het hanteren van veel verschillende laadkabeltypes en laadpoorten op de auto niet handig was. Er moest een universele stekkertype komen wat de basis was voor iedere elektrische auto. Ook






de Europese Unie zag dit belang.











Zodoende ontstonden er twee standaarden: de


Type 1 stekker en de






Type 2 stekker



.



Waarom zijn er verschillende laadkabels?


De verschillen tussen de laadkabels hebben alles te maken met de laadpoort van de auto. De auto-zijde kan namelijk een Type 1 laadpoort bevatten of een Type 2 laadpoort. Naast de auto-zijde is er de laadpaal-zijde. Dit noemt men ook een Type 2 aansluiting. Feitelijk staan bij de laadpalen de signaalpennen (of plugs) naar buiten gericht. Dit zijn er in totaal zeven. Bij de laadpoort van de auto is dit precies omgekeerd. Een oplaadkabel heeft daarom een laadpaal-zijde en een auto-zijde.

Wat is een Type 1 laadkabel?


De eerste standaard voor een universele aansluiting werd de Type 1. De Type 1 stekker noemt men ook wel de Yakazi en is voornamelijk ontwikkeld voor landen zoals China, Japan en Amerika. In deze landen kent men veelal een huisaansluiting van een enkele fase (1-fase) in tegenstelling tot veel Europese landen, zoals Nederland, waar vrijwel ieder huishouden een 3-fasen meterkast heeft.






Een Type 1 laadkabel is daarom alleen geschikt voor 1-fase opladen. Dit kan zijn met 16A of 32A. Hoeveel Ampère de auto kan ontvangen verschilt per merk en model. De laadkabel is uitgerust met een ontgrendelingsmechanisme door middel van een knop. Tijdens het opladen klikt de stekker zich vast in de auto. Zelfs wanneer het laadproces is gestopt zal de kabel verankerd blijven totdat de auto zal worden ontgrendeld. Dit helpt diefstal van de laadkabel tegen te gaan.








Tegelijkertijd geeft een microschakelaar een signaal aan de auto zodat het opladen kan starten. Een Type 1 laadkabel is voorzien van twee geleiders, een 0-leider (N) en een fasegeleider (L1). Het laadvermogen is bepaald op 3,7 kW bij 16A of 7,4 kW bij 32A.








In de onderstaande tabel staan de verschillende laadmogelijkheden van een Type 1 laadkabel weergegeven:



Wat is een Type 2 laadkabel?



Type 2 laadkabels zijn de meest voorkomende laadkabels, zeker in Europa. De Type 2 oplaadkabel noemt men ook wel de Mennekes kabel. Mennekes is de naam van de eerste fabrikant van deze laadkabels. Type 2 is dan ook de Europese standaard. Autofabrikanten rusten zowel Plug-In Hybrides als volledig elektrische auto’s uit met deze inlaat. Daarnaast maken ook leveranciers van laadstations gebruik van deze standaard voor de outlets of laadpaal-zijde van de laadpalen.







In tegenstelling tot de Type 1 laadkabel kan een Type 2 ook op 3-fasen laden. Dit gaat een stuk sneller dan 1-fase en zorgt tegelijk voor een betere stroomverdeling. Dit betekend niet dat alle auto’s met een Type 2 aansluiting ook daadwerkelijk op 3-fasen kunnen laden. 







Een Type 2 laadkabel heeft twee geleiders voor 1-fase voertuigen of vier geleiders voor 3-fasen voertuigen. Bij een Type 2 laadkabel met 4 geleiders bestaan deze uit een nul-leider (N), een drie fasegeleiders (L1, L2 en L3). Wanneer de auto alleen op 1-fase kan laden zijn de fasegeleiders L2 en L3 verzegeld. 








In de onderstaande tabel staan de verschillende laadmogelijkheden van een Type 2 laadkabel weergegeven:



De verschillen tussen de Type 1 en Type 2 laadkabel naast elkaar




Bij de onderstaande afbeeldingen is het verschil tussen de Type 1 en Type 2 laadkabel goed zichtbaar. Merken als Toyota en Mitsubishi gebruiken vaak een Type 1 aansluiting waar Europese merken als Volkswagen, Mercedes en Renault een Type 2 aansluiting gebruiken.



Kan ik een Type 1 laadkabel gebruiken bij een Type 2 auto? (en andersom)




Nee, dat is helaas niet mogelijk. Wanneer je beschikt over een auto met Type 1 laadpoort zal je een



Type 1 laadkabel




moeten aanschaffen. Voor een auto met Type 2 laadpoort geldt dat je een



Type 2 laadkabel



dient te hebben. De ingang van de laadpaal is wel altijd hetzelfde. 







Informeer goed naar het maximale laadvermogen van jouw auto. Wanneer je een laadkabel gebruikt die een beperkt laadvermogen aankan terwijl jouw auto meer laadvermogen aankan zal het laadproces vertragen. De merkdealer of leveranciers van laadkabels kunnen je helpen bij het vinden van de juiste laadkabel.


Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *